I přes nedostatek kvalifikovaných lidských zdrojů, který v ČR dlouhodobě vládne, se oboru daří růst.
„Je to zejména díky otevřenosti center nabízet pružné pracovní úvazky a flexibilitu času i místa. Pro zaměstnavatele z Prahy či Brna tak mohou pracovat i experti, kteří bydlí na druhé straně republiky, nebo rodiče na rodičovské dovolené, kteří si nemohou dovolit sedět u počítače v klasickou pracovní dobu. Rostoucí počet zaměstnanců proto představují ženy, a to nejen na běžných pozicích, ale i v managementu,“ říká Jonathan Appleton, ředitel asociace ABSL, která v ČR sdružuje firmy působící v tomto oboru.
Využíváte už ve firmě autonomní agenty postavené na bázi umělé inteligence?
Podíl žen činí již 58 %, což je o deset procentních bodů více než v roce 2018. Plných 40 % žen pak působí v manažerských rolích. Za růstem počtu zaměstnanců oboru pak ze 43 % stojí i zahraniční pracovníci. Ti do center přichází zejména ze zemí Evropské unie, za letošní rok však přišlo i 3000 expertů ze zemí mimo EU. Ve valné většině šlo o občany Ukrajiny, kde je obor podnikových služeb silně etablovaný a firmy se snažily klíčové týmy přesunout do bezpečných zón, mimo jiné do České republiky.
Česko, země robotů
Kromě počtu zaměstnanců vrostl v oboru i počet robotizovaných míst, a sice o plné 2000. Softwaroví roboti tak celkově v centrech podnikových služeb zastávají práci za 15 000 pracovníků, nejčastěji z oboru financí, marketingu, logistiky či HR. Samotné robotizaci procesů se pak věnuje již téměř 5000 expertů.
„Čeští experti designují a zavádějí robotický software jak v samotných centrech podnikových služeb, tak i v jejich mateřských společnostech, globálních firmách z nejrůznějších oborů, od IT a telekomunikací, přes průmyslovou výrobu, zdravotnictví a retail až po bankovnictví, cestovní ruch či energetiku. Když se tedy podíváme na všechny tyto projekty robotizace realizované z českých center, pak pracovních míst, které technologie zastanou, bude samozřejmě mnohonásobně více,“ komentuje Appleton.
Kromě samotné robotické automatizace procesů (RPA, Robotic Process Automation) se ve stále větším měřítku v sektoru uplatňuje i optické rozpoznání psaného textu (OCR, 62 %).
Téměř třetina center dostala do fáze ostrého provozu chatboty, čtvrtina využívá umělou inteligenci, pětina strojové učení, stejný podíl i technologie pro automatické zpracování přirozeného jazyka a 17 % rozpoznávání videa či obrazu. Silným katalyzátorem adopce těchto technologií se stala pandemie, jejich zavádění urychlila v 63 % center.
Inovacemi k odolnosti a růstu
Masivní využívání technologií a inovace s nimi spojené zajišťují oboru vysokou míru odolnosti. Lidé díky nim mohou svou práci vykonávat odkudkoliv, a obor tak funguje krizím a mimořádným událostem navzdory, což ukázaly nejen dva uplynulé pandemické roky, ale i letošní rok ovlivněný válečným konfliktem či energetickou krizí. Obor se stal páteří moderní české ekonomiky, což dokazují i poslední údaje o mezikvartálním růstu HDP, za nímž stojí právě podnikové služby.
„Prakticky každý měsíc české ekonomice přinášíme tisíc nových pracovních míst a spolu s tím i jednu miliardu korun. Náš obor za dvě dekády své existence nestál jen za inovacemi byznysu, ale i za proměnou celé země. Stačí se podívat třeba na to, jak podnítil rozvoj čtvrtí, jako jsou pražský Karlín a Holešovice, brněnský Špilberk nebo ostravská Karolina anebo jak ovlivnil proměnu Ostravy z ocelářského města na moderní město služeb a technologií,“ říká Appleton.
Inovační projekty vznikající v centrech jsou velmi různorodé a zefektivňují fungování mnoha světových firem. Místní experti se věnují se například vývoji energeticky úsporných technologií pro ukládání dat nebo vyvíjí software, který pomocí strojového učení a umělé inteligence sám dokáže detekovat většinu kybernetických hrozeb.
Mohou nasazovat chatboty anebo se věnovat tvorbě prediktivních nebo normativních modelů, které předpovídají, co se stane prostřednictvím kombinace historických dat a do budoucna zaměřených algoritmů. Zajímavé projekty pak vznikají i v oblasti nových hybridních způsobů práce a spolupráce, udržitelnosti či vzdělávání a rozvoji talentů.
Odolnost a inovace jsou pak zároveň i hnacím motorem růstu. Plných 66 % center předpokládá v roce 2023 rozšiřování záběru a růst počtu zaměstnanců. Celkově by měl obor vzrůst o další desetinu.
Chcete dostávat do mailu týdenní přehled článků z Computerworldu? Objednejte si náš mailový servis a žádná důležitá informace vám neuteče. Objednat si lze také newsletter To hlavní, páteční souhrn nejdůležitějších článků ze všech našich serverů. Newslettery si můžete objednat na této stránce.
„Asi nejvíc půjde o experty na IT, výzkum a vývoj a datovou analytiku. Určitě ale budou potřeba i další jazykově vybavení odborníci na účetnictví, finance, HR procesy, vzdělávání či logistiku. Důležitým předpokladem uchazečů je ochota a schopnost učit se novým věcem, být otevřený změnám a hovořit alespoň anglicky. Kdo nabídne i další cizí jazyk, může si v mnoha případech vydělat i o 15 % více než jeho kolegové bez jazykové výbavy,“ uzavírá Jonathan Appleton.
Computerworld si můžete objednat i jako klasický časopis. Je jediným odborným měsíčníkem na českém a slovenském trhu zaměreným na profesionály v oblasti informačních a komunikačních technologií (ICT). Díky silnému zázemí přináší aktuální zpravodajství, analýzy, komentáře a přehledy nejnovejších technologií dříve a na vyšší odborné úrovni, než ostatní periodika na tuzemském trhu.
Obsah Computerworldu je určen odborníkům a manažerům z firem a institucí, kteří se podílejí na rozhodovacím procesu při nákupu ICT technologií. Jednotlivá čísla si můžete objednat i v digitální podobě.