Dron zasáhl letadlo British Airways, regulace už nepočká

18. 4. 2016

Sdílet

 Autor: © Parrot
Ač dron s největší pravděpodobností do letadla narazil, to nebylo poškozené a nikomu se nic nestalo. Větší kontrola a legislativní omezení dronů jsou však po této události zřejmě už jisté.

Srážka letadla s dronem je realitou. Udála v neděli, během přistání na nejvytíženějším letišti Evropy, londýnském Heathrow. Airbus A320 na letu z Ženevy, se 132 pasažéry a 3 členy posádky, nebyl výrazněji poškozen a má povolení k dalšímu letu.

Britský úřad pro civilní letectví oznámil, že si je vědom „možného incidentu“ s dronem na letišti; vyšetřování provádí londýnská Metropolitní policie. Právě ta uživatelům dronů připomněla tzv. „dronecode,“ jakousi normu pro užívání dronů, která, mimo jiné, přikazuje nepřibližovat se na 122 metrů k letišti a samozřejmě zakazuje jakýkoli kontakt s letadly, helikoptérami, letišti či přistávacími drahami.

„Je absolutně nepřijatelné přibližovat se s drony k letišti a kdokoli porušující tato pravidla může čelit vážným postihům včetně vězení,“ sdělil úřad pro civilní letectví v nedělním prohlášení.

S British Airways se prozatím nepodařilo spojit. Asociace pilotů britských aerolinek však tweetovala zprávu, že „rizika a důsledky srážky s dronem musí být nutně, rychle a správně pochopené.“

Ve Spojených státech se ozývají hlasy volající po větší regulaci dronů pro běžné zákazníky, stejně jako na související technologie, jako je geofencing (technologie užívající GPS k tvorbě virtuálních „bariér“) a další techniky, které pracují s okolním prostorem či vzdušným prostorem.

První incidenty s drony se vyskytly již také v České republice. Pravidla pro užívání dronů na našem území a další informace o dronech a bezpilotních strojích poskytuje Český úřad pro civilní letectví.

V USA se před měsícem téměř srazilo letadlo Lufthansy, právě přistávající na letišti v Los Angeles, s dronem. Po tomto incidentu senátorka Dianne Feinstenová, demokratka z Kalifornice, prohlásila, že senátem musí projít jí navržená legislativa z minulého roku zvaná „Consumer Drone Safety Act,“ tedy bezpečnostní nařízení o dronech pro spotřebitele. Ten by Americkému federálnímu úřadu pro letectví stanovoval nutná bezpečnostní opatření pro nově vyrobené drony, jako je software na geofencing či protikolizní software.

Hlášení o spatření dronů piloty vzrostlo z 238 v roce 2014 na výrazně vyšších 650 během posledních sedmi měsíců minulého roku. Od poloviny srpna 2015 do února 2016 pak bylo v letovém prostoru spatřeno více než 580 dronů -- a to pouze na území USA.

Americký úřad pro letectví teprve dodělává pravidla pro komerční využívání dronů, ale regulace stanovující jejich použití pro nekomerční účely již existují.

ICTS24

Nesmějí např. vážit přes 25 kilogramů, létat v menší výšce než je 122 metrů či se přiblížit na 8 kilometrů od letiště. Naopak však musí letět v dohledové vzdálenosti uživatele. Monitorovat tato pravidla však bude čím dál tím těžší, jak stoupá počet registrovaných dronů. Od konce prosince 2015 je registrováno již přes 406 000 uživatelů dronů.

Závěr? Je nutné vytvořit pevná pravidla, týkající se chování dronů v letovém i jiném prostředí, a důsledně vynucovat jejich dodržování. Jinak mohou srážky dopadnout i mnohem hůř, než jen vystrašením pilotů.