Právo na opravu. Tak nazývá Kalifornie a další státy zákon, který se nyní pokouší prosadit. Majitelé mobilních telefonů by si díky změně mohli mobil opravit doma sami, nebo jej na opravu předat třetí straně a nepropadla by jim přitom jistota záruky.
Zákon by však výrobce elektroniky zároveň přinutil majitelům a servisům nabídnout nejen informace týkající se diagnostiky a opravy chyb, ale také vhodné nástroje či náhradní díly – což je přinejmenším kontroverzní.
Hlavním argumentem zastánců práva na opravu jsou velmi vysoké ceny, které musí zákazník vynaložit za opravu svého zařízení u výrobce. Je tak prý nucen příliš brzy nahrazovat výrobky, které by měly vydržet déle – ať už jde o chytré telefony, tak také o laptopy.
Do karet hraje zastáncům práva na opravu také současný prezident i popularita ekologického smýšlení. Podpora lokálních servisů oproti zahraničním korporacím a recyklace vzácnějších materiálů, které se k výrobě smartphonů používají, nejsou zanedbatelným argumentem.
Celkem se do hnutí za práva na opravu doposud přidalo 18 amerických států, mezi nimi Kalifornie, Washington, New York nebo Massachusetts.
Složitostí a nákladností oprav se některé společnosti přímo proslavily, nejlepším příkladem je pravděpodobně Apple – a s každou novou generací zařízení je to horší a horší. Ačkoliv je tím Apple legendární, není zdaleka sám: prakticky u všech velkých výrobců je možnost opravit si mobil podomácku nebo v neautorizovaném servisu stále těžší.
Problém je třeba u šroubků: Macbooky mají například u každé generace jiné šrouby, a ne vždy jde o standardní typy, k nimž má každý doma šroubovák.
Kromě výše zmíněných argumentů hrají zastánci práva na opravdu také na notu výrazného snížení nákladů pro spotřebitele: servisy třetích stran jsou prakticky vždy levnější než oprava u výrobce.
Apple a další výrobci jsou obvykle proti obdobným pokusům o legalizaci domácích oprav; i oni samozřejmě mají své argumenty. Podle Caroliny Milanesi, hlavní analytičky společnosti Creative Strategies, se bojí primárně „otevření možnosti hackování a celkového ohrožení bezpečnosti“.
Milanesi navíc zpochybňuje motivaci, jakou má zákazník k využití neautorizovaných servisů nebo vlastnoruční opravě. „Váš produkt bude pravděpodobně v rámci záruky bez námitek vyměněný,“ věří.
To prý obzvláště platí u Applu, který je dle ní delikátním a technicky vyspělým zařízením, a jejich otevření a oprava by podle ní připomínala „operaci srdeční chlopně“. Spokojenost klientů a jejich loajalita je navíc u společností na prvním místě, proti právu na opravu jsou tedy společnosti z jiných, logických důvodů – nejde o spiknutí, dodává.
Podle Williama Stofegy z IDC však vidí výrobci v servisech velké peníze. „Elektronika je komplexní, ale lze ji pomocí návodů opravit,“ dodává. „Je to jako u automobilů: buď jej můžete vzít přímo k dealerovi, nebo s ním zajet do servisu.“