Facebook pomáhá dárcům orgánů

Sdílet

 Autor: © Facebook
Sociální síť Facebook chce pomoci šířit povědomí o dárcovství orgánů.

Facebook, který má již 800 milionů uživatelů, se rozhodl začít pomáhat lidem v nouzi. Uživatelé z Británie a USA mají od úterý možnost sdílet ve své Timeline, zda jsou dárci orgánů. Sociální síť také poskytne spojení mezi svými uživateli a registry dárců.

„Facebook stojí na komunikaci a vyprávění příběhů,“ řekl Mark Zuckerberg, spoluzakladatel Facebooku. „Myslíme, že lidé mohou rozšířit povědomí o dárcovství a budou chtít, aby se jejich přátelé přidali. Může to být velký krok k vyřešení krize, která v současnosti probíhá.“ Podle organizace United Network for Organ Sharing momentálně čeká na orgán více než sto čtrnáct tisíc Američanů (Čechů čeká na transplantaci přibližně tisícovka). K tomuto nápadu přivedla Zuckerberga konverzace s jeho přítelkyní, studentkou medicíny Priscillou Chanovou, a také zdravotní krize Steva Jobse, kterému transplantace jater prodloužila život. (Jobsovi byla diagnostikována rakovina slinivky v roce 2003. V roce 2009 byl na transplantaci jater a v říjnu 2011 zemřel.)

„Facebook má svou dostupností jedinečnou pozici pro takovouto kampaň. Už jsme viděli, jakým extrémně důležitým informačním zdrojem může být Facebook společně s dalšími sociálními sítěmi při velkých přírodních katastrofách.“ řekl Brad Shimmin, analytik z agentury CurrentAnalysis.

Podle Roba Enderleho, analytika z agentury Enderle Group, je Facebook perfektně přizpůsoben tomu stát se centrem pro oblasti, jako je podpora dárcovství. „V podstatě je to komunikační platforma spojující velké skupiny různých lidí,“ řekl. „Facebook začal virálně, ale vyrostl a lidé začínají zjišťovat, kolik praktických využití vlastně má.“

Podle názoru Patricka Moorheada, analytika společnosti Moor Insights & Strategy, tento krok pomůže kromě lidí hledajících dárce také samotné sociální síti. „Facebook si snaží vylepšit svůj obraz v očích společnosti, myslím, že v tomto směru podnikne více kroků. Je to dobré gesto, věřím, že to Facebook udělal především k vylepšení svého podnikového profilu. Chce být znám jako společnost, která se o lidi stará, ne jako někdo, kdo jim čas od času pošlape soukromí.“

Vzhledem k plánovanému vstupu Facebooku na burzu, který se očekává tento měsíc, je jakýkoliv krok, který vylepší obraz společnosti, výborným nápadem. S Moorheadem souhlasí i Shimmin a doufá, že společnost před svým vstupem na burzu podnikne i další změny. „Žádná akce, kterou Facebook provede k vylepšení své reputace, nemůže nic zkazit. Rád bych viděl, jak společnost věnuje trochu více úsilí ochraně osobních údajů svých uživatelů. Ale jak jsme v předchozích dvou letech viděli, zdá se, že věčné balancování mezi uživateli a finančními příležitostmi, které se Facebooku nabízejí, bude pokračovat i nadále.“ řekl Shimmin.