Zatímco se v naší drahé vlasti laická veřejnost nesměle seznamuje přes eCity s
výhodami a nevýhodami elektronického obchodování, v USA jsou on-line obchody
životní nutností. Protože kdo neobchoduje na Internetu, ten jako by nebyl.
Pravidla obchodu se mění. Nové tisíciletí s sebou přináší změny, které lidi
dohánějí k šílenství. Společnosti, budované více než půl století několika
generacemi protřelých businessmanů, se hroutí pod tlakem internetových firem
vytvořených během půl roku. Kdeže se to děje? Samozřejmě že ne u nás, kde díky
zásahu bývalého ministra (pan Dyba bude vědět, o kom mluvím) vypadá on-line trh
spíše jako ponurý močál, než jako přílivová vlna, ničící vše staré a přežité.
Tento trend budoucnosti probíhá v kolébce Internetu, v USA. V této době plné
změn máme jedinou jistotu: americká vlna on-line obchodů vtrhne jako ničivá
tsunami i do naší zahnívající bažiny dříve nebo později. Jedinou šancí, jak v
ní přežít, je dobře se připravit.
Stará historie
Kdysi dávno, vyprávějí američtí pamětníci, se knihy prodávaly převážně v malých
přívětivých obchůdcích, kde vám prodavač s úsměvem vyšel vstříc a mile a
zasvěceně si s vámi popovídal. Pak přišli obchodníci s nápadem prodávat knihy
úplně stejně jako hamburgery (dokonce i stejným systémem, franchisinkem) v síti
obchodních domů, které mohly nabízet výhodnější ceny než malí obchodníci, kteří
se pod jejich tlakem zhroutili. Vedení knižních mamutích prodejních řetězců,
jmenujme jen největšího z nich, Barnes&Noble, se mohlo do nedávné doby radovat.
Avšak přišel Amazon se svým on-line distribučním kanálem a rázem se zisky
Barnes&Noble začaly výrazně snižovat, což tohoto giganta přimělo ke zřízení
svého on-line obchodu s knihami. Bohužel se tím dostali z deště pod okap tímto
typem prodeje kanibalizují vlastní franchisinkové prodejny.
Stejně tak měla úspěšný prodejní řetězec obchodů s hračkami společnost Toys \R\
Us do té doby, než přišel on-line obchod eToys. Minulé léto měl obrat
srovnatelný s jedním či dvěma z 1 486 obchodních domů Toys \R\ Us, avšak při
následné vánoční nákupní horečce eToys utržil za první den 7,8 miliardy USD,
celý obchodní řetězec Toys \R\ Us však jen 5,6 miliardy USD. V současné době
Toys \R\ Us horečně buduje svou on-line prodejnu, ale zdá se, že příliš pozdě,
aby si mohla své postavení udržet.
O peníze jde v první řadě
Co platí pro obchody s hmotným zbožím, platí i pro obchody s penězi tedy pro
banky. V USA působí několik silných čistě on-line bank, to jest bank bez
pobočkové sítě. Podívejme se například na Telebanc. Je jedním z finančních
ústavů, který přináší do bankovního světa převratné změny. Díky tomu, že nemusí
platit rozsáhlou síť poboček, může (a banky tohoto typu) fungovat levněji než
klasické kamenné banky, a tak nabízet výhodné finanční podmínky, kterým běžné
bankovní domy nemají šanci konkurovat. Například na roční deposit USD nabízí
Telebanc 5,4% úrok, jedna z "běžných" amerických mamutích bank 4%.
Pro srovnání jediná on-line banka u nás, Expandia Banka, nabízí výrazně nižší
úrokové sazby, než jsou v klasických kamenných bankách (!!!), tudíž přesně
naopak, než by tomu mělo podle vší logiky být. Expandia Banka nabízí výhodu
toho, že je on-line. A proto, že je jediná na našem trhu, jako správný
monopolista ve své sféře klientům již nenabízí výhody lepšího úročení vkladů,
které jsou ve světě s on-line bankovnictvím spojené. Snad se nástupem on-line
konkurence (IPB a možná další) na náš bankovní trh tyto pokřivené vztahy změní
tak, jak je všude jinde běžné.
Peníze, to jsou přece akcie!
Všichni známe záběry freneticky pobíhajících mužů na Wall Streetu. Obchodování
s akciemi bylo po celou dobu záležitostí velkých brokerských domů, které si své
renomé budovaly po desetiletí. Pak přišli on-line firmy jako Charles Schwab či
E*Trade, a brokerští giganti typu Merrill Lynch & Co. jen s nedůvěrou sledovali
jejich raketový růst. Nebezpečí ztráty zákazníků ve prospěch on-line
obchodování si uvědomili příliš pozdě zaznamenali obrovský propad a nyní
horečně budují svou on-line stránku. Výhody on-line obchodů s akciemi jsou
zřejmé, brokeři nabízejí výrazně nižší poplatky za obchod, jsou přístupnější
širší vrstvě obyvatelstva, a obchod neděláte pod časovým tlakem, ale v klidu ze
své kanceláře.
V současné době činí on-line obchod s akciemi více než jednu třetinu všech
obchodů, a toto procento rychle vzrůstá. On-line hráči však nespí na vavřínech.
E*Trade anoncovala pakt s Telebanc v hodnotě 1,8 miliardy USD. Tímto aktem, kdy
se vůbec poprvé spojuje on-line banka s on-line brokerskou společností, se
stává nově vzniklá skupina nejrychleji rostoucí společností na trhu. Spojení
aktivit umožňuje lépe a komplexněji pokrýt poptávku po finančních službách a
výrazně zvyšuje šance E*Trade stát se nejvlivnějším finančním portálem na
Internetu.
Mnoho dalších on-line brokerských společností se také snaží rozšířit svůj
záběr, aby vyhověly zákazníkům a vytvořily si stabilnější základy. Mnohé z nich
uvažují o podobném spojení.
U nás se vzhledem k nepříliš povedené kupónové privatizaci a směšnému trhu
pokřivil vztah lidí k akciím nejméně na desetiletí. Ale západní akciové trhy
jsou otevřené i pro nás v budoucnu vám přineseme průvodce on-line investováním.
MP3 lepší než SEX
Právě nyní probíhá předem prohraná válka obřích nahrávacích společností proti
prodeji a distribuci hudby po Internetu. Velká pětka Universal Music, BMG
Music, Sony Entertainment, EMI a Warner Music, ovládající více než 80 % trhu, v
obavách z formátu MP3 vytvořila schéma SDMI (Secure Digital Music Initiative)
ustanovující pravidla elektronické distribuce nahrávek. Podle SDMI by sice mělo
jít přenášet digitální kopie nahrávek, ale pokud by se někdo snažil poslat
nahrávku nelegálně, server by ji měl zadržet a uživatele oznámit policii
(směšné, že?). A co víc nahrávání hudby na disketu by bylo možné za podmínky,
že by se nahrávka nedala zkopírovat na jiný počítač, než na kterém byla
nahrána. V době, kdy jsou mezi lidmi rozšířeny desítky milionů (USA) mp3
kapesních přehrávačů, vypadají snahy SDMI komicky. Velká pětka má pramalé šance
na úspěch bojuje proti vlastním zákazníkům. Musí se smířit s tím, že již nebude
kontrolovat většinu trhu jako doposud a musí změnit svůj pohled na internetovou
distribuci. Samozřejmě jen v případě, chce-li přežít. Heslo "MP3" je v
internetových prohledávačích totiž častější než slovo "sex". A to už je co říci.
Kdo bude další?
Vedení mnoha společností, prodávajících klasické produkty jako auta nebo naftu,
věří tomu, že jejich produkty jsou odlišné od akcií, hraček a knih natolik, že
se jim on-line nebezpečí vyhne. Neuvědomují si přitom, že takhle bezpečně se
před pěti lety cítily společnosti, které jsou dnes drceny tlakem internetových
rivalů. Firmy zabývající průzkumem trhu dostatečně varují: klasický model
obchodování se hroutí a automobilové společnosti mohou mít za rok či za dva
stejné problémy jako jejich "kolegové".
Situace u nás
Situace na českém trhu by se dala charakterizovat klasickou poučkou volného
trhu "kde není poptávka, není ani nabídka" a poptávka na našem Internetu být
ani nemůže, neboť za přístup k on-line obchodu zaplatí kupující obrovské peníze
v podobě poplatku za telefon. A tak mu vyjde daleko levněji si zboží koupit
off-line, přímo v kamenném obchodě. A naděje na změnu je nejdříve za dva roky.
Při pohledu na to, co se na on-line trhu stalo za poslední dva roky, můžeme jen
smutně konstatovat, že díky čtyřicetileté vládě komunismu v naší zemi nám ujel
vlak ale díky monopolizaci Telecomu nám ulétají mezihvězdné koráby. A ty se
dohánějí daleko hůř.
Autor je stálým spolupracovníkem redakce, v současné době na stáži v USA.
9 0459/JL
Vývoj poplatků za on-line obchody s akciemi*
ROKY USD
1996 53
1997 31
1998 15
1999 15
* průměrné hodnoty
Relevantní odkazy
Amazon (www.amazon.com)
Toys "R" Us (www.toysrus.com)
eToys (www.etoys.com)
Telebanc (www.telebanc.com)
Expandia Banka (www.ebanka.cz)
Charles Schwab (www.schwab.com)
E * Trade (www.etrade.com)
Nejnovější on-line brokerské firmy
Firma Podíl na trhu Poplatky Minimální nákup/prodej (USD)
Charles Schwab 27,9 % 29,95 USD do 1 000 cenných papírů, nad 1 000 pak
3 centy za kus 2 500
E*Trade 13,3 % 14,95 USD do 5 000 kusů, nad 1 cent za kus 1 000
Waterhouse Securities 11,7 % 12 USD do 5 000 kusů, nad 1 cent za kus 1 000
Datek Securities 10,1 % 9,99 USD za každých 5 000 kusů 2 000
Fidelity Investments 10,1 % 25 USD do 1 000 kusů, nad 2 centy za kus 5 000
Ameritrade 8,3 % 8 USD za obchod 2 000
DLJdirect 3,8 % 20 USD do 1 000 kusů, 2 centy nad 1 000 kusů Není
Ostatní 14,8 % N/A N/A