Facebook oficiálně představil Horizon Workrooms - aplikaci pro týmovou spolupráci ve virtuální realitě. Přesvědčit zaměstnance, aby si při pracovních setkáních nasazovali VR headsety - a v prvé řadě firmy, aby do hardwaru investovaly - , však může být oříšek.
Co Horizon dokáže, naznačil Facebook už loni, dosud však aplikace zůstávala k vyzkoušení pouze v betaverzi. Z té aktuální je zjevné, že má nahradit zasedací místnosti virtuálním prostorem, v němž jsou účastníci zobrazeni coby animovaní avataři.
Facebook tvrdí, že Horizon Workrooms dokáží vylepšit týmovou spolupráci a komunikaci, ať už v rámci brainstormingu, při práci na už rozjetém projektu anebo při běžné socializaci a neformálních diskuzích, které mají mít ve virtuální realitě „přirozenější spád“.
Ve virtuálním prostředí Horizon Workrooms se může potkat až šestnáct kolegů a vzájemně si prezentovat své nápady na whiteboardu nebo sdílet soubory. Pro plnohodnotnou účast jsou potřeba VR headsety Oculus Quest 2, připojit se však lze i formou videohovoru z notebooku (tímto způsobem aplikace podporuje připojení až padesáti účastníků).
Mezi funkce aplikace patří například klávesnice ve smíšené realitě, která uživatelům umožňuje pracovat s jejich notebookem, aniž by se odpojovali z virtuálního prostředí, sledování gest rukou pro expresivnější animace nebo systém prostorového audia, který dokáže zvuk přizpůsobit dle rozmístění avatarů ve virtuální zasedací místnosti.
Facebook není zdaleka jedinou firmou, která vyvíjí nástroje pro spolupráci ve virtuálním prostoru. Například aplikace Spatial umožňuje setkávání ve virtuálu s využitím 3D avatarů už několik let, na vlastní aplikaci Mesh pro brýle HoloLens už nějakou dobu pracuje třeba také Microsoft.
Většímu rozšíření podobných nástrojů však zatím brání několik překážek, ať už ceny potřebného hardwaru nebo únava z jejich používání po delší dobu.
Vyjma specifických oblastí tak zájem o využití VR ke spolupráci na dálku zůstává spíš marginální, jak říká Irwin Lazar z analytické společnosti Metrigy: „K nahrazení běžných videokonferencí virtuální realitou podle mě ještě nějakou dobu nedojde. Kvůli ceně, dostatečně silnému internetovému připojení, složitosti a celkově převažujícímu nezájmu většiny uživatelů ponořit se do virtuálního světa. Navíc je v něm pořád ještě problematické sdílení souborů, takže hádám, že nejdřív se osvědčí pro pořádání virtuálních akcí, až pak začne být využíván pro schůzování.“