Války se nevyhrávají, ty jen končí. To platí zejména o válkách mezi lidmi. Ale jakmile se do toho vloží někdo třetí, nejlépe s touhou udělat si další čárku do položky vyhlazené planety, všechny sváry musí stranou. Vetřelci z vesmíru poznají, jak nepříjemná je vojenská kanada v zadnici.
Enemy Territory: Quake Wars vychází jako volné pokračování zdarma distribuovaného multiplayerového addonu ke hře Return to Castle Wolfenstein; ovšem nyní už za peníze. Herní princip zůstal zachován, přibyla však zásadní inovace – bojová vozidla. Kromě toho se také změnil konflikt, do něhož se zapojíte buď v rolích osvoboditelů, nebo uchvatitelů. Zapomeňte tedy na reálný konflikt druhé světové války a přeneste se do fiktivní války mezi lidmi a nepřátelsky naladěnou rasou Stroggů, kteří chtějí naši planetu kompletně vyhladit a jejichž přítomnost nás naposledy děsila ve čtvrtém pokračování oblíbeného Quaku.
Boj o rodnou hroudu
Válka se odehrává výhradně na Zemi, což je pro celkovou hratelnost docela škoda, neboť cizí planety s menší gravitací nebo vesmírné lodě s nulovou gravitací by určitě byly zajímavým zpestřením. Autoři spoléhají na tři multiplayerové režimy. Mód Objective na mapě určuje několik hlavních a vedlejších cílů, při čemž hlavní musíte bezpodmínečně splnit a vedlejší vám dají určitou výhodu v boji. Varianta Camping je v principu stejná s tím rozdílem, že v rámci kampaně rotují tři mapy. Při Stopwatch se pak týmy střídají v útočení a bránění. V hráčských komunitách je momentálně nejhranějším módem Campaing. Samozřejmě nemusíte hrát pouze po internetu nebo LAN, můžete hrát proti botům, ale to je spíše slabá náplast na dobu, kdy vám zrovna vypadne internet.
„Co dělá z Enemy Territory: Quake Wars opravdovou týmovou záležitost, a ne jen skupinový (ne sex skutečně ne) deathmatch, jsou povolání.“
Hra obsahuje tucet map, po třech pro každou kampaň – severoamerickou, severoevropskou, pacifickou a africkou. Velikost map autoři nastavili tak akorát, a proto je každá z nich vcelku použitelná pro jakýkoliv počet hráčů (samozřejmě alespoň čtyři bojovníci na každé straně jsou nutností). Podle rozlohy je také dobré volit taktiku, protože není nic horšího, než když se třeba připojíte na menší mapu, kde třičtvrtě týmu tvoří odstřelovači. Druhý tým pak, pokud jen trochu spolupracuje, má výhru v kapse. Mapy se většinou rozkládají jak na povrchu, tak i pod ním. Ne u všech z nich jsou však podzemní části velké, ale tam kde ano, ukrývá se v nich ta nejdůležitější část, kterou je potřeba dobýt nebo ubránit. Tím pádem se zde odehrává opravdový masakr – v těsných chodbách není před nepřátelskou kulkou kam uhnout natož se schovat před šrapnelem z granátu. Dobrý medik si tak rychle vydobude první příčky v bodování a stane se asi tím nejdůležitějším článkem řetězu.
Spousta úkolů
Na každé mapě se nachází dost dílčích cílů. Úkoly jsou spjaty s konkrétním povoláním a ne každé zadání mohou plnit všichni. Například voják nemůže stavět obrané věže, ale zase je může zneškodnit výbušninou, záškodník hackuje různá zařízení, čímž je odstavuje nebo technik staví strážné věže. Za každý splněný úkol dostanete body a tím stoupáte na žebříčku společenské vážnosti. Na bodovaných serverech se můžete kochat rozsáhlými tabulkami, mapujícími vaši vojenskou kariéru. Ovšem to není to jediné, co dostanete, pokud jste aktivní a snažíte se být prospěšní. Podle vašich výsledků se vám postupně odemykají nové zbraně, rychlejší sprint, větší brnění a další vylepšení. Sice vám nezůstanou napořád – po skončení kampaně zase začínáte na novo – ale i tak se jedná o skvělé zpestření.
Co dělá z Enemy Territory: Quake Wars opravdovou týmovou záležitost, a ne jen skupinový (ne sex skutečně ne) deathmatch, jsou již zmiňovaná povolání – na každé straně jich najdete pět. Povolání jsou na obou stranách stejná, jen s drobnými rozdíly u některých profesí. Nejedná se sice o nic zásadního, ale přeci jen je lepší alespoň letmo, než se hra nainstaluje, nakouknout do manuálu a zjistit v čem se liší. Nestane se vám potom, že se stroggským Technicianem (doktor) v rychlosti proběhnete kolem pacienta a píchnete ho bodcem s tím, že ho vzkřísíte stejně rychle, jako jste zvyklí ze hry za lidi. Stroggům oživování trvá o něco déle. I ostatní rozdíly spadají pouze mezi drobnosti, na něž si rychle zvyknete a žádná z nich nečiní tu či onu stranu silnější. Jednotlivá povolaní autoři navrhli tak, aby se dokonale doplňovala a dohromady tvořila dobře promazaný stroj.
Hurá do boje!
V první linii stojí voják, který si muže vybrat mezi samopalem, raketometem, těžkým kulometem nebo brokovnicí, dále umí výbušninou zneškodnit stacionárně umístěné automatické obrané věže a hlavně ničí strategické cíle mapy. Jeho nejlepšího kamaráda představuje medik, a pokud přežije opravdu dlouho, neobejde se ještě bez Field Opse / Oppressora, od něhož získá bednu s náboji. Field Ops je kromě doplňování munice neocenitelný pomocník na nenadálé přepady. Takový polní stratég schovaný někde daleko od bojů se vždy hodí. V mapách rozprostírajících se přes údolí nejlépe operuje vysoko v horách, odkud má přehled a může v klidu posílat letecké útoky nebo označovat místa pro dělostřeleckou artilerii. Engineer / Conctructor je prospěšný hlavně v blízkosti spawnpointů, kde může rozmísťovat automatické obrané věže, které jsou velmi účinné a zručný inženýr starající se o jejich opravu, získá hodně bodů bez velké námahy. Covert Ops / Infiltrator neboli sniper, je dokonalá volba pro osamělé vlky, kteří v dobrém krytu dokáží pěkně rozhodit nepřátelskou morálku a vyvolat úsměv nad tím, když se protivníci jak slepice před kunou krčí v rohu nějaké budovy a nechtějí vylézt ven. Odstřelovač je také velice prospěšný když kryje záda inženýrovi, který opravuje rozbitou věž.
Vozový park je rozsáhlý – od malých přibližovadel sloužících jen k urychlení přesunu, přes lehké obrněné transportéry, až po těžké válečné stroje. V kokpitech strojů se nebudete pohybovat pouze po zemi, ale pustíte se rovněž do vzduchu nebo na vodní hladinu. Rozdíly v bojové technice znepřátelených stran však nejsou nijak markantní. Největší rozdíl je pouze v nejtěžším stroji – lidé mají tank Titan a Stroggové Cyclops, což je obří mech. Ten sice disponuje větším pancířem a palebnou silou, ale pohybuje se velmi pomalu a neohrabaně a po zničení trvá hodně dlouho, než se znovu objeví. Celková dostupnost dopravních prostředků je jinak velká, málokdy se stane, že jsou všechny rozebrány a pokud ano, netrvá dlouho a objeví se další. Užitečnost vozidel je závislá na týmové spolupráci – pokud neexistuje žádná souhra mezi vozidly a pěšími, přežití v poli se počítá na sekundy, maximálně minuty.
Správná parta
Dobrá týmová souhra je alfou a omegou celé hry. Jakmile se připojíte na server, kde sedmdesát procent lidí hraje samo na sebe a nějakou souhru mají u zadku, je lepší se ihned odpojit. Ale pokud najdete pár spřízněných duší, bude pocit z války hodně uvěřitelný. Díky tomu, že největší boj se vždy odehrává na určitém místě, které se postupně přesouvá, podle toho o co se bojuje, a nikdy k němu není daleko, nedochází k fragmentizaci bojů a válečná vřava dostává opravdu intenzivní náboj. Graficky nevypadá Enemy Territory vůbec špatně, sice běží na dnes již obstarožním Doom 3 enginu, ale ten, jak se zdá, má pořád co nabídnout, při čemž velké plus je jeho menší hardwarová náročnost. I s průměrným strojem si zahrajete ve vysokých detailech. Quake Wars je také první hrou, kde vývojáři z id Software testovali svou novou technologii megatexture – jedná se o jednu velkou texturu položenou přes celou mapu, která slouží jako terén a její jednotlivé části mají různé vlastnosti, jak grafické, tak fyzikální. Zní to sice zajímavě, ale nás hráče zajímá hlavně, jak hra vypadá při hraní. A vypadá dobře.
Hodnocení: 8,0
Žánr: multiplayerová 1st person akce
Výrobce: Splash Damage
Vydavatel: Activision
Distributor pro ČR: CD Projekt
Lokalizace: ne
Cena: 1499 Kč
Multiplayer: ano
Internet: www.enemyterritory.com