Hlavní navigace

Doom III

6. 7. 2003

Sdílet

Brutální Doom, praotec všech first person akcí, by se ještě letos měl dočkat chystaného třetího pokračování. Zapomeňte však na bezduchou střílečku, tentokrát se autoři více přiblíží žánru survival horroru a nabídnou zcela odlišný zážitek. Dokážete projít peklem?

Každý dnes již ví, že za legendární akční sérií Doom stojí John Carmac - člověk, který pro herní svět znamená totéž co Shakespeare pro literární či Mozart pro hudební. S hrami začal již v osmdesátých letech, kdy vytvořil RPG s názvem Wraith. Na začátku roku 1991 pak spolu s Johnem Romerem založil jednu z nejúspěšnějších vývojářských firem všech dob - iD Software. Jejich prvními slavnějšími tituly byly arkádový Commander Keen či akční Wolfenstein 3D. Doom a Doom II pak byly triumfem Carmacovy práce s dosud nevídanou grafikou, prostředím, nepřáteli, zbraněmi, ale také hardwarovými nároky a úžasnou hratelností. Doom je zkrátka legendou všech legend a praotcem žánru first person akcí. Není se tedy čemu divit, že chystaný třetí díl patří spolu s Half-Life 2 k nejočekávanějším hrám tohoto roku.



Doom III je tvořen převážně jako singleplayerová hra, i když multiplayer zde bude v symbolické formě též obsažen. Ačkoliv příběh nebude nejdůležitější složkou hry, autoři spolupracují se spisovatelem sci-fi románů Metthew Costellem, který se stará rovněž o dialogy a různé scénky. Očekávaný Doom III vás zavede do roku 2145 na „nedalekou“ planetu Mars - přesněji na vědeckou základnu společnosti Union Aerospace Corporation, zabývající se vývojem vojenských technologií. Vy se vžijete do role mariňáka, majícího na starost zdejší bezpečnost. Na základnu se však dostane sabotér, který poškodí velmi důležitá zařízení a následkem poruchy se všichni lidé v okolí změní v zombie, a nejen to...



Co vás ve hře čeká, je tedy zřejmé. Budete bloudit poničenou základnou a plnit různé úkoly, přístupné v jakémsi příručním počítači, kde najdete též informace o zbraních a příšerách. Mezi zbraněmi nemůže samozřejmě chybět slavná motorová pila, brokovnice, chain gun, raketomet či BFG. Také nepřátelé budou do jisté míry původní. Na vaši krev a maso se těší Revenant, Lost Souls, Imp, Arch-Vile, Pinky Demon, již zmiňované zombie a další. Ovládání hry má být co nejjednodušší, takže nebude zapotřebí ani klávesy „use“. Když se ocitnete v dostatečné blízkosti tlačítka, počítače či páky, automaticky zmizí zbraň a hráč jednoduchým kliknutím levého tlačítka myši vykoná určenou akci. Atmosféra hry bude spíše hororová a strašidelná, kdy se budete pohybovat ve stísněných tmavých prostorách plných stínů, děsivých zvuků a depresivní hudby. Atmosféru budou doplňovat velmi časté animace v enginu hry. Notnou dávku adrenalinu vám do krve vstříkne také nemožnost častého ukládání.



Během vašeho hororového dobrodružství se většinou budete pohybovat v interiérech, několikrát se však ocitnete i na povrchu Marsu, kde si alespoň na chvíli užijete trochu volnosti. Zajímavostí je, že autoři netvoří mise od první k poslední (jak by se dalo čekat), nýbrž od poslední k první, což nebývá zrovna (pokud vůbec) obvyklé. John Carmac se nechal slyšet, že Doom III nebude ani dlouhý, ani krátký. Nemá v úmyslu vytvořit zdlouhavou hru, která by hráče začala nudit. Místo toho chce nabídnout dostačující počet poutavých misí, napěchovaných promyšlenou akcí. Doom 3 však nepůjde ve šlépějích předchozích dílů, kde bylo hlavním úkolem probít se hordami nepřátel a za pomoci spousty zbraní a nábojů dojít na konec levelu, aby vše mohlo začít v jiné mapě znovu. Autoři počítají s menším počtem silnějších protivníků, kteří se postarají o tu správnou atmosféru.



Již dnes je jasné, že engine třetího Dooma bude absolutní špičkou na trhu a jeho licencování přinese vývojářům pěkný balík dolarů. iD Software ho ale zatím drží pěkně pod pokličkou a k dispozici ho mají pouze chlapci z Raven Software, kteří pracují na singleplayerovém pokračování další legendy - Quake IV. Engine je obdařen realistickým fyzikálním modelem, který vám předvede neuvěřitelné chování předmětů i nepřátel. Krabice, do které střelíte, poskočí nebo se převrátí, střelbou můžete rozbíjet světla a také nepřátelé se budou chovat různě podle toho, kam je zasáhnete. Mrtvá těla se dále budou realisticky hroutit k zemi a ze schodů nesjedou, jak tomu ve většině her bývá, ale doslova se z nich skutálí. Střelit můžete i do lampy zavěšené ke stropu, čímž ji rozhoupete a spatříte nádhernou hru světel a stínů, kterou má na svědomí dynamické stínování a osvětlování prostředí. Tyto efekty budou mít velký vliv na hororovou atmosféru hry. iD Software se mohou chlubit rovněž excelentním renderovacím systémem a dalšími vychytávkami.



Již zmiňovaný multiplayer hry nabídne opravdu pouze symbolicky Deathmatch či Last Man Standing, a to pro nepříliš velký počet hráčů, neboť plnohodnotný multiplayer bude k dispozici až později v datadisku. Hra by měla být vydána ještě letos, až si budou autoři definitivně jisti, že není co vylepšovat. Prozatím můžete zasněně koukat na povedené screenshoty nebo zhlédnout některá videa z letošní E3. Já si půjdu z nostalgie nainstalovat Doom II a proženu pár Impů brokovkou. :o)

Autor článku