Období klidu, typické pro začátek každého roku, rozhodně neplatí pro lednové
dění v mezinárodních internetových vodách. Na rozdíl od České republiky, kde
rozhodování v doménových sporech je zcela bez debat v plenkách, chrlí
mezinárodní organizace WIPO (World Intellectual Property Organization, Světová
organizace na ochranu duševního vlastnictví) jedno rozhodnutí za druhým.
Ve světě to funguje
WIPO působí jako arbitr ve sporech o doménová jména od r. 1999. Rozhoduje o
generických doménách jako jsou com, net, org, a dokonce i o některých národních
doménách, pokud mu tato pravomoc byla přidělena jejich správci. Jednou z
podmínek úspěšného řízení je ovšem dokázané porušení práv k ochranné známce.
Rozhodnutí arbitrážního panelu jsou pak pro vlastníky těchto domén závazná
rozhodce má právo přímo rozhodnout o převodu či zrušení doménového jména. Mezi
doménovými piráty je tedy tato organizace velmi oprávněně obávaná, a to nejen
kvůli své pravomoci. Například i průměrná délka arbitrážního řízení je na naše
poměry obdivuhodná ve většině případů se pohybuje okolo 2-3 měsíců. Přidáme--li
k tomu ještě naprosté porozumění rozhodců problematice internetu a doménových
jmen, získáme účinný mimosoudní mechanismus, se kterým se naše česká skutečnost
(bohužel) nemůže vůbec srovnávat.
Známá jména
V centru zájmu doménových pirátů a spekulantů jsou především ti velcí a
úspěšní. Jejich jména tak můžeme vidět i na seznamu lednových rozhodnutí WIPO.
Arbitrážní žaloby takových společností jen dokazují, jak si i "neinternetoví"
podnikatelé uvědomují nebezpečí plynoucí z obchodně-známkové doménové pirately
a parazitování. Podívejme se tedy na některé ukázkové případy z ledna 2002:
Společnost Matsushita Electric Industrial Co. (www.mew.co.jp), jejíž produkty
známe hlavně pod značkou Panasonic, vyhrála spor s Korejcem O Eunjungem o
doménu panasonic.net. Řízení trvalo jen něco přes 1 měsíc a žalovaný se ani
nenamáhal "svou" doménu bránit. Naproti tomu, doména matsushita.com je
dlouhodobě ve vlastnictví společnosti Matsushita Studios, proti čemuž nemůže
japonský výrobce elektroniky vzhledem ke stejnému názvu nic namítat.
W.L Gore & Associates, Inc. (www.gore-tex.com), držitel světoznámé obchodní
známky GORE-TEX pro sportovní oblečení zase získal doménu goretexfilter.com a
další 2 související domény, které si pro sebe zaregistroval jeho bývalý
odběratel. Arbitr uznal, že k této v mnoha státech světa registrované známce
nevlastní žalovaný od žalobce příslušnou licenci, a také zaznamenal absenci
dobré víry při registraci a používání domény původní vlastník ji používal pouze
pro přesměrování návštěvníků na vlastní stránku.
Lufthansa AG (www.lufthansa.com), německý letecký přepravce, také nenechává v
oblasti doménových jmen nic náhodě. Poté, co nedávno získal doménu
lufthansa.net, si tentokrát do svého portfolia připsal i lufthansa.org. Neměl
problém prokázat jak světovou proslulost své ochranné známky, tak i nulový
právní vztah s korejskou internetovou firmou, která si zmíněnou doménu
zaregistrovala a umístila na ni nápis "Tato doména je zaregistrována
kontaktujte nás".
Kdo by neznal čokoládové sladkosti značky Merci? Jejich výrobce, německá
komanditní společnost August Storck, se dostal do sporu s tureckou společností
Unimetal o doménu merci.com. Vzhledem k obecnosti francouzského slova "merci"
neznamenala světoznámá ochranná známka pro tureckého vlastníka domény tu
nejvážnější hrozbu. Důvodem pro odebrání domény však tentokrát byla mimo jiné
absence dobré víry při registraci (tzv. bona fide registration), neboť Unimetal
doménu nevyužíval a byl "ochoten" ji převést za částku 100 000 dolarů.
Bod k dobru si může připsat i finský jezdec Formule 1 Grand Prix Mika Häkkinen,
který svůj spor o doménu mikahakkinen.net vyhrál s arménskou společností s
výmluvným názvem "For SALE". Důvodem bezproblémového rozhodnutí bylo i zde
závodníkovo vlastnictví několika desítek ochranných známek na své jméno.
Mezi další vítěze v lednovém boji proti doménovým pirátům patří třeba Toyota
(mexická doména toyota.com.mx), Harrod\s, Ltd (harrods.tv, zaregistrována
polským občanem v ostrovním státě Tuvalu), Philips (philipslighting.net),
America Online, Inc. (icqvideo.com AOL před několika lety koupila autora
komunikačního programu ICQ, izraelskou společnost Mirabilis) a
PricewaterhouseCoopers (price-waterhouse-coopers.com).
V moři úspěchů se samozřejmě najdou i neúspěšná podání. Jedním z takových je
například zamítnutá žádost bankovní skupiny ABN AMRO o převedení domény
abn.info na ni. Její právoplatný vlastník zde provozuje stránky s novinkami ze
své společnosti a bance se nepodařilo prokázat registraci ve zlém úmyslu.
Směle do pirátů!
Domníváte-li se, že někdo neoprávněně těží z vlastnictví domény, která se
příliš nápadně podobá názvu vaší ochranné známky? Nebo vám ji dokonce nabídl ke
koupi? Nyní byste již měli vědět, na koho se obrátit. V každém případě je dobré
si uvědomit důležitost ochrany duševního vlastnictví právě pomocí ochranných
známek, energie vložená do jejich registrace či prostředky investované do
známkového odborníka se vám bohatě splatí eliminací případných problémů a sporů
v budoucnosti! Pokud jde o spory o české domény, vaše šance jsou sice omezené,
ale také to jde, takže nevěšte hlavu a neváhejte se po poradě s odborníkem
obrátit na soud. O tom ale až někdy příště.