V magické zemi jménem Ether lze potkat téměř cokoli. Ať už je tím „cokoli“ myšleno něco, co disponuje životem, podoba zdejšího světa nebo prostě to, čemu se obvykle říká osud. Fantazii se meze nekladou a tady je to vidět hned, jakmile strčíte nos do zdejší energií nabité atmosféry.
Jak to všechno začalo
Loni v prosinci se na trhu objevila tahová strategie ve 3D kabátku od ruské vývojářské společnosti Nival Interactive. Na první pohled nepříliš originální titul, který se od známých Heroes of Might and Magic lišil snad je v tom, na co si vaši hrdinové přikurtovali sedlo. A že to byly opravdu podivné potvory, dokazovala i struktura surovin (od „krvavého“ rubínu až po mandragoru), která znamenala nezbytnou součást jejich životního prostředí. Jenže, jak už to tak bývá, zdání někdy klame, a tak hned první prohlídka nepřítelova exteriéru ukázala, že souboje tady budou o něčem jiném. Zábavná pravidla ne nepodobná karetní hře Magic: The Gathering dokázala kláním v Etherlords dodat na poutavosti do té míry, že bylo možné s naprostým klidem přenechat budovatelskou část a pohyb po mapě někomu jinému a v režimu soubojů se věnovat výhradně magickým orgiím na bitevním poli. Těm, jimž by snad pravidla Magic: The Gathering mnoho neříkala, jen připomenu, že z určitého počtu karet (v případě Etherlords samozřejmě kouzel), které mají v ruce, volí ty, jež se v danou situaci nejlépe hodí k rozbíjení soupeřovy hlavy. Po ukončení kola se pak použitá kouzla náhodně nahrazují dalšími (obdoba „lízání“ nových karet z balíčku).
Maličkosti, které potěší
Připravovaný druhý díl by se měl držet již vyzkoušeného herního systému, ostatně v tomto ohledu se nějaké výraznější novátorství snad ani nečeká. A to i přesto, že větší důraz na prvky RPG (včetně úkolů zadávaných neutrálními postavami) a hrdina, který vás bude provázet celou kampaní se vším, co si stihne nacpat do kapes i do mozkových závitů, za zmínku jistě stojí. Naopak, pokud by se zub času, klubající se déle než rok, nepodepsal na grafickém kabátku, asi by se autoři příliš chvály nedočkali. Můžete se těšit i na pestřejší prostředí spočívající v nových typech budov a dalších objektů nebo vylepšené efekty kouzel. Vašeho hrdinu navíc čeká i postupná vizuální proměna odrážející jeho protřelost v magických soubojích. Přehršle polygonů a detailní textury přesto nebudou vaše elektronické miláčky příliš obtěžovat - měl by na ně stačit i procesor o výkonu 550 MHz a 128 MB operační paměti.
Zvýšení počtu kampaní ze dvou na současných pět bohužel ale nelze považovat za kreativní snahu o lepší, invenčnější řešení. Pokud ovšem v průběhu hraní narazíte na poutavý příběh, jistě vám společně s možností vybrat si z nabízených různých čtyř ras dokáže udělat aspoň trochu radost. Pokud vám uvedená čísla u kampaní a ras nesedí, nepokoušejte se dožadovat vrácení školného pro zanedbanou výuku matematiky, všechno je v nejlepším pořádku. Po úvodním dobrodružství, odvíjejícím se od habitu vašeho hrdiny, vás totiž čeká pro všechny rasy společné velké finále. Spokojenost s plněním snů každého svobodomyslného hráče ostatně přinese i informace o tom, že se jednotlivé mise hodlají vyhýbat linearitě jak čert kříži a svých podlých (stejně jsou jako vždy zábavnější než ty vznešené) cílů se budete moci dobrat hned několika způsoby. A nakonec budete mít, podobně jako já, kruhy pod očima, pár šálků ušpiněných od kávy a týden netknutou postel.
Doufejme, že více znamená lépe
Romantiky jistě potěší šumění oceánu, na jehož vlnách se budou pod ráhny s napjatými plachtami prohánět přepravní lodě, a pokud nepohrdnete ani trochu okoukanými nápady, jistě oceníte i přítomnost podzemních průchodů, díky nimž budete moci prozkoumat i ten nejzastrčenější kout na mapě. Opomenuto nezůstane ani rozšíření počtu možností, jak za pomoci etheru (zdejší druh magické energie) porušovat přírodní zákony, nebo nalévání další učební látky v podobě nových dovedností či artefaktů do hlav vašich hrdinů. Abyste se v tom všem ještě vůbec vyznali, připravili pro vás autoři velmi přehledný inventář a nové možnosti herního rozhraní jak pro pohyb po mapě, tak pro zvýšení komfortu při soubojích. Všudypřítomné rozšiřování obzorů se samozřejmě nevyhne ani členům bestiáře, ať již těm poměrně běžným, které potkáte na hlavní mapě, nebo těm, kteří nemají nic jiného na práci než vyčkávat na své přivolání ku pomoci, kdykoli se octnete v úzkých. I podle obrázků lze vytušit, že se od sebe nebudou lišit jen v barvě tělního „pokryvu“, druhu a počtu kožních výrůstků nebo několika daty v rodokmenu. Bujná fantazie tvůrců hrdinů hry se nezapře ani tentokrát - velmi snadno tak nabudete dojmu, že pokud Rusové kdy slyšeli slovo konzervatismus, skončili s jeho aplikací u solení ryb a sušení masa. Jsou to vážně prapodivné mrchy, které vám navíc svými individuálními speciálními schopnostmi nabourají představy o snadnosti jejich použití ještě před tím, než budete mít možnost jim poprvé zblízka pohlédnout do očí v bojovém režimu.
Ve dvou (a více) se to lépe táhne
V prvním dílu jste si v režimu více hráčů mohli vyzkoušet například roli diplomata, v novém pokračování vám přiložený editor umožní i tvorbu vlastních misí a dokonce i souvislé kampaně. Zdá se vám to jako samozřejmost? Asi jen do té doby, než se dozvíte o programu, s jehož pomocí si budete moci vyrobit také zcela nové artefakty. Multiplayerová klání doznají i dalších vylepšení v podobě automatického výběru protivníků serverem podle jejich výkonnosti. Dále si můžete dopřát nové typy soubojů i celých turnajů, při nichž se bude moci utkat až osm hráčů. Nečekají vás tedy obavy o přílišnou pádnost argumentů soupeřů, kteří budou na mnohem vyšší úrovni než vaše postava, ani nudná konfrontace s „nedochůdčaty na jedno kolo“.
Dosavadní informace napovídají, že autoři sázejí spíš na jistotu, bohužel na úkor originality a inovací. Nicméně, pokud se jim podaří v drobných vylepšováních a navršování kladů z minulého dílu vzít za správný konec, určitě se máte na co těšit.