Výkonný ředitel Tesla Motors, vizionář Elon Musk, nechal svět nahlédnout do budoucího směřování své společnosti.
Během Q&A konference nazvané Future Transport Solutions, neboli “dopravní systém budoucnosti”, Musk popsal norskému ministru dopravy a komunikací Ketilu Solvikovi, že díky vysokým odbytům a velkokapacitním výrobním linkám poklesnou ceny vozů. Konference se konala minulý týden v norském Oslu.
Model 3, který by se měl začít dodávat od poloviny roku 2017, má počáteční cenu stanovenou na 35 000 dolarů, v přepočtu tedy 830 000 korun. To je obrovský rozdíl oproti starším sedanům Tesla Motors, jako třeba Model S, který má počáteční cenu 70 000 dolarů. Firmě se tak podařilo srazit cenu na polovinu.
A to má být Model 3 jedním z nejbezpečnějších aut na světě – jeho součástí je totiž nový pokročilý „autopilot,“ vyvinutý automobilkou speciálně k tomuto účelum. Autopilotu v pravém slova smyslu se skutečně blíží: Umožní totiž i částečné strojem řízené ovládání auta.
„Jsem nadšený z možnosti postavit auto, které si bude moci dovolit většina lidí,“ říká Musk. „A v budoucnu budou auta ještě dostupnější.“
„Něco jako je Model 3, to si bude moci pořídit tak polovina lidí,“ pokračuje. „Se čtvrtou generací, menšími autami a různými vychytávkami však budeme v pozici, kdy si automobil bude schopen koupit téměř každý.“ Ač Musk neuvedl žádný konkrétní časový údaj, kdy bude následovník Modelu 3 dostupný, prohlásil, že čtvrtá generace bude ještě levnější.
Když se Muska norský ministr optal, jak dlouho bude trvat, než se elektrovozy stanou stejně tak levnými, jako klasická vozidla s vnitřním spalováním, a to bez spoléhání se na daňové úlevy a podporu státu, Musk jako odpověď jednoduše poukázal na dotace, které ropný a benzínový průmysl dostával od státu, a to bez vědomí veřejnosti.
„Věc, kterou si většina lidí neuvědomuje, je, že každé auto na fosilní palivo je bohatě dotováno,“ vysvětluje.
A není to jen jeho soukromý názor. Souhlasí s ním například studie Mezinárodního měnového fondu, který zjistil, že energetické dotace za minulý rok se blížily 5,3 bilionům dolarů, tedy 6,5 % globálního HDP.
Navíc, dodal Musk, ropný průmysl a automobily s vnitřním spalováním neúměrně zatěžují životní prostředí, což lze považovat za další „dotaci“ pro ně.
„Kdykoli máte negativní externalitu bez konkrétně stanovené hodnoty, kde ale používání produktu způsobuje dlouhodobé škody přírodnímu prostředí, pak ovšem přesto o náklady jde. A pokud ty nejsou zapracovány do ceny benzínu, je to, prakticky vzato, dotace,“ uzávírá.
Musk volá po zrušení těchto „popudů“ ropnému průmyslu a pohonným hmotám, aby se eletrovozy mohly zapojit do „konkurence ve férovém prostředí.“
Na elektrovozy a samořiditelná auta si lidé navyknou rychle
Tesla Motors se pokouší pomoci i dalším, konkurenčním výrobcům, aby si dokázali vytvořit vlastní technologii elektrovozů.
Tak například minulý rok Tesla uvolnila na trh patenty pro superdobíjecí stanici. Kromě toho rozjela společnost pilotní programy s Toyotou a Mercedesem, aby je „vzdělali“ v oblasti elektrovozů.
„Snažíme se být sportovní vůči ostatním na trhu a napomáhat tak posunu v oblasti udržitelné dopravy,“ vysvětluje Musk.
Klíčem k lepšímu zavedení elektrovozů je technologie samořiditelných aut, a podle Muska budou lidé takovým vozům důvěřovat a poměrně rychle si zvyknou. Nejen, že samoříditelné vozy spotřebují méně paliva, méně brzdí a také pomaleji opotřebovávají součástky vozu, ale také snižují počet nehod.
Dosud prý byla zpětná vazba, kterou firma ohledně své, loni vydané, první verze autopilota dostala, „extrémně pozitivní.“
„Když se podívame na data aut, kde je autopilot zapnutý, nebo naopak vypnutý, pravděpodobnost nehody je o 50 % nižší v tom voze, kde autopilot pracuje – a to i v naší první verzi,“ říká Musk.
„I v této počáteční verzi je tedy autopilot téměř dvakrát tak dobrý, jako člověk,“ dodal.