Druhý z obou Tomů

1. 3. 2006

Sdílet

Test satelitní automobilové navigace Tomtom Go500 V předminulém čísle jsme vám představili tehdy horkou novinku...


Test satelitní automobilové navigace Tomtom Go500


V předminulém čísle jsme vám představili tehdy horkou novinku z oblasti satelitní navigace pro automobily, kterou byl Tomtom Go700. Již tehdy jsme slíbili, že po představení nejluxusnějšího modelu se budeme věnovat i jeho levnějšímu bratříčkovi, Tomtomovi 500.
Jako správná dvojčata nejsou na první pohled téměř k rozeznání, lépe řečeno, rozezná je jen ten, kdo je dobře zná. Jsou stejně velcí (115 x 92 x 58 mm), stejně těžcí (oba rovných 310 gramů), mají stejný displej (3,5palcový dotykový TFT s rozlišením 320 x 240, 4 096 barev) a obsahují stejný 12kanálový integrovaný GPS přijímač. Mají i téměř stejné vnitřní orgány, nejdůležitější je 400MHz procesor ARM920T. Model 500 má však pouze 32 MB paměti RAM (oproti dvojnásobku u vyššího modelu). Důležitým rozdílem je pak způsob uložení mapových dat a jejich množství.
Jedinou vizuální odlišností Tomtoma 500 je tak přítomnost slotu pro SD karty na předním čele. Ve vyšším modelu je ukryt 2,5GB "pevný disk", obsahující kompletní evropskou databázi map (seznam zemí najdete v recenzi z lednového čísla PC WORLDu nebo na stránkách www.tomtom.com), zatímco SD karta se dodává pouze s místním mapovým základem, obsahujícím kromě Česka také Německo, Rakousko, Polsko a Švýcarsko. Slovensko zde bohužel prozatím není, ale prý se s jeho začleněním počítá během letošního roku. S ohledem na fakt, že se Tomtom Go500 dodává s regionálními mapami, rozhodně nedoporučujeme jeho nákup v zahraničí, možná byste museli české mapy dokupovat. Poslední odlišností proti vybavenější verzi je absence dálkového ovládání.
Stejně jako u vyšší verze lze i Tomtom 500 využít ve funkci bluetoothového handsfree. Funkce jsou shodné, lze s ním nejen volat či poslouchat příchozí hovory, ale i posílat či dostávat SMS zprávy. Vážnější problémy s navázáním komunikace mezi telefonem a GPS jsme nezaznamenali (zkoušeli jsme různé modely Sony Ericsson, Nokia, Siemens). Občas nastal výpadek spojení, takže bylo třeba opětovně provést "handshaking". Odesílání SMS je určitě praktičtější pomocí mobilního telefonu než prostřednictvím dotykového displeje či dálkového ovládání (vzpomínka na verzi 700), ale možnost prohlédnout si příchozí SMS za jízdy na větším displeji potěší. Tedy pokud není příliš soukromá a nejede s vámi v autě více lidí. Opět jsme nenašli způsob, jak SMS zprávy mazat.
Navigaci Tomtom Go500 jsme měli možnost zkoušet o poznání déle než verzi 700 (se kterou jsme jezdili 14 dní), takže můžeme přinést více praktických zkušeností. Verze 500 reaguje asi kvůli omezené paměti o něco pomaleji než vyšší model. To je znát nejen v rychlosti plánování trasy (i tak ale 400km trasu naplánuje do 10 sekund), ale trochu i při provozu. Subjektivně se nám zdálo, že zachycení signálu ze satelitů a tudíž i celkový start navigace trvá o něco málo déle. Pokud za jízdy nerespektujete předem naplánovanou trasu, přepočítávání trvá o pár vteřin déle, ale stále je zcela v normě. Navigaci jsme zkoušeli v různých vozech a většinou jsme neměli problémy s pevností připojení držáku k čelnímu sklu. Spíše asi záleží na pečlivosti "přicucnutí", ale je fakt, že dvakrát nám navigace spadla i s držákem. Na místě dopadu byl hasící přístroj, ale došlo jen k drobnému poškrábání, funkčnost nebyla omezena. Také jsme našli několik jednosměrných pražských ulic, jež byly buď mylně zaneseny, nebo od té doby předělány. Za více než měsíc ježdění jich bylo jen asi pět.
V poslední době se objevilo na trhu více navigací pro osobní vozy. Některé z nich jsou levnější, některé kompaktnější, ale vhledem k tomu, že jsme zatím neměli možnost otestovat například navigace Garmin, můžeme Tomtoma Go500 srovnávat pouze s jeho vybavenějším sourozencem. Cenový rozdíl mezi nimi činí cca 3 000 Kč, ale pro uživatele, kteří častěji jezdí po Evropě, se jistě vyplatí vyšší verze, protože na disku obsahuje kompletní mapy (všech evropských "zmapovaných" zemí). Pro řidiče, kteří se pohybují jen na našem území a občas zajedou do Německa, Rakouska či Polska, však verze 500 stačí.

Tomtom Go500

jednoduché použití
mapaČR, Německa, Rakouska, Švýcarska
pořizovací cena
K testu zapůjčila firma: Tomtom, www.tomtom.com
Cena vč. DPH: 17 200 Kč

Autor článku