Dobrý základ - Steinberg CUBASE VST pro Windows

1. 7. 1999

Sdílet

Všichni hudební fandové a nadšenci, co využíváte PC nejen k práci, ale i krealizaci svých nejrozmanitějších hudebních nápadů, stojíte před problémem, jaký ten hudební software si...
Všichni hudební fandové a nadšenci, co využíváte PC nejen k práci, ale i k
realizaci svých nejrozmanitějších hudebních nápadů, stojíte před problémem,
jaký ten hudební software si vlastně pořídit. Pakliže nechcete přijít o rozum
neustálým vylaďováním, upravováním a předěláváním svých výtvorů pro různé
demoprodukty (nebo kvůli nespolehlivému a nevyzpytatelnému chování cracku),
nezbývá, než si za nějaký rozumný peníz pořídit SW hodný vaší geniality a
originality. Pro ty hledající, co mají panickou hrůzu z hodin promarněných
zkoušením a bádáním nad anglickými funkcemi programu Cubase VST, mám
uklidňující a povzbuzující zprávu ke Cubasi VST se dodává kompletní český
třistastránkový manuál, následující článek vám jej také trochu přiblíží a na PC
WORLD CD najdete jeho demoverzi.

Z historie
Cubasi jako takovou jsem začal registrovat asi v roce 1992, kdy firma Steinberg
přišla s verzí pro Windows 3.x. Byla to verze Cubase GS a měla číslo 1. Později
přišla 2.x a od verze 2.6 byla Cubase pro PC rovnocenným partnerem verzím na
Atari a Macu.
Verze 3.0x přinesla základní změnu, a tou byla možnost práce s audiomateriálem
v osmi stopách. Tyto možnosti však byly dost omezené, a ve všeobecnosti se
Cubase 3.0 nepokládala za převratný nástroj; poté přišly verze 3.5 a vyšší,
které už obsahují VST Virtual Studio Technology.

Prvotně o VST
Systém VST způsobil obrat v HDR systémech na PC platformě. Přinesl zmíněnou VST
architekturu a zároveň i ASIO technologii (Audio Stream Input Output), což je
otevřená architektura pro komunikaci mezi hardwarem a softwarem. O její
"použitelnosti" svědčí i fakt, že ASIO architektura je implementovaná do
konkurenčního softwaru Logic Audio od Emagicu a Vision od Opcode. Firma
Steinberg za existence VST připravila již několik updatů. Z nich byly
nejvydařenější 3.502, 3.553 a 3.6r2.

Základní vlastnosti VST 3.6 r2
Cubase VST se v současnosti dodává ve třech verzích. Je to Standard, Score a
VST/24 (předtím XT). Verze Score obsahuje profesionální sazbu notového záznamu
a VST/24 navíc 24bitové nahrávání v rozlišení 96 kHz a speciální podporu pro
některé zvukové karty (např. Yamaha DSP Factory).
Verze Standard a Score umožňují přehrávat až 64 audiokanálů současně a verze
VST/24 až 96 kanálů to je samozřejmě limitováno i výkonem PC. VST podporuje 3
druhy ovladačů pro zvukové karty: multimediální, což jsou klasické ovladače pro
Win9x, pak ovladače podporující DirectX, které dramaticky snižují čas zpoždění
mezi vstupem a výstupem, avšak neumožňují nahrávání. A nakonec to jsou ASIO
ovladače, jež jsou nejideálnějším řešením pro práci s VST. V současnosti je na
trhu již dostatek zvukových karet, které ASIO ovladače obsahují.

Mixpult a automatizace
Počet kanálů, se kterými budete pracovat, se dá nastavit v menu pro Audio
systém. Kromě klasických "tlačítek" Mute, Solo, ovládání panoramy a hlasitosti
obsahuje každý kanál až 4 parametrické ekvalizéry. Jsou přepínatelné mezi 12a
24dB rozlišením tlačítkem HiQuality. Každý kanál podporuje 4 sloty pro Insert
efekty a 8 Aux Sendů, a kromě Master výstupu se dá poslat i do podskupiny,
resp. jiných výstupů. Nad ovladači jsou indikátory "přebuzení", dole číselné
indikátory špiček. Všechny parametry v okně Mixpultu se dají automatizovat.
Automatizace se zapisuje do stopy nazvané AudioMix a dá se editovat i ručně v
List editoru. Vlastní zápis automatizace (tj. změny nastavení hlasitosti,
vyvážení atd.) se může provádět v reálném čase při přehrávání pokud je zapnutý
zápis automatizace případně i krok za krokem, změnou nastavení na požadovaných
místech.

Group Mixer
Od verze 3.6 obsahuje VST i 8 podskupin. Každý kanál může být odeslán do
libovolné z nich. Každá podskupina má stejné vlastnosti jako kanál na mixpultu,
tj. 4 Insert efekty, 8 Aux Sendů, 4 parametrické ekvalizéry atd... Jednoduchý
příklad využití Group Mixeru je editace hlasitosti např. bicích, která jsou
nahraná v 8 stopách:
Navolíme všechny bicí do první podskupiny a jedním ovladačem měníme hlasitost
celé sady.

ReWire!
Majitelé populárního softwarového syntetizéru ReBirth si určitě mnou ruce.
Technologie ReWire totiž úplně vyřešila problém synchronizace mezi sekvencerem
a syntetizérem ReBirth.
Určitě není příjemné synchronizovat ReBirth interně přes MidiClock, potom
nastavovat různá zpoždění v milisekundách, a ani tak to není to pravé.
Synchronizace ReBirth s VST přes ReWire je přesná na pozici samplu a bez
komplikací.
Pro použití je třeba ReBirth 2.0.1 a vyšší a Cubase nejméně VST 3.6.

Master mix
Master mix umožňuje kompletní nahrávce přidat efekty, případně dynamické
procesory, pokud je to nutné. Obsahuje totiž 4 sloty pro Insert efekty.
Master mix obsahuje tolik sběrnic, kolik jich má zvuková karta, a také
důležitou funkci Create File. Tato sloučí všechny audiokanály (mezi nastavené
lokátory) na Master výstup do jednoho souboru. Při vytváření se dá
specifikovat, jestli mají být použité efekty, automatizace a určuje se výsledný
formát. Verze 3.6 už podporuje vytváření Real Audio souborů pro Internet.

Plug-in efekty
Cubase VST v současnosti podporuje plug-in efekty na 2 platformách. Jsou to
DirectX plug-in efekty a VST plug-in efekty. VST je architektura vlastní pro
Cubasi, VST efekty tudíž zatěžují procesor méně než DirectX. Na druhé straně,
momentálně je více kvalitnějších efektů na platformě DirectX, protože jsou
podporovány více aplikacemi.
Cubase VST přichází už s několika základními VST efekty, jako jsou delay,
chorus, reverb apod. V poslední době se roztrhl pytel s různými VST efekty a
balíky efektů, které jsou často volně dostupné, ale někdy i méně kvalitní.
Většina parametrů VST a DirectX efektů se dá automatizovat.
Dobří programátoři si mohou "stáhnout" SDK k VST plug-inům a vyrobit si vlastní
efekty.

Synchronizace
Vytvořením ASIO rozhraní se otevřela cesta pro zařízení podporující digitální
synchronizaci. Cubase VST generuje v případě multimediálních ovladačů svůj
vlastní interní clock (časový kód). V digitálním systému to může způsobit 2
různé digitální clocky a zapříčinit nepříjemnosti. Pokud zvuková karta s
podporou digitální synchronizace má ASIO ovladač, je pravděpodobné, že se dá
nastavit tak, aby se se zdrojem časového kódu v Cubasi VST shodl. Známé karty
podporující digitální synchronizaci s ASIO ovladači jsou např.: Korg 1212 I/O,
Lexicon Studio, Sonorus StudI/O.
Při SMPTE synchronizaci je možné nastavit Cubasi VST tak, aby byla master a
zároveň i slave. To znamená, že Cubase může být synchronizovaná např.
analogovým magnetofonem, a zároveň vysílat MTC jinému zařízení a synchronizovat
ho. Samozřejmostí je MMC synchronizace.

Audio Editor, Audio kvantizace
V audioeditoru můžeme aplikovat na segmenty či celé wav soubory různé procesy
základní jsou Reverse, Invert, Normalize, Pitch Shift atd. Za zmínku stojí
Pitch Shift, který potěší kvalitním výsledkem a obsahuje i formantový mod.
Základní editace v editoru jsou nedestruktivní (uchovává se původní stav).
Editovat se dá samozřejmě i v editorech externích.
Při práci s audiomateriálem je možno velmi jednoduše zadat, aby program
přizpůsobil tempo projektu dané smyčce. Smyčky se dají zanalyzovat vytvoří se
body M-POINT, které znázorňují "cítění" smyčky. M-Point je možné libovolně
posouvat a měnit jejich senzitivitu. Potom se jednoduše použije funkce Match
Quantize na libovolný midimateriál, a ten je kvantizován podle audiomateriálu.
Další funkcí je editor na výrobu Crossfade a Fade. Po označení dvou
překrývajících se segmentů se otevře dialog s nastaveními pro crossfades. Dá se
vytvořit přednastavená logaritmická nebo lineární křivka, případně se dají
křivky "dotvořit" manuálně. Při aplikaci crossfade se vytvoří segment, který
nedestruktivně překryje spoj dvou editovaných segmentů.

Nová verze na obzoru
Na letošní výstavě NAMM 1999 představila firma Steinberg množství novinek.
První je modul Rocket Network. Umožňuje spolupráci více uživatelům na jednom
sdíleném projektu. Uživatel jednoduše přijde do studia, připojí se k
existujícímu projektu, případně vytvoří nový a pozve jiné "on-line" kolegy ke
spolupráci. Všichni členové projektu pracují současně a mohou v reálném čase
slyšet výsledky. Internet je zde určen pro obnovení projektu a uživatel má
plnou moc nad svou částí.
Jinou lahůdkou je ASIO 2.0. Mezi hlavní novinky v ASIO patří podpora "Sample
Accurate" synchronizace, možnost spuštění více aplikací s ASIO technologií na
jednom počítači. ASIO 2.0 také umožní přímý odposlech bez zpoždění a je též
zpětně kompatibilní s ASIO 1.0.
Aktualizace neminula ani VST technologii a Steinberg přichází s VST 2.0. Na
Macích je VST technologie už implementovaná v programech Logic Audio a Vision a
Steinberg ji otevřel ve verzi 2.0 i pro aplikace Windows. VST 2.0 je o mnoho
variabilnější než v1.0 a VST plug-iny se dají používat ve více situacích. VST
2.0 je taktéž zpětně kompatibilní s verzí 1.0.
ReWire! technologie zaznamenala na NAMM hlavní změnu v tom, že se stala
otevřenou.
Co to znamená? Všichni výrobci hudebního softwaru mohou ReWire implementovat a
vytvořit svoje aplikace na bázi klinet-server, s možností přenosu až 64 stop se
synchronizací přesnou na 1 sampl mezi dvěma ReWire aplikacemi!!

Konfigurace PC
Velmi důležitým faktorem dobrého chodu Cubase VST (a nejen jejího) je
konfigurace počítače a výběr zvukové karty. Minimální požadavky jsou PC Pentium
166 MHz s pamětí 32 MB RAM (64 doporučeno), Windows 95, 98, a asi
nejdůležitější věc pro práci s Cubase VST je výběr vhodné zvukové karty. Musí
umět funkci Full Duplex, abyste mohli při recordingu poslouchat již nahraný
záznam. Různé softwarové emulace full-duplexu na kartách Sound Blaster vedou
většinou ke špatným výsledkům.
Velmi vhodné je, aby karta měla ASIO ovladač. Opoždění mezi vstupem a výstupem,
tedy latence, je při klasických ovladačích mezi 600 až 1 200 ms, což je doba
dosti dlouhá na ovládání. Při ASIO ovladačích je tento čas mezi 20-100 ms,
klasické s DirectX dosahují 200-300 ms.

Závěrem
Cubase VST je velmi silný nástroj na výrobu hudebních projektů. Její real-time
funkce, vynikající ovládání pomocí klávesových zkratek a základních funkcí
prostřednictvím midi-klávesnice, jsou pro některé jiné systémy nedostupné.
Vyvinutím ASIO architektury a zároveň podporou MMIO a DirectX se stala Cubase
VST nejsilnějším produktem v oblasti MIDI/audio sekvencerů na platformě Windows.

Steinberg CUBASE VST
+ efekty v reálném čase
+ otevřené standardy
+ demo na CD
Cena: 11 840 Kč (bez DPH)

9 0386/DĚD