Před dvěma lety sklízel Dungeon Siege úspěchy u recenzentů i hráčů, jenže pozlátko se oloupalo, hra okoukala a nakonec to vůbec nebyla taková pecka, jak všichni zpočátku tvrdili. Jaké to tedy bude s druhým dílem?
Znovu je cosi shnilého na kontinentě Arannském, a tento rozkládající se pudl nese název Valdis – tyransky zlodušský kápo snažící se sjednotit svět, jenže za použití značně neortodoxních metod. Hranice mezi dobrem a zlem jsou ještě méně ostré než jindy a jen na vás záleží, na jakou stranu se přikloníte. Příběh přitom nijak nenavazuje na první díl, a tak budete opět začínat pěkně od píky. Ovšem autoři slibují propracovanější a méně lineární dějovou linii, a protože většina questů s ní bude úzce souviset, měla by hra být i konzistentnější. Dostatečnou variabilitu budou zároveň zajišťovat různá rozvětvení a odbočky, ale také možnost zvolit si, jak se během plnění úkolu zachováte. Můžete se například nechat uplatit a quest se pak ubírá trochu nebo také úplně jinou cestou.
Vaše grupa bude ve druhém díle trochu ořezána – místo osmi postav budete ovládat jen šest. Důvod této změny nám sice není známý, Gas Powered Games nám to ale prý určitě bohatě vynahradí jejich propracovanějším vývojem. Původní hra kašlala na systém získávání zkušeností a rozdělování bodů, a zlepšovali jste se přímo podle toho, jak jste bojovali. U stejného systému asi zůstane i Dungeon Siege II, k tomu ale přibude strom speciálních dovedností, které budete moci své postavy v průběhu hry učit. A aby toho nebylo málo, na vyšších úrovních se hrdinové dostanou i k extrémně ničivým superschopnostem, které mohou pomoci zvrátit i zdánlivě prohranou bitvu, ale použít je pochopitelně budete moci jen jednou za čas. A pokud byl předchozí díl výjimečný tím, že jste si mohli koupit mulu, dvojka jde ještě dále. Vaši partu může doprovázet několik mazlíčků, kteří s vámi porostou a budou sílit. K ruce vám budou nebezpečné šelmy nebo například různí elementálové.
Jednou z dalších chybek a slabostí předchozího dílu byla umělá inteligence. Gas Powered Games slibují, že postavy se nyní budou chovat věrohodněji, méně bezhlavě a bez evidentních sebevražedných sklonů. Hlavní devizou nové AI však bude chování skupin nepřátel, a teď se podržte, nepřátelé se prý budou umět rozdělit na několik skupinek, napadat jednotlivé (například nejsilnější či naopak nejslabší) hráče, a dokonce prý budou zvládat i tak náročné úkoly, jako je používání ochranných kouzel na své spolubojovníky a naopak negativních zaříkávadel na vás. Vskutku neuvěřitelné… Bestiář zatím zůstává zahalen tajemstvím, ovšem určitě nebudete ochuzeni o klasické skřety, kostlivce, zombie, různé divoké potvory, stejně tak nepřijdete o šťavnaté souboje s gigantickými bossy. Arzenál a vybavení zatím vypadají velmi podobně jako v předchozím díle, takže očekávejte obvyklé meče, sekyry, palcáty, hole a luky.
Audiovizuální zpracování bylo jedním z faktorů, které se zasloužily o úspěšnost prvního dílu. Na svou dobu pěkné trojrozměrné prostředí a detailní modely i textury a barvité efekty kouzel, to vše navíc bez neustálého otravného nahrávání při přechodu do nových lokací. O tuto skvělou vlastnost nepřijdete ani v pokračování. Hra bude pochopitelně ždímat DirectX 9 a všechny ty lesnaté krajinky, zasněžené krajinky i pouštní krajinky, stejně jako monstra, postavy a efekty kouzel vypadají opravdu fešně – a to bez otravných pauz pro načítání nových lokací. Engine by měl zvládnout nejen vytlačit masivní bojové scény, ale také zajistit interaktivitu prostředí, a tak hráči nezůstanou jen u přihlouplého rozbíjení váz, bedniček a sudů, ale budou moci bořit některé stavby, a dokonce například i zaplavit okolí.
Dungeon Siege byl nazýván Diablo-killerem a možná ne zcela neprávem; uvidíme, jakého přízviska se dočká jeho pokračování. Hra by měla vyjít na začátku příštího roku, takže se nechme překvapit, jak to všechno nakonec dopadne.