Empire: Total War

17. 10. 2007

Sdílet

Shogun, Rome a Medieval, vše s přídomkem Total War. To jsou oblíbené historické strategie, které se příští rok rozrostou o další kousek. Tentokrát se vydáme do bouřlivého osmnáctého století.

Shogun, Rome a Medieval, vše s přídomkem Total War. To jsou oblíbené historické strategie, které se příští rok rozrostou o další kousek. Tentokrát se vydáme do bouřlivého osmnáctého století.



Slova o tom, že Empire bude revolučním krokem a nejúžasnějším dílem série, si rovnou přesuňme do šuplíku „public relations“ a nijak nepitvejme. Raději se podívejme na to, co nového a v této sérii doposud nepoznaného nám chlapíci ze studia Creative Assembly na příští rok přichystají.



Předně se podíváme do doposud nejméně vzdálené historie. Po starověkém Japonsku, antickém Římu a ze všech úhlů prozkoumaného středověku se vydáme do bouřlivého osmnáctého století; od jeho počátku až po ranná léta století devatenáctého. Co bude příště, první světová válka? Dost možná.



Vybírat si budete moci z deseti hratelných frakcí, mezi nimiž nechybí Británie, Francie, Prusko, Španělsko nebo Amerika. Mimochodem, v jedné z kampaní půjde zejména o poslední zmíněnou velmoc, jelikož si vyzkoušíte boj Američanů za nezávislost. Ale můžete se vrhnout třeba i do víru francouzské revoluce – možností bude zkrátka spousta a to i díky tomu, že válečná tažení se odehrají na mapách Evropy, Severní Ameriky a Indie. Nebudou samozřejmě chybět ani známé historické postavy, namátkou jmenujme třeba Petra Velikého. Hrou popisované období zkrátka přináší opravdu pestré možnosti – zažijete průmyslovou revoluci, překotné změny politických systémů i nespočet konfliktů, do kterých se velmoci chtivé moci a uchvácení koloniálních území vrhaly. Tyto události nabízejí bohaté herní vyžití již na globální strategické mapě.



Opět se totiž dočkáme klasického rozdělení do dvou herních režimů. Na mapě světa si do sytosti užijete obchodování, diplomacie a špionáže. Všechny tyto elementy přitom slibují nové možnosti a funkce. Hlavní mapa bude plně animovaná, přičemž všechny budovy a vylepšení, jež na svých území postavíte, budou dobře viditelné na první pohled. Samozřejmostí dojde také na klasické možnosti známé již z dřívějších titulů, tedy verbování a přesuny armád, péče o hrdiny a další strategické kousky.



Pastvou pro oči by samozřejmě měly být realtimové bitvy, do kterých se pustíte ve chvíli, kdy dojde ke střetu dvou armád, ať už na bitevním poli či při dobývání pevností a měst. Zcela nový (tedy údajně zcela nový) engine nabídne neokoukaný systém zpracování krajiny a objektů, včetně příjemné vychytávky, jakou je možnost zničení nebo obsazení většiny budov. Potěší také dynamické počasí, úplnou novinkou pak budou bitvy na moři. Opět se musíme prokousat záplavou „PR keců“ hovořících o nejlepších námořních soubojích, které jsme kdy na počítači mohli vidět, a mrkněme se na něco málo faktů. Coby vojevůdce můžete velet jedné lodi či celé flotile, a vaše taktické možnosti kromě různého manévrování spočívají hlavně ve střelbě z děl či mušket, hákování a vylodění mužstva na nepřátelské plavidlo. Námořní bitvy budou ještě více ovlivněné počasím nežli střety na souši, a je také potřeba počítat s možností zničení plachet a dalších částí lodi. Z obrázků to navíc zatím vypadá, že i grafický engine starající se o námořní podívanou bude velmi kvalitní, takže třeba nakonec nebude ke zmiňovaným reklamním velkohubým výkřikům ve skutečnosti příliš daleko.



Vývojáři se dušují, že umělá inteligence by měla být notně vylepšena a dokáže nyní zatopit i nejostřílenějším stratégům. No, tuto větu už jsme párkrát slyšeli. Na druhou stranu AI v sérii Total War nikdy nebyla zlá, takže uvidíme. I přes avizované zvýšení inteligence počítačového protivníka ale autoři chtějí hru zpřístupnit co nejširšímu okruhu hráčů, třeba pomocí přátelského systému rad a instrukcí pro začátečníky. V patrnosti jsou vedeni i příznivci multiplayeru, kterým hra nabídne – kromě klasické řežby proti ostatním hráčům – i internetové ligy, žebříčky nejlepších hráčů a vůbec vše, co dnes poctivý multiplayer obsahuje. A také zcela nové herní režimy – o těch ale autoři zatím žádné podrobnosti světu nesdělili.



Vzhledem k zasazení hry do relativně nedávné historie si samozřejmě zhusta užijeme střelných zbraní, zatím největší měrou, jakou nám série Total War nabídla. Nejen na moři budete šít do nepřítele z pušek a děl, to samé si užijete při pozemních půtkách – arzenál by přitom měl být bohatý, a historici si určitě pošmáknou na všemožných kanónech a hmoždířích. Jelikož v té době ovšem nebyly zbraně příliš spolehlivé, budete čas od času svědky zasekávání zbraní, nebo dokonce nešťastného výbuchu artilerie. Úděl dělostřelce v osmnáctém století zkrátka nebyl žádný med... Naopak hraní titulu Empire příjemné jistě bude. Série Total War patří k nejlepším strategiím vůbec a i nový díl vypadá vážně nadějně. Uvidíme v roce 2008.



Jiří Sládek (autor je manažerem magazínů portálu Centrum.cz)

bitcoin_skoleni



Žánr: realtime strategie
Výrobce: Creative Assembly
Vydavatel: Sega
Multiplayer: ano
Datum vydání: 2008
Internet: www.totalwar.com