E3 2005: Byznys a zábava

1. 7. 2005

Sdílet

Los Angeles. Jen stěží si lze představit vhodnější místo po konání největšíhoveletrhu her a interaktivní zábavy. Město s ideálním podnebím a počasím, nikdy neustupujícím smoge...
Los Angeles. Jen stěží si lze představit vhodnější místo po konání největšího
veletrhu her a interaktivní zábavy. Město s ideálním podnebím a počasím, nikdy
neustupujícím smogem, milióny aut na přecpaných dvanáctiproudých dálnicích, se
zemětřeseními a sesuvy půdy. Město nejluxusnějších rezidenčních čtvrtí Beverly
Hills, ale též oblastí jako jsou Watts a Compton, patrně nejchudší
severoamerické slumy.
E3 útočí, podobně jako LA, na ty nejnižší lidské pudy. Při procházce hlavními
halami výstaviště si připadáte jako by vystavovatelé přípravu nejluxusnějších
stánků zadali divadelním scénografům s pokřiveným vkusem, výpravě béčkového
sci-fi hororu, bandě holandských kolotočářů či architektovi se zvláštní zálibou
v zelenkavé barvě a akrylátu. Třešničkou na dortu jsou pak hostesky, ochotně
pózující před objektivy fotoaparátů - o kráse v mnoha případech nemůže být řeč,
na druhou stranu se ale můžete vzdělávat v oblasti aplikace silikonových
implantátů a kolagenových injekcí. O profesionalitě mnohých děvčat nemůže být
pochyb - roli hostesek mají patrně jako vedlejšák k celonočnímu úvazku na
bulváru Sunset. Zdá se téměř neuvěřitelné, že na pozadí barevné, hlučné a místy
lehce perverzní show se odehrává opravdový byznys.
A jaký byznys! Objem peněz, které se točí ve světě interaktivní zábavy (tedy PC
a video her), již dávno překonal hollywoodský filmový průmysl. O významu her
jako průmyslového odvětví svědčí ostatně i vstup Sony (před deseti lety) a
Microsoftu (před čtyřmi lety). A právě posledně jmenované společnosti letošní
E3 doslova patřilo. Přestože Sony stačilo novou generaci Playsta-tion 3 ohlásit
krátce před zahájením výstavy, na výstavišti samotném nebyl nové konzole
věnován prakticky žádný prostor. Naproti tomu nový XBOX 360 byl prakticky všude
(byť se jednalo o vývojové sady - tedy obří PowerPC krabice - prototypu
konzole, která se má v USA začít prodávat 15. listopadu) a návštěvníci měli
dokonce možnost si některé z her (Need For Speed: Most Wanted, Call of Duty 2)
vyzkoušet sami.
Proč 360? J. Allard a další otcové a kmotři projektu XBOX si jistě dokáží
vymyslet spoustu zajímavých a poutavých důvodů, proč právě 360, ve skutečnosti
jde ale o jediné: XBOX "2" by vedle PlayStation "3" prostě a jednoduše znělo i
vypadalo hloupě. Microsoft se ale v případě nového XBOXu rozhodně nemá za co
stydět. Na papíře sice mohou některé specifikace vypadat skromněji než v
případě PS3, jenže teoretický a reálný výkon nejsou vždy totéž, nehledě na to,
že kvalitní konzolu nedělá počet tranzistorů či miliard operací za vteřinu, ale
dostupnost kvalitních her. Vedle již zmíněných bylo možné shlédnout často téměř
neuvěřitelné záběry z dalších připravovaných her: Elder Scrolls: Oblivion,
Ghost Recon 3 či Dead Or Alive 4.
Pravda je bohužel taková, že PC hraje už několikátým rokem na herním trhu druhé
housle. Her na PC se totiž prodává rok od roku stále méně (především
proporcionálně), náklady na jejich vývoj ale stále rostou, a tak mnozí
vydavatelé preferují hry pro více platforem či výhradně konzolové tituly.
Oblastí, která se tvorbě pro PC stále intenzivně věnuje, je střední a východní
Evropa - na E3 byly k vidění stánky několika firem z východoevropských končin -
zejména ruští vydavatelé jako je 1C, Akella či Novyi Disk, kteří se přesunuli z
miniaturních stánků v hale Kentia do prostor západní haly výstaviště. Ve stejné
hale byl i veskrze český stánek společnosti Cenega (tu ale krátce před výstavou
koupila ruská společnosti 1C) - předváděny zde byly hry UFO: Aftermath (od
Brněnského Altar Interactive), Roots a El Matador. Mezi dalšími českými hrami
prezentovanými na E3 se mimo jiné objevil i Cold War (pražské Mindware Studios).