Evropský parlament posvětil tzv. Digital Service Act (DSA) neboli zákon o digitálních službách, který nastavuje nová pravidla toho, jak by internetové společnosti měly bránit evropské uživatele před dezinformacemi, nezákonným obsahem, zbožím a službami.
Na jeho základě bude zakázána praxe cílení na uživatele v závislosti na jejich náboženském vyznání, pohlaví či sexuální orientace, stejně tak bude postihován klamavý webový design podněcující uživatele k nechtěnému kliknutí na online obsah. Velké online platformy zároveň budou muset sdělovat, jaká opatření podnikají v boji proti dezinformacím a propagandě, a oběti kyberkriminality budou lépe chráněny díky možnosti okamžitého vypnutí konkrétní webové stránky.
Využíváte už ve firmě autonomní agenty postavené na bázi umělé inteligence?
DSA myslí též na děti, když provozovatelům webových platforem zpřísňuje povinnost jejich ochrany, přičemž firmy budou mít zakázáno cílit na děti online reklamou. Společnostem, které náležitosti DSA nebudou splňovat, hrozí pokuta až do výše 6 % jejich celosvětového obratu.
Legislativa byla schválena v sobotu 23. dubna, po šestnáctihodinovém vyjednávacím maratonu, a přichází měsíc poté, co Evropskou unií prošel Digital Markets Act (DMA), jehož smyslem je omezit moc velkých technologických společností tím, že je nutí změnit způsob integrace digitálních služeb a nakládání se zákaznickými daty.
Video ke kávě
Máte čas na rychlé a informativní video?
„DSA modernizuje základní pravidla pro všechny online služby v Evropské unii. Zajistí, že online prostředí zůstane bezpečným prostorem, chránícím svobodu projevu a příležitosti pro digitální firmy. V praxi uvádí v platnost zásadu, že co je nezákonné offline, mělo by být nezákonné též online,“ uvedla předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová.
Evropští zákonodárci cílí na Big tech
DMA a DSA nejsou jedinými legislativami, s nimiž se technologické korporace musejí od tohoto roku potýkat. Už v průběhu roku britská vláda do svého zákona o bezpečnosti na internetu přidala nové požadavky ukládající sociálním médiím a vyhledávačům odpovědnost za podvodné nebo klamavé reklamy, které se na jejich webech objeví.
Firmám, které by tato pravidla porušily, budou moct britské úřady zablokovat jejich služby nebo uložit pokutu do výše až 18 milionů liber, případně 10 % jejich ročního obratu.
Computerworld si můžete objednat i jako klasický časopis. Je jediným odborným měsíčníkem na českém a slovenském trhu zaměreným na profesionály v oblasti informačních a komunikačních technologií (ICT). Díky silnému zázemí přináší aktuální zpravodajství, analýzy, komentáře a přehledy nejnovejších technologií dříve a na vyšší odborné úrovni, než ostatní periodika na tuzemském trhu.
Obsah Computerworldu je určen odborníkům a manažerům z firem a institucí, kteří se podílejí na rozhodovacím procesu při nákupu ICT technologií. Jednotlivá čísla si můžete objednat i v digitální podobě.