Jestli Drive PX 2 – nový superpočítač od Nvidie určený pro automobily – bude fungovat tak, jak firma slibuje, nemusí se samořídící auta bát kolizí ani problémů se zákonem. Vodou chlazené zařízení představené tento týden, jim bude pomáhat lépe rozeznávat dopravní značení, jízdní pruhy a další předměty na vozovce.
A díky tomu na ně budou moct vozidla lépe reagovat. V praxi tak vozidlo vybavené Drive PX 2 pohotověji zpomalí, rozpozná-li ať už semafor či značku omezující rychlost. Reagovat však bude schopno i na pěší chodce nebo přechody pro chodce. Při předváděcí akci Nvidia demonstrovala, jak je její nové zařízení schopno rozlišovat různé typy vozidel, cyklisty a další účastníky silničního provozu.
Krom rozlišovacích schopností však Drive PX 2 může automobil lépe naučit zdolávat konkrétní trasy a také je učit kontextuálně. Vozidla tak časem začnou precizně zvládat rozdílné situace na rozdílných místech. Tyto tréninkové algoritmy zároveň mohou být skrze cloud zasílány do jiných vozidel, které kupříkladu cesta v úseku již natrénovaném jiným automobilem čeká.
Drive PX 2 sbírá informace skrze několik kamer s vysokým rozlišením, pomocí GPS, radaru, lidarové technologie (metoda dálkového průzkumu měření vzdálenosti na základě výpočtu rychlosti odraženého pulsu laserového paprsku od snímaného objektu) a dalších komponentů určených pro sběr dat.
Společnost vývoj v současnosti směřuje ke schopnostem počítače rozlišovat objekty, v budoucnu by ale měly dokázat rozlišit i okolnosti provozu. Vozidlo s Drive PX 2 by tak mělo být schopno rozeznat sanitku od běžné dodávky a při jejím průjezdu zpomalit. V zimě, když sněží, by mělo zase rozeznat sníh a udržet se ve správném pruhu i v případě, že bude jeho značení zasněžené. Vzhledem ke složitosti těchto procesů však vývoj ještě nějakou dobu potrvá.
Nvidia se mezitím pochlubila, že Drive PX 2 operuje s dvanáctijádrovým procesorem a s výkonem osmi teraflopů, jeho součástí jsou dva grafické procesory Pascal a spotřebovává 250 Wattů.
„Je to, jako byste v autě měli sto padesát MacBooků Pro,“ přirovnává šéf Nvidie Jen-Hsun Huang. A jde tak o značný pokrok vpřed, loni představený předchůdce Drive PX měl výkon „pouze“ 2,3 teraflopů. Podle Huanga je výhodou novější verze rovněž její velikost, ve srovnání s jinými zařízeními svého druhu, je totiž výrazně menší.
V dohledné budoucnosti začne Nvidia Drive PX 2 testovat ve Volvech, spolupráci však chce navázat i s automobilkami jako jsou Ford, Audi nebo BMW.