Facebook začíná s testováním reklam ve virtuální realitě

22. 6. 2021

Sdílet

 Autor: Fotolia © Sergey Novikov
Přestože jeho tvůrce tvrdil, že reklamy zobrazovat nebude, sety Oculus pomalu začínají zobrazovat reklamu. Co na to uživatelé?

Facebook začal zobrazovat reklamy v zařízeních pro virtuální realitu Oculus. Přesto, že jeho tvůrce tvrdil, že se tak nikdy nestane. Facebook hovoří o experimentu, který je v současnosti součástí videohry Balston, s tím, že chce vzít v potaz zpětnou vazbu uživatelů. Zároveň však už teď testuje další reklamní formáty specifické pro virtuální realitu a plánuje, že další vývojáři si reklamu v tomto prostoru osvojí podobným způsobem.

Připomeňme, že Facebook Oculus koupil v roce 2017. Tehdy jeho tvůrce Palmer Luckey uvedl, že platforma nebude uživatele „sledovat, zahlcovat je reklamami ani dělat cokoliv jiného invazivního“. V aktuálním příspěvku už však firma uvádí: „Zabýváme se novými možnostmi, jak by mohli vývojáři generovat zisk - jde o klíčový aspekt vývoje udržitelné platformy, která dokáže podporovat paletu obchodních modelů, které zpřístupní nový typ obsahu a otevřou se novému typu publika.“

Uživatelé dostanou alespoň možnost skrýt vybrané reklamy (například dle zadavatele) a Facebook slibuje, že jejich zabezpečení soukromí zůstane nedotčeno.

Firma začala s testováním reklam v mobilní aplikaci Oculus minulý měsíc. Analytik společnosti CCS Insight Leo Gebbie pro BBC uvedl, že tento krok nebyl nijak překvapivý.

„Facebook je na příjmech z reklamy postavený a myslet si, že do virtuální reality ji nezahrne, by bylo naivní.“

Tím spíš, že sety, které se dají pořídit za 299 dolarů (v přepočtu cca 6500 korun, byť čeští prodejci je nabízejí za zhruba dvojnásobek), jsou dle Gebbieho natolik levné, že je možné, že je výrobci prodávají se ztrátou. Tak se však může dít i se záměrem, aby se Facebook stal na poli virtuální reality bezkonkurenčním lídrem.

bitcoin školení listopad 24

Gebbie však očekává, že uživatelé k reklamám vyjádří nevoli. Jak upozorňuje Piers Harding-Rolls z analytické společnosti Ampere Analysis, pro Facebook a další firmy tak bude zásadní najít rovnováhu mezi inzercí a uživatelskou zkušeností.

„Reklamy ve videohrách nejsou ničím výjimečné, intimní a osobní povaha virtuální reality však znamená, že uživatelská zkušenost v ní bude jiná, což může představovat překážku.“