Web TechCrunch tvrdí, že podle jeho zdrojů sociální síť Facebook hodlá koupit společnost Titan Aerospace za přibližně 60 milionů dolarů. Tento startup vznikl v roce 2012 s cílem vyrábět autonomní letouny poháněné sluncem, které by fungovaly jako retranslační stanice pro datové sítě. První modely mají být komerčně dostupné v příštím roce.
Titan své letouny hrdě označuje za atmosférické družice. Při rychlosti 100 kilometrů za hodinu mohou ve výšce 20 kilometrů setrvat 5 let bez nutnosti doplňovat pohonné hmoty. Mimo poskytování datových a hlasových služeb mohou fotografovat zemský povrch a zpracovávat výstupy ze systémů čidel monitorujících okolí. Facebook se pravděpodobně zajímá o možnost vytvoření letky produktů Titan, která by zajišťovala přístup k internetu pro rozvojové země po celém světě.
Tiskoví mluvčí Facebooku i Titanu odmítli celou záležitost komentovat, ale podle Michaela Toscana, ředitele asociace bezpilotních letounů „Association for Unmanned Vehicle Systems International“, je plán na provozování datových sítí tímto způsobem technologicky naprosto realistický. Současně první očividný cílový trh je celý africký světadíl.
Podobné projekty již existují. Americká agentura DARPA pracuje na takovém systému již několik let. V roce 2010 Boeing získal zakázku v hodnotě 89 milionů dolarů na vývoj bezpilotního letounu SolarEagle, který by byl schopen samostatného provozu ve výši 18 kilometrů po dobu pěti nebo více let. První ukázka jeho schopností je plánována na letošní rok.
Pokud by letouny Titan zvládly nabízet přístup k internetu pro koncové uživatele mobilních telefonů, čekalo by je v Africe nadšené přijetí. Klasická kabelová infrastruktura tu prakticky neexistuje a používání mobilních technologií tu bouřlivě roste. Samozřejmě otázkou je spolehlivost a bezpečnost rozsáhlých letek takových zařízení a do jaké míry se je může Facebooku podařit uchránit před útoky kyberzločinců.
Všechny tyto aktivity jsou logickou částí projektu Internet.org, který Facebook letos ohlásil a jehož primárním cílem má být poskytování internetových služeb v rozvojových zemích. Mark Zuckerberg, zakladatel Facebooku, sice v poskytnutých rozhovorech zmínil možnost partnerství s místními provozovateli internetových služeb, ale konkrétní hardwarová podoba nezbytné infrastruktury nikdy nebyla upřesněna.
Zejména v případě lokalit, kde dnes internet de facto neexistuje, nebude spolehlivost pokrytí v prvních letech tak podstatným faktorem a nasazení i relativně raných prototypů může zcela změnit místní realitu. Samozřejmě to ale zásadním způsobem ovlivní konkurenční prostředí místních poskytovatelů služeb, kteří se ocitnout pod tlakem zahraničních konglomerátů. Podobnou myšlenkou se zabývá třeba i Google v rámci projektu loon.