Hlavní navigace

El Matador - protidrogové tažení

26. 12. 2004

Sdílet

Nová 3D akce El Matador od brněnského vývojářského týmu Plastic Reality Technologies nevypadá vůbec špatně. Pomstěte smrt svého bratra a postarejte se o pár jihoamerických narkobaronů v roli speciálně cvičeného zabijáka.

Přiléhavé kraťásky, bílé punčocháče, o dvě čísla menší zlatem prošívané semišové sáčko, na hlavě apartní klobouček, v rukou barevný ručník a býčí roh zaražený mezi půlkami. Dámy a pánové a především pak milovníci rohatých bestií, tak o tomhle El Matador rozhodně nebude.



El Matador nebude o vraždění býků ani v koridě, ani na jatkách, ani kdekoliv jinde (i když pořádných jatek si ve hře užijete více než dost). Původní význam slova matador je totiž zabiják či vrah. A to je přesně role hlavního hrdiny připravovaného akčního titulu brněnských Plastic Reality Technologies – jen tu poslední slovo nebude mít stylový kordík, nýbrž neméně stylový Desert Eagle a namísto chladné oceli budete do nepřátel pumpovat pěkně rozžhavené olovo. A že si ti bastardi taky nic jiného nezaslouží, protože tohle se vážně nedělá! Unavení se vrátíte domů z výcvikového tábora a tam na stole studená večeře a pod stolem studenej brácha, co má v sobě víc děr než stará dobrá Windows 95. S tou večeří to tak strašné není, to spraví mikrovlnka, jenže brácha se ohřeje už tak akorát v kremační peci. Holt pracoval pro DEA a zřejmě strkal nos, kam neměl. Marná sláva, jihoameričtí narkobaroni jsou přece jen o něco větší ryby než banda zhulenců s jednou kytkou ve skříni vytapetované alobalem. Jenže tvrdý výcvik americké protidrogové agentury vás dobře připravil. Umíte bojovat a nebojíte se chladnokrevně zabíjet, takže vás neprostupná džungle a pár krokodýlů rozhodně nerozhodí. Okamžitě přijímáte nabídku zaujmout bratrovo místo, vyřešit případ a hlavně se pomstít. Drogy jsou špatné, áánóó. Všichni teď umřete, áánóó.



Maxi, co ti to udělali?

Tak tohle je ve zkratce příběh. Tedy jeho úvod, protože El Matador rozhodně nebude jen o bezhlavém kostění, vykosťování a vyvrhávání kilotun bezhlavě nabíhajících nepřátel. Klišé zaslepeného mstitele doplňuje klišé korupce až na těch nejvyšších místech (slyšeli jsme, že prý v tom jede i Bůh) a o zajímavý děj je postaráno. Z přátel se stávají nepřátelé, z nepřátel přátelé, přátelé, z nichž se stali nepřátelé, jsou zase přáteli, až z toho jde hlava kolem. Každopádně by to mělo být pekelně zamotané a zdá se, že i napínavě filmově vyprávěné. Autoři se totiž rozhodně netají svou náklonností k Maxu Paynovi, a na hře je to jasně vidět.

Určitě první, co vás asi napadne, bude: „Hele voni vokopčili Pejna!“ Nás to pochopitelně napadlo také, vždyť už samotný hrdina vypadá, jako by Maxovi z kukadel vypadl. Vědomi si této jednovaječné podobnosti, odpovídají autoři vyhýbavě na velmi lákavou možnost přidat do hry efektní bullet-time: „Engine Typhoon 2 tyto efekty podporuje, a i když si o to některé situace přímo říkají, ještě nejsme rozhodnuti, zdali je do finální podoby zařadíme,“ prohlásil Michael Lekovski z PRT. Pokud se ale zpomalených záběrů přece jen dočkáme, spíše než o možnost zapínat si je dle libosti se zřejmě budou aktivovat automaticky při vypjatějších situacích. Ovšem inspirace ještě nemusí znamenat, že se bude jednat o plagiát; Korea toho také s Commandos neměla společného tolik, jak se mohlo na první pohled zdát.



Proti celé mafii

Přestože hlavně nejen oblíbených Desert Eaglů, ale také samopalů, automatických pušek či odstřelovačky nebudou stačit chladnout, El Matador nebude jen o bezhlavém střílení. Tedy možná bude, záleží na vaší nátuře – „plížiči“ se budou moci plížit a „masiči“ masit, ovšem bez adekvátní kombinace obojího to moc nepůjde. Přídomek „taktická akční hra“ tak tedy zřejmě stojí a padá s tím, že čas od času budete muset zalézt to stínu pěkně přilepeni zadkem ke zdi. Zdá se však, že hitmanovsky travestitních orgií a přehršle způsobů, jak splnit misi, se bohužel nedočkáme.

Ovšem ani zadek ve stínu neznamená jistotu penze a zlatých hodinek na rozloučenou. Vaši nepřátelé, členové gangů profesionálních zabijáků zvaných Sicarios, totiž nejsou žádná ořezávátka. Ani ve stínu nejste neviditelní, jak jste si zvykli ze Sprinter Cellu, nepřátelé navíc znají místa, kde se dá schovat, a když o sobě dáte vědět a vyvoláte poplach, začnou systematicky pročesávat okolí. Sousloví umělá inteligence snad konečně trošku důstojně nabude svého smyslu – protivníci se vzájemně kryjí, budou se vás snažit obklíčit a zdá se, že v jejich chování budou hrát roli i emoce jako vztek či strach. PRT prý vymodelovali hierarchický systém latinskoamerické narkomafie, a to nejen ve smyslu jednotlivých gangů soupeřících mezi sebou, ale také uvnitř band. A tak když zlikvidujete velitele, budou řadoví vrahouni postupovat mnohem méně efektivně.



Výlet po Americe

Dvacet hodin hraní, které autoři slibují průměrnému hráči, by mělo být rozdělených do tří kapitol po pěti misích. Ty vás po panamské šíji protáhnou z Kostariky až do Kolumbie, přičemž prý grafici vycházeli z architektury skutečných měst jako Kartagena, Bogota nebo Medelín. Přestože v trailerech a na posledních screenshotech je k vidění pouze džungle, většinu času byste měli trávit právě ve městech. Bohužel, ať už v neprostupném pralese nebo na bogotské hlavní třídě, způsoby dopravy budou dosti omezené a většinou pasivní, takže navzdory nádherným obrázkům aut se pravděpodobně moc nepovozíte.

Jinak byste se ale neměli vůbec nudit – mise budou určitě pestré, protože pokud budou autoři chtít navodit filmovou atmosféru, tak se bez tohoto prvku neobejdou. Tu bude potřeba někoho ochránit, tam někoho likvidovat, prohledat vilu narkobarona, pronásledovat jednoho z bossů, ale také brát před jeho hrdlořezy kramle, protože tučná odměna na vaši hlavu znamená, že po vás půjdou všichni místní vrahouni jako slepice po flusu. Zajímavým zpestřením bude ne vždy přátelsky naladěné domorodé obyvatelstvo nebo divoká zvířata, kterým je fuk, že jdete lovit zločinné mafiány.



Bude to pěkný...

Hra je postavena na enginu Typhoon2, jehož starší verze byla použita již k rozhýbání Koreje. Nutno říci, že na videích i screenshotech vypadá velmi dobře. Na mysl se dokonce vkrádá srovnání s fenomenálním Far Cry, i když jeho kvalit nejspíš nedosahuje. Ale přestože má tento projekt k dokončení ještě hodně daleko, jsou autoři v otázce jeho audiovizuální konkurenceschopnosti velmi sebejistí. Typhoon2 samozřejmě podporuje pixel a vertex shading, bump mapping, dynamické osvětlení, metaanimace obličejů a postav, fyzikální engine počítá dokonce s vlivem střel na materiály a nechybějí ani efektní rag-doll animace. Slovy autorů, grafika bude vynikající. A pokud se takto sebejistě vyjadřují o hře, která vyjde až za rok, mají zřejmě na čem stavět...