Facebook a Twitter mění svůj obchodní model

29. 4. 2014

Sdílet

 Autor: © ra2 studio - Fotolia.com
Zrod sociálních sítí v tom (masovém) smyslu, jak je známe nyní, odstartoval před několika lety v Silicon Valley člověk jménem Mark Zuckerberg. Zuckerberg a jeho společníci nejprve nevěděli ani to, jak bude vypadat jejich obchodní model, avšak tušili, že pokud na jedno místo shromáždí miliony lidí, jednou by to mohli dobře zhodnotit.

Postupem času se na Facebooku začala zobrazovat reklama a strategie byla jasná: zjistit o uživatelích co nejvíce osobních informací a prodat je zadavatelům reklamy. Při vstupu na burzu Facebook vydělal spoustu peněz (minulý týden společnost vykázala za první čtvrtletí roku příjmy ve výši 2,5 miliardy dolarů).

Ve „Facebooklandu“ bylo všechno v pořádku, až na jeden malý problém: uživatelé začali migrovat z desktopu na mobilní zařízení, na nichž nikdo tolik nevydělával. Tedy, kromě Googlu. Od té doby, co Google v roce 2011 začal řídit Larry Page, společnost (tehdy poněkud kontroverzně) unifikovala podmínky ochrany soukromí uživatelů u svých služeb. Díky tomu mohl Google sbírat uživatelská data z jedné služby – například vyhledávání – a používat tyto informace k zobrazování personifikovaných reklam jinde – třeba na YouTube. A jak později zjistil Facebook i Twitter, tento krok byl předzvěstí změn v internetové reklamě.

Mnoho uživatelů Facebooku, především těch mladších, postupně přestalo bavit dorozumívat se na jedné stránce se svými přáteli, rodinou a spolupracovníky. Takže v kombinaci s přechodem z desktopu na mobilní prostředí začali čím dál více využívat pro sociální interakci malé aplikace typu Snapchat, Instagram či WhatsApp. Díky nim získali větší pocit soukromí a mohli si dopisovat s úzkým okruhem lidí.

Facebook se proto rozhodl tyto aplikace a služby skupovat. První se pokusil koupit Snapchat, a jelikož se mu to nepovedlo, Zuckerberg vyvinul vlastní službu s názvem Poke. Jenže té se vůbec nedařilo. Před dvěma lety proto koupil Instagram a před několika měsíci WhatsApp. Tento týden Facebook ohlásil koupi fitness aplikace Moves. Při koupi všech těchto aplikací Facebook uvádí, že u nich nic nebude měnit a dokonce je ani nezahrne pod svou značku.

Tyto aplikace spadají do kategorií „koho znáte“, „kam chodíte“ a „co máte rádi“ a stejné kategorie osobních dat Facebook shromažďuje k vytvoření relevantního a personifikovaného reklamního systému na Facebook.com. Ví se, že na konferenci F8 Facebook představí novou mobilní reklamní síť, která bude prodávat reklamy mimo Facebook.com a jeho mobilní aplikaci. Strategie je tak zcela zřejmá: sesbírat osobní informace z různých aplikací a prodávat personifikovanou reklamu na několika místech. I když název Facebook se nebude nikde vyskytovat, společnost Facebook dostane zaplaceno.

Podobnou strategii zvolil Twitter, když kopil v roce 2012 Vine. Podobně jako Facebook, i Twitter nechal Vine žít dál pod vlastní značkou a minulý rok k němu přikoupil celou mobilní reklamní síť s názvem MoPub. Tento měsíc pak Twitter koupil společnost Gnip, která se zabývá shromažďováním dat na sociálních sítích. Twitter se tak pomalu přeměnil ze sociální sítě na společnost, která se zabývá prodejem personifikované reklamy.

bitcoin_skoleni

Sociální síť jako taková je samozřejmě stále důležitá pro obě společnosti, avšak z dlouhodobého hlediska si manažeři obou firem uvědomují, že je potřeba mít několik mobilních aplikací, které budou shromažďovat různá data, jež pak lze prodávat ve vysoce personifikované mobilní reklamě na různých místech. Dalo by se tak říci, že se sociální sítě jako takové rozpadají na řadu menších stránek a aplikací, které umí to samé, co uměly velké sociální sítě dělat centrálně.