Pětina malých firem podle výzkumu agentury IPSOS zaměstnává člověka, který se zabývá správou sociálních sítí.
„V sektoru malých a středních podniků stále existuje velká poptávka po odbornících zdatných v digitálních dovednostech,“ říká Gabriella Cseh, ředitelka veřejné politiky Facebooku ve střední Evropě. Dvěma pětinám malých a středních firem Facebook pomáhá v růstu a téměř polovině z nich také oslovit zákazníky v oblastech, kde by to jinak bylo obtížné. „Výzkum ukázal, že je zde stále výrazná příležitost posílit digitální dovednosti menších firem. Facebook jim nabízí eLearningový nástroj Blueprint, osobní školení a také řadu českých případových studií, které ukazují různé cesty, jak na internetu podpořit své podnikání či exportovat,“ dodává Gabriella Cseh.
Sociální sítě jsou podnikateli vnímány jako druhý nejdůležitější online nástroj pro podnikání, hned po webových stránkách.
„Tak jako u jiných digitálních inovací je důležitá schopnost adaptace a chytrého využití pro vlastní podnikání – ať už pro marketing, prodej, podporu značky a zákaznický servis. Otázkou není, zda sociální sítě nebo jiné online kanály využít, ale spíše zda jsou tam zákazníci dané firmy a pokud ano, tak jak s nimi přes tyto kanály komunikovat,“ říká Filip Dřímalka, expert na digitální inovace AMSP ČR.
Aktuální stav v mnoha českých firmách odpovídá statistikám digitálních dovedností obyvatel, stanovených rámcovým programem Evropské komise.
V tomto hodnocení je úroveň českých obyvatel pod průměrem EU s velkými rozdíly oproti nejvyspělejším státům EU. Firmy zaostávají nejvíce ve využívání aplikací v cloudu, online spolupráci a komunikaci (např. s využíváním videohovorů), v práci s daty nebo v poskytování digitálních služeb svým zákazníkům.
Česká republika je na tom velice dobře v rámci e-shopů a prodeje zboží přes internet, ale dalším segmentům firem zatím schází důležité kompetence a znalosti.
Podle výzkumu je Facebook je nejpoužívanější sociální sítí mezi malými a středními firmami (75 %), na druhém místě je Instagram (30 %), dále LinkedIn (28 %), YouTube (20 %) a Twitter (11 %).