Již od listopadu loňského roku v naší rubrice téměř pravidelně píšeme o akci "Volej hodinu za cenu tří minut". Původně se mělo jednat o časově omezené zvýhodnění s platností do konce roku, zákazníci i samotný operátor si ale službu natolik oblíbili, že byla postupně několikrát prodlužována. Podle našich posledních informací měla být akce ukončena na konci května, Eurotel se ale na poslední chvíli rozhodl, že zpříjemní letní prázdniny všem zákazníkům s předplacenými kartami a nabídnul jim zvýhodněné dlouhé hovory v síti Eurotelu až do konce srpna. Připomeneme, že volání o maximální délce jedné hodiny za cenu tří minut platí ve všední dny od 19 do 7 hodin a celé víkendy a svátky, přičemž jej lze aplikovat do sítě Eurotel nebo pevné sítě. Aktivaci služby lze provést zasláním SMS s klíčovým slovem "dlouho" na číslo 999151, proces deaktivace řeší odeslání textové zprávy ve tvaru "dlouho D" na totéž telefonní číslo. Po aktivaci služby je při každém hovoru v daném časovém rozmezí do těchto sítí účtován poplatek za hovor 15 Kč, bez ohledu na to, zda trval 5 vteřin nebo 60 minut.
Orange rozdává SMS
Slovenský operátor Orange nabízí všem paušálním zákazníkům možnost ve vybraném časovém intervalu (od 12 do 14 hod.) každý den posílat SMS a MMS do vlastní sítě zcela zdarma. Akce bude podle dostupných informací trvat až do konce srpna.
Tandem zpoplatněn
Eurotel oznámil, že nově zřízené partnerské karty "Tandem" budou s účinností od 1. června letošního roku podléhat paušálnímu měsíčnímu poplatku, byť v symbolické ve výši 19 Kč bez DPH. Dříve byly SIM karty v programu Tandem od povinnosti pravidelných plateb oproštěny. Jako kompenzaci za tuto "újmu" nabízí operátor 10 volných minut na volání do vlastní sítě. Pro zákazníky, kteří si Tandem zřídili již dříve, se naštěstí nic nemění, paušální poplatek platit nemusejí.
Švédi, nevolejte v MHD
Švédská metropole Stockholm se může pochlubit dalším ze série lehce kontroverzních opatření. Poté, co byly v tamější městské hromadné dopravě vyčleněny zóny, do nichž nesmějí domácí zvířata, přišla řada i na mobilní telefony. Od 21. srpna letošního roku vchází v platnost nařízení, podle nějž musí být 15-30 procent plochy v prostředcích hromadné dopravy vyhrazeno jako zóna bez mobilů. Důvodem je snaha zpříjemnit cestování pasažérům, jež mobilní telefonování obtěžuje nebo se bojí, že by jim vysílané vlnění mohlo způsobit zdravotní újmu.
Jak se kradou mobily?
Na tuto otázku by se dalo odpovědět prozaickým "hodně", k přesnějšímu vyjádření ale musíme nahlédnout do policejních statistik. V uplynulém roce bylo v ČR zcizeno celkem 25 842 mobilních telefonů, což v průměru znamená asi tři ukradené mobilní telefony za hodinu. Rekord v počtu krádeží mobilů pochází z roku 2004, kdy jich bylo policistům nahlášeno hned 27 796. Nejvíce se kapesním zlodějům daří ve Velké Británii, kde je jich ročně ukradeno přes dva miliony, což průměrně znamená jeden ztracený mobil na dvanáct vteřin.
Volby v mobilu
Výzkum provedený mobilním operátorem Vodafone na vzorku 400 respondentů z ČR odhalil, že v případě, kdy by bylo čistě hypoteticky možné hlasovat ve volbách do Poslanecké sněmovny mobilním telefonem, by se účast voličů velmi výrazně zvýšila. Výsledky průzkumu říkají, že celých 81 procent voličů, kteří volit nebyli, by svůj hlas některé ze stran mobilem klidně zaslalo. Z výzkumu dále vyplynulo, že za největší brzdu telekomunikačního rozvoje považuje přes 50 % dotázaných KSČM, naopak jako strana nakloněná bouřlivému rozvoji komunikací byla drtivou většinou označena ODS.
Jak se vede CDMA?
Mobilní technologie CDMA, jež zajišťuje vysokorychlostní připojení k internetu, má v ČR úspěch podle posledního sčítání ji používá již více než 80 000 uživatelů. Služba poskytovaná společností Eurotel dnes pokrývá přes 80 % populace, další posílení sítě se plánuje v průběhu léta, kdy má být spuštěno 53 nových základnových stanic. Novým zákazníkům operátor do konce června nabízí balíček cenově zvýhodněného CDMA modemu a notebooku od společností Dell či Hewlett-Packard. Získat jej lze při aktivaci tarifu Internet Pro nebo Internet Kombi se závazkem na 24 měsíců, s minimálním měsíčním účtem ve výši 600 korun po dobu jednoho roku.
Průvodce po Hradě
Zajímají-li vás informace týkající se Pražského hradu, mohla by vás patrně zaujmout nová služba od Eurotelu. Po zavolání na číslo 12727 uslyšíte hlasový klíč Pražského hradu, v němž vás příjemný ženský hlas provede historií i současností této kulturní památky. Minuta hovoru stojí 2 Kč bez DPH a je automaticky účtována nad rámec volných minut.
Přívěsek s květinou
Německá společnost Handyblume (www.handyblume.de) přichází na trh s originálním kouskem příslušenství k mobilnímu telefonu. V průhledném plastovém kvádříku o velikosti cca 45 x 18 milimetrů je umístěna živá rostlina, konkrétně sukulent. Zákazníci si mohou vybrat z několika různých druhů, z nichž každý má i svůj marketingový název, jako např. láska, štěstí apod. K tomu, aby mohla rostlina jako přívěsek u mobilu úspěšně vegetovat, potřebuje kromě jisté dávky slunečního světla také občasné ponoření do vody. Životnost přívěsku činí bohužel pouze několik měsíců, poté rostlinka příliš vyroste a její plastové "obydlí" jí přestane stačit. Cena tohoto nevšedního doplňku byla stanovena na 6 euro, což v přepočtu odpovídá částce 175 Kč.
Vodafone roste nejrychleji
V průběhu prvních tří měsíců roku 2006 získal Vodafone více než 73 000 nových klientů, čímž se stal nejrychleji rostoucím mobilním operátorem v ČR. Meziroční nárůst činí přibližně 322 tisíc zákazníků, celkově jich u nás využívá služeb Vodafone již více než 2,214 milionu. Výrazný růst do značné míry stojí na úspěšné akci Vyzkoušej Vodafone, operátorovi ale pomohlo i zavedení přenositelnosti čísel, kdy jen za období od spuštění této služby (15. ledna) do konce března získal 14 tisíc zákazníků, přičemž ke konkurenci jich přešlo pouze 7 tisíc. Vodafone se může pochlubit i rostoucím podílem tarifních zákazníků, kterých bylo na konci prvního kvartálu již 52,5 %. Není bez zajímavosti, že Vodafone má v porovnání s ostatními operátory v ČR nejvyšší průměrný měsíční výnos na zákazníka (ARPU), a to ve výši 644 Kč.
Přechod z Tipu
Služebně nejstarší mobilní síť Eurotel Tip (NMT) definitivně ukončí svou činnost na konci června, do té doby mají její uživatelé možnost využít lákavé nabídky k přechodu na GSM, při němž jim operátor zachová jejich původní telefonní číslo včetně předvolby. Zákazníci budou mít dále možnost volby, zda si chtějí pořídit některý z novějších tarifů, nebo si chtějí ponechat původní cenově výhodný tarif určený pro NMT i v podmínkách sítí GSM. Samotný přechod proběhne zcela zdarma, Eurotel navíc nabízí možnost zakoupení mobilních telefonů pro síť GSM za zvýhodněnou cenu Nokia 1600 za 500 Kč a LG2100 za 1 500 Kč.
S koncovkou .mobi
Až uvidíte internetovou adresu s koncovkou .mobi, vězte, že se jedná o stránku ve speciálním formátu navrženém pro zobrazení v mobilním telefonu. Klasické webové stránky určené k prohlížení na počítači se na mobilním telefonu často zobrazují v deformované či ne zcela funkční podobě, naproti tomu mobilní technologie WAP již nenabízí dostatečný komfort. Proto přichází spolek několika významných firem (Google, Vodafone, Samsung, Microsoft, Nokia, Sony Ericsson apod.) s jednotnou specifikací webových stránek, jež bude vyhovovat prohlížečům v mobilních telefonech. S ohledem na rostoucí poptávku po internetu v mobilním telefonu lze očekávat, že tento projekt bude brzy slavit úspěch a připojí se k němu další členové.
Čeká nás daň z SMS?
Poslanec Lamassoure, člen Evropského parlamentu, navrhuje zákon o zdanění zpráv SMS a e-mailů. Jeho vize zahrnuje daň ve výši 1,5 centu z každé odeslané SMS a 0,0001 centu za odeslaný e-mail. Důvodem této iniciativy je snaha o zlepšení rozpočtu EU, v ČR by tato změna ale znamenala zdražení SMS v řádu několika desítek procent. Šance, že bude zákon skutečně schválen, je však podle našeho názoru velmi nízká.
T-Mobile nesmí srovnávat
Spor o to, zda smí T-Mobile ve své reklamě přímo srovnávat vlastní tarify s konkurenčními (konkrétně s Vodafonem), se dostal až k soudu. Ten následně rozhodl, že T-Mobile nemůže danou reklamu dále šířit, neboť informace, na jejímž základě T-Mobile prezentoval svůj tarif jako výhodnější, není úplná a nezahrnuje jiné než vyloženě cenové podmínky (aktivační poplatky, možnost převádět volné minuty do dalšího měsíce apod.).
Snobus luxusium mobilae
Minulý měsíc jsme se v naší rubrice zmiňovali o luxusní Motorole SLVR L7 za 75 000 USD, jež se ale v porovnání s následující novinkou jeví jako ubohá cetka. Společnost Goldvish (www.goldwish.com) totiž ve spolupráci s designérem
Emmanuelem Gueitem vytvořila limitovanou edici mobilního telefonu, jehož cena se blíží hranici jednoho milionu USD (22 000 000 Kč). Tělo ze zlata je poseto vysoce kvalitními diamanty, displej je barevný, ve výbavě nechybí hudební přehrávač, fotoaparát nebo Bluetooth.
Vertu oznamuje úspěch
Ve znamení luxusu se nesou také produkty značky Vertu, jež spadá pod křídla finského giganta Nokie. Tato firma ohlašuje výborné výsledky, za uplynulý rok zaznamenala růst v řádu stovek procent, a to především díky uvedení nových modelů a expanzi na další trhy. Prodeje nyní dosahují řádově desítek tisíc kusů, přičemž průměrná cena mobilního telefonu Vertu značně přesahuje hranici 100 000 Kč. Cílem firmy je postupné navyšování prodejů, do deseti let by mělo Vertu v ideálním případě prodávat až jeden milion luxusních mobilů ročně.
Roaming bude levnější
Skupina nejvlivnějších evropských mobilních operátorů (T-Mobile, Orange, Telenor apod.) se zavázala snížit velkoobchodní cenu roamingového volání mezi svými sítěmi zhruba na polovinu původní hodnoty. Minutová sazba, kterou si mezi sebou operátoři účtují, bude nyní činit 45 centů (13 Kč), od října 2007 bude dokonce snížena až na 36 centů za minutu (10 Kč). Skupina dále vyzvala zbylé operátory, operující v prostoru EU, aby se k iniciativě snižování cen roamingu rovněž připojili.
Vodafone ve ztrátě
Zatímco české pobočce Vodafone se podle všeho daří, v globálním měřítku zaznamenává operátor výraznou ztrátu. Za uplynulý rok do 31. března 2006 se skupina dostala do minusu ve výši 40,8 miliard USD. Odborníci předpokládají, že operátor brzy ohlásí propouštění, které by se mělo nejvýrazněji dotknout Velké Británie, kde se Vodafonu momentálně nevede právě nejlépe. Celkově bude skupina nyní klást daleko větší důraz na nové, rychle rostoucí trhy, neboť oblasti západní Evropy jsou již dokonale obsazeny.