Kdy jste naposledy kontrolovali spamový filtr, tedy složku, do níž spamy odcházejí poté, co je systém vyhodnotí jako škodlivé? Možná to bylo včera, možná je to ale několik měsíců a možná jste se tam nedívali nikdy. Prostě vás to nenapadlo a zapomněli jste, že nějaký spam vůbec existuje (potom jste šťastlivci).
Nestalo se vám ale někdy, že vás někdo z kolegů nebo známých upozornil, že nedostal odpověď na svůj e-mail, který vám posílal/a před dvěma týdny? Zkuste se podívat do spamové složky, jestli tam není. Možná se budete divit, kolik důležitých zpráv tam najdete vyhozených. A některé už tam ani nenajdete – většina e-mailových služeb totiž i nepřečtené spamy po třiceti nebo šedesáti dnech automaticky maže.
Mezi e-maily od právníků umírajících bankéřů z Nigérie, kteří vám odkázali milion liber, či nabídkami zaručeně funkčních přípravků pro zkvalitnění intimních chvil a dalším balastem najdete i reklamní zprávy, které jste si vyžádali. Ale nejen je. V českých podmínkách se často jako spam vyhodnotí i e-mail od kamaráda, který má tu „smůlu“, že používá e-mailovou službu s příponou .com a píše anglicky.
Zvláštní je, že e-mailová služba vyfiltruje některé zprávy z konkrétního zdroje, ale ne jiné ze stejné adresy. Například můžete dostávat denní nabídky ze slevového portálu, z nichž každá druhá skončí z neznámého důvodu ve spamu. Žádný takový systém samozřejmě není bez chyb. A chybu systému pak jednoduše napravíte tím, že u konkrétní zprávy kliknete na možnost „není spam“ nebo nějakou podobnou.
Ponaučením z tohoto článku by mělo být, abyste spamovou složku pravidelně kontrolovali – minimálně jednou za týden. I když zde většinou nenajdete nic jiného než opravdový a nefalšovaný balast, čas od času se vám může stát, že sem ze složky doručené pošty spadne něco opravdu důležitého, tzv. „falešné pozitivum“. Jistota je jistota a pár minut vašeho času za to určitě stojí.