Nemáte Internet? Nebo vás dění na něm nezajímá? Nezávisle na vašem názoru byste
si následující článek měli přečíst. Není o Internetu. Je o budoucnosti. O
nejzajímavějším a nejkontroverznějším projektu českého Internetu. Je o eCity.
Mnoha lidmi zavrhovaném, mnoha dalšími vychvalovaném virtuálním městu.
eCity kyberprostorové město
O tom, že Internet je důležitým prostředím pro obchod, bude asi málokdo z
našich čtenářů pochybovat. Snahou firem podnikajících na českém Internetu je
přivést na něj movitější uživatele což ve většině případů znamená
konzervativnější a starší lidi, kteří zatím bohužel nemají s Internetem mnoho
zkušeností, případně k němu mají určitý odstup. Snahou projektu eCity bylo
najít cestu, jak této "nepočítačové generaci" přiblížit výhody nakupování přes
Internet, výhody internetové prezentace firem, a nepochybně také upozornit na
to, že Internet je bezpečné komunikační médium.
Cílem projektu nebylo navrhnout skutečné město s jeho uličkami, zákoutími a
rozmanitostí života, jak se domnívali mnozí Internet gurové, cílem bylo naučit
obyčejné lidi důvěřovat elektronickému obchodování, naučit je nakupovat a
poukázat na jednoduchost těchto operací. Záměrem bylo samozřejmě přivést nové
zákazníky a zvýšit zisky společností stojících za vznikem eCity Expandia Banky,
Telecomu, Paegasu a samozřejmě desítek kooperujících firem, na jejichž zboží
eCity upozorňovalo a které to vlastně celé zaplatily. Kdo doufal v to, že eCity
bude obrazem reálného světa do nejmenších podrobností (a doufalo v to mnoho
lidí), měl by si najít dobrého psychoterapeuta, neboť útěk před skutečností
přináší mnohá rozčarování.
Velká hra o neskutečné peníze
eCity bylo koncipováno jako obrovská hra. Její průběh byl v první polovině
projektu velmi jednoduchý. Po vyplnění základních údajů vám bylo přiděleno půl
milionu virtuálních peněz (takzvaných eKorun), samozřejmě na účtu virtuální
Expandia Banky, spolu s číslem účtu a heslem. Abyste v projektu měli nějakou
náplň, hráli jste "hru na kariéru" která stejně jako v reálném životě spočívala
v plnění úkolů a získávání karierních bodů. Jen ty úkoly byly lehčí spočívaly v
nakupování věcí, které vám předepsalo eCity, respektive váš virtuální průvodce
se jménem eMan (nebo Eman, jak chcete). Za splněné nákupy jste dostali kariérní
body, a pokud jste jich měli dostatek (jak vidno, jejich získání nebylo arci
těžké), postoupili jste o pozici výše, a to jste dělali tak dlouho, jak dlouho
jste měli trpělivost nebo až jste dosáhli stupně nejvyššího, pozice rentiéra,
kdy jste žádné úkoly plnit nemuseli a jen si užívali svých eKorun. Pokud jste
naopak nic nedělali, skončili jste na nejnižší pozici jako poslíček.
Takže jsme celé týdny s napětím sledovali odpočítávání času na adrese
www.ecity.cz a čekali na zahájení projektu, který sliboval... Co vlastně
sliboval? Každý očekával něco jiného a každý něco jiného dostal. Já jsem prošel
všemi fázemi. Znáte to. Nejdřív přijde nadšení. Následuje opatrný odstup. Pak
vystřízlivění. A končí to naprostým znechucením. eCity bylo výjimečné v tom, že
tento děj probíhal naprosto obráceně.
Znechucení
Většina jakýchkoli problémů bývá spojená s přílišným očekáváním. V tomto
projektu jakbysmet. První minuty po otevření města byl na jeho elektronické
brány takový nával, že se prakticky nikdo do něj nedostal. Bylo to způsobeno
bezprecedentním podceněním zájmu o projekt (a vlastního marketingu) ze strany
Expandia Banky, nedostatečnou kapacitou linek (128 KB/s) spojujících server se
zbytkem světa, a jak se po posílení linky na 2 MB/s ukázalo, také ve výkonnosti
skriptů, které běh města obstarávaly a které musely být přeprogramovány. Kromě
toho, že se do města nemohli dostat zájemci o tento projekt, nemohli se dostat
majitelé účtů ve skutečné Expandia Bance ke svým účtům přes internetový
komunikační kanál, jímž většina z nich komunikuje a pro který si právě Expandia
Banku vybrali neboť servery skutečné banky a eCity byly spojeny stejnou linkou
(!). To už si zahrávalo s důvěrou v tento mladý (přímo juvenilní) finanční
ústav, který si přes své netradiční komunikační kanály vybudoval dobrou pověst.
Majitelé reálných peněz byli rozezleni daleko více, než čekající internauti
před vjezdem do virtuálního města s virtuální bankou a virtuálními korunami.
Naštěstí všechny hardwarové a softwarové problémy se podařilo vyřešit velmi
rychle a město mohlo, pokud jste měli dostatečně rychlý počítač (Pentium),
připojení (pevná linka) a moderní internetový prohlížeč, fungovat tak jak mělo.
Ano, bylo tady několik nedořešených problémů, například vás nikdo neupozornil
na nutnost si pro pohodlné ovládání stránek zapnout příjem cookies... ale to
jsou z dnešního pohledu jen detaily.
Mnoho lidí si však po několika dnech hry začalo stěžovat, že ve městě není co
dělat, že se jedná o bezduché nakupování, používání demoverze Expandia Banky a
že město není vůbec tak zábavné, jak by mělo být. Neuvědomili si, že nikdo, ale
vůbec nikdo je nenutí hrát dál, být nejlepší, vydělat co nejvíce virtuálních
eKorun, že nemusí plnit zadané úkoly. A přesto to dělali. Jako ve svých
reálných životech.
Vystřízlivění
Po měsíci začaly nezávisle na projektu vznikat stránky, snažící se obyvatelům
města "hráčům" ulehčit život. To bylo výhodné zvláště v případě lidí
připojených přes modem, kterým splnění několika úkolů na stránkách bohatých na
grafiku trvalo i několik hodin, z čehož měl sice profit Telecom, ale již ne
hráči. To vadilo spoustě lidí, a proto vznikly stránky qCity, Ecity infoline a
eNews. Tyto stránky ukazovaly postupy, jak vyřešit zadávané úkoly co
nejrychleji a měly skutečně velkou návštěvnost. Řekli bychom: klasické pařanské
stránky (pařan je vášnivý hráč počítačových her), kdybychom neznali strukturu
hráčů eCity. Po několika týdnech nakupování člověku došlo, že princip hry je v
něčem jiném, a jal se zkoušet funkce banky. Kdy jindy jste si mohli vyzkoušet
převody korun (pardon, eKorun) na USD (ty pak bohužel nešly převést na reálný
účet), kdy jste si mohli dávat půl milionu na termínovaný vklad, kdy jste mohli
zkoušet zadávat příkazy k úhradě nanečisto. Mnozí si s hrůzou uvědomovali, jak
strašně jednoduché elektronické nakupování je. Daleko jednodušší, než jít v
obchodním domě s platební kartou a platit bezhotovostně. Tady nemusíte nikam
chodit, nákupy probíhají okamžitě a vám domů přijdou věci, které jste vždycky
chtěli mít, ale vlastně je vůbec nepotřebujete. Město získávalo čím dál víc a
víc "obyvatel" a pomalu se připravovalo na velký skok, o němž se již ve
zšeřelých kuloárech tiskových konferencí hovořilo; a to o zavedení osobních
virtuálních obchodů pro každého. Vždyť proč byste měli pořád jen platit vy
někomu jinému, když může platit někdo vám?
Opatrný odstup
Na svátek práce zahájilo eCity druhou fázi projektu s cílem nejen ukázat
spotřebitelům, že nákupy přes Internet jsou dnes hračkou, ale i prodejcům, jak
snadné je své zboží po Internetu nabízet a prodávat. A tak město nabídlo
skutečným firmám možnost si zřídit demo virtuálního obchodu (což byla stránka s
nabídkou produktů a speciálními platebními prvky, propojující stránku s
demoúčtem v eBance), aby si vyzkoušely, jak vypadá prodej přes Internet a zdali
se jim vyplatí. A protože ne každý má reálnou firmu, byla vytvořena část pro
prezentace nabízející neskutečné zboží neskutečných firem, jako je například
eDEATH TOUR nabízející cesty do zahraničí pro vaše nadřízené, nebo jste mohli
zaplatit na eWC v eHospodě ePadesátník. Proč? Jen tak, z legrace. Konečně se
dočkali svého počítačoví nadšenci i skuteční podnikatelé. Ti méně zkušení mohli
své virtuální obchůdky vytvářet za pomoci on-line webových průvodců, ti o něco
zběhlejší mohli využít jakýkoli program na tvorbu WWW stránek a zakomponovat do
nich prvky, které propojovaly stránku obchodu s jejich účtem a bankou. Je
pravda, že průvodci nebyli příliš dokonalí, ale co na tom. Šlo o princip.
Nadšení
Přínos druhé fáze hry pro celkové povědomí o elektronickém obchodování považuji
za daleko větší než první fázi, a samozřejmě větší než cokoli jiného, co zde
bylo. S napětím očekávám dopad na podnikatelskou sféru. Celému projektu se
nevyhnuly chyby, kterých bylo zbytečně mnoho a někdy vyvolávaly otázky, kdo to
tam vlastně řídí a kdo tam pracuje, ale celá akce měla obrovský úspěch všechno
nakonec dobře dopadlo, téměř jako v pohádce Expandia Bance se výrazně zvýšil
počet klientů, zařadil jsem se mezi ně i já. Avšak pokud byste uvěřili
reklamám, že eBanka je bez čekání, byli byste na omylu. Na vydání platební
karty čekáte stejně dlouho jako ve spořitelně.
Otázka zní: Co bude dál?
9 0419/JL
Relevantní odkazy:
eCity: www.ecity.cz
Expandia banka: www.ebanka.cz
qCity: www.qcity.cz
eCity Infoline: ecity.infoline.cz