Udělat opravdu velké RPG se značnou svobodou pro hráče není vůbec jednoduché. Proto takových monstrprojektů nevzniká mnoho. Přece jenom je to o dost větší práce, když musíte vytvořit obří svět o několika desítkách kilometrů čtverečních a patřičně ho oživit, než když děláte obyčejnou lineární akci na deset hodin herní doby. I proto těch opravdu velkých RPG zase tolik nevychází. Z těch největších a nejlepších počinů připomeňme například Oblivion, Two Worlds nebo dosti zabugovaný Gothic 3.
Letošní rok je z tohoto hlediska ale nepříliš nadějný. Spíše naopak - RPG hráči se na žádné pořádné sandboxové RPG, kde by si mohli s trochou nadsázky dělat, co chtějí, těšit nemohou. Ale je tomu skutečně tak? Na okraji publicity se krčí minimálně jedno potenciálně velmi slibné RPG, které by si rádo přisvojilo titul krále žánru pro tento rok. Jedná se o Divinity 2, pokračování ne zas tak známých her Divine Divinity a Beyond Divinity.
Divinity 2 je ale každopádně mnohem zajímavějším projektem než jeho předchůdci, kteří ještě pracovali s izometrickým pohledem a kombinovali herní principy Diabla a Baldurs Gate. Divinity 2 už se skutečně ze všeho nejvíce svým pojetím blíží zmíněnému Oblivionu či Gothic 3. Odehrává se v plně trojrozměrném fantasy světě, který shodou okolností pohání engine Gamebryo, jenž byl použit právě v Oblivionu nebo další pecce Falloutu 3.
Nástroj na tvorbu světa Rivellon je tedy prakticky ideální. Divinity 2 možná nebude oplývat přehnanými detaily a fotorealističností. O to ale autorům ani nejde - chtějí vytvořit především malebný, ale částečně i velmi temný a ponurý svět, ze kterého by sálala atmosféra. A k tomu nepotřebují miliony pixelů, byť hra rozhodně nevypadá špatně ani po technické stránce.
Vžijete se do role osamoceného hrdiny, který se ze všeho nejdříve musí stát jedním z bájných lovců draků. Tento quest je vlastně do hry dobře zapracovaným tutoriálem, ve kterém se naučíte, co a jak. Poté už se můžete vydat prakticky všemi směry. Buď budete sledovat hlavní dějovou linku vyprávějící o návratu draků do říše a jejich mocenském zneužití, nebo si dáte pauzu a začnete si odškrtávat spousty vedlejších úkolů, které pro vás tvůrci připravili.
Navzdory původním proklamacím bude Divinity 2 skutečně bezešvým open-world RPG, kde nenarazíte na žádné loadingové předěly a vše tak bude maximálně plynulé. Svět má být pospolitý a důsledky hráčova konání na něj budou jednoznačná. Když splníte některý úkol, musíte se smířit s tím, že tím svět do značné míry ovlivníte, a to nezvratně. Můžete ho však splnit různými způsoby, takže je třeba pečlivě rozhodovat.
Velmi slibně působí souboje. Hráč samozřejmě získá spoustu zajímavého vybavení, které použije v bitkách. Ty jsou řízeny přímo a svým způsobem akčně. Bude však záležet především na schopnostech a vlastnostech charakteru a až ve druhé linii na reflexech hráče. Boje vypadají každopádně dobře. A to jsme se ještě nezmínili o největším příslibu. Po několika hodinách hry totiž získáte schopnost přeměnit se v samotného draka, vznést se do oblak a bojovat s dalšími létajícími nestvůrami chrlícími oheň. Pokud tohle zvládnou tvůrci náležitě odladit, tak už se nemůžeme dočkat. Navíc to není jediná jedinečná schopnost - hrdina se naučí například číst myšlenky a získávat tak důležité informace. A v plánu jsou i další vychytávky, kvůli kterým by se Divinity 2 v létě tohoto roku skutečně mohlo stát oblíbencem všech fanoušků RPG, zejména těch milujících otevřené světy, volnost a dlouhou trvanlivost.