Facebook, Twitter a YouTube se chtějí spojit v boji proti dezinformacím

25. 11. 2020

Sdílet

 Autor: Fotolia © Karen Roach
Je boj proti dezinformacím dostatečný? Přední sociální sítě mu chtějí dát jasný rámec a pravidla.

Tři nejpopulárnější sociální sítě – Facebook, Twitter a YouTube – se rozhodly sjednotit v boji proti dezinformací. Děje se tak po sílící kritice, že právě v této oblasti selhávají, a v době, kdy se svět připravuje na příchod očkování proti novému typu koronaviru, což je téma, které v posledních měsících dezinformacím kraluje.

Lépe ověřovat fakta chtějí mimo jiné ve spolupráci s vládami, vědci a akademiky nebo britskou charitní organizací Full Fact, která má spolupráci koordinovat. V průběhu ledna by měl být představen rámec, v jakém budou společnosti fungovat, pravidla, na jejichž základě bude boj s dezinformacemi probíhat, a také způsob, jak na ně nejlépe reagovat.

Dle vyjádření Full Fact musí celá snaha stát hlavně na principech spolupráce a kvalitních zdrojích spolehlivých informací.

„Špatné informace lidem ničí životy a zodpovědností nás všech je proti nim bojovat kdekoliv na ně narazíme,“ říká šéf Full Fact Will Moy. „Koronavirová pandemie a záplava falešných tvrzení, které ji provázejí, ukázaly, jak moc potřeba je tento problém řešit kolektivně.“

S blížícím se uvedením vakcíny na COVID-19 Moy zároveň vyjádřil obavu, že „špatné informace mohou podrýt důvěru v medicínu ve chvílích, kdy je nejvíc potřeba, a v důsledku tak vést k prodloužení trvání pandemie“.

bitcoin_skoleni

Full Fact je jednou z organizací, kterou Facebook už nějakou dobu k ověřování informací využívá. V letošním roce zveřejnila už 160 zpráv korigujících informace o koronaviru a vakcínách, které na sociální síti doplnily tisíce příspěvků.

Nezisková organizace Center for Countering Digital Hate, která se rovněž zaměřuje na boj s dezinformacemi a nenávistnými reakcemi na internetu, a která se letos zasloužila o smazání účtů konspiračního teoretika Davida Ickeho, však vyzývá k ještě razantnějším opatřením, než je označování takových příspěvků. Dle ní totiž až 95 % dezinformačního obsahu stejně dokáže oslovit široké publikum.