Hlavní navigace

Fallout 3 - Postapokalyptický nářez!

4. 7. 2007

Sdílet

Dvě staletí přežívá hrstka lidí ve Vaultu, soběstačném podzemním bunkru vybudovaném pro případ nukleárního holokaustu. Z jeho nitra unikly první podrobnější informace.
Dvě staletí přežívá hrstka lidí ve Vaultu, soběstačném podzemním bunkru vybudovaném pro případ nukleárního holokaustu.

Lidé ve Vaultu nevědí nic o zdevastovaném světě nad nimi, ve svém domově tvořeném šedivými stěnami se narodí, žijí a umírají. Tedy, většina z nich. Váš otec mezi ně nepatří. I když žil ve Vaultu, jednoho dne prostě zmizel. Půjdete ho hledat a opustíte nudné, ale bezpečné zdi bunkru? Asi ano, protože jinak by vám chystaný titul Fallout 3 ležel v poličce a prášilo by se na něj… A to by byla určitě škoda.

Asi by bylo poctivé hned v úvodu přiznat, že Fallout je moje nejoblíbenější herní série. Poté, co to s celou ságou vypadalo bledě, se jí chopila společnost Bethesda a přesto, že jde o ostřílené RPG tvůrce, objevilo se ihned spousta spekulací o tom, že původní duch hry nebude zachován. „Oldskool“ hráči prolili další slzy ve chvíli, kdy se definitivně zastavil už tak skomírající projekt Van Buren (čili původní Fallout 3), k němuž dokonce bylo uvolněno technologické demo notně oživující vzpomínky na „wasteland“. Práce v Bethesdě ale pokračují a začínají se konečně objevovat konkrétnější informace o chystané hře. Je jasné, že autoři chtějí maximálně zachovat atmosféru původní hry a postapokalyptickou vizi míchanou s hudebními motivy ze čtyřicátých a padesátých let. To je patrné i z prvního traileru.


Tvorba postavy vychází ze systému SPECIAL, se všemi (nebo alespoň většinou) známých atributů a speciálních rysů známých ze starých dobrých Falloutů. Ze čtrnácti hlavních skillů si klasicky vyberete tři jako své hlavní, které rychleji rostou. A nechybí ani oblíbené „perky“, specialitky, kterými si při postupu na vyšší levely přidáváte všelijaké bonusy a výhody. Nicméně, ve stylu série Elder Scrolls, bude úvodní výběr spjat s dějem – zažijete tak svůj vlastní porod, po němž vás otec vezme do analyzátoru DNA, ve kterém si určíte budoucí vzhled a rozložení bodíků. Vtipné je, že po volbě vzhledu si váš otec sundá nemocniční masku a hle, on je vám podobný! Respektive vy jemu. Docela příjemná vychytávka. První hodiny hry strávíte v jakémsi polotutorialovém módu, situovaném právě do domovského Vaultu. Čeká vás volba dalších statistik, získání osobního počítače PipBoy a další úvodní legrácky. Je ale jasné, že skutečné dobrodružství začne až otevřením obrovské brány, která odděluje interiér krytu od pusté krajiny.

Pusté? No samozřejmě ne tak docela, však to známe z minulých dílů. Jak začnete prozkoumávat svět, zjistíte, že je obývaný mnohými lidskými enklávami, ale také nebezpečnými zmutovanými příšerami. V běžných lokacích se můžete pohybovat bez většího rizika radiace, i když se tu s ní počítá více než v minulých dílech. Pozor si budete muset dávat třeba i na to, jakou vodu pijete. Čeká vás záplava questů, konverzací, objevování opuštěných míst, opravování předmětů, rozebírání starých věcí na součástky a jejich další využití…

Poměrně značným (ale do značné míry předvídatelným) šokem pro hardcore fandy bude převedení Falloutu do zpracování z pohledu first-person/third-person. Evokuje nám to Oblivion, i když pohled třetí osoby by měl být preciznější a použitelnější. Základem hry je vylepšená verze Oblivion enginu, a z doposud vydaných obrazových materiálů to vypadá na úžasnou podívanou. Otázkou ale zůstávají hardwarové nároky.

Poměrně inovativní by měly být boje – pomocí Vault-Tec Assisted Targeting System (VATS) můžete zapauzovat čas a v klidu zamířit na určitou část protivníkova těla. Výsledek střelby se pak bude počítat podle statistických údajů a nezáleží tak na rychlosti hráče. Autoři se takto zkrátka snaží zachovat RPG styl hry, jelikož jinak by se hra z pohledu vlastních očí snadno zvrtla ve střílečku. Každou akcí vyčerpáte akční body, které se samozřejmě znovu doplňují. Akčněji orientovaní hráči se mohou vrhnout i do řežby v reálném čase, což ovšem značně zpomalí doplňování akčních bodů. Za sebe musím přiznat trochu nedůvěry k tomuto systému, ale věřím, že nakonec bude vybalancovaný k plné spokojenosti.

Sami autoři přiznávají, že na hře je ještě hodně práce. Konec konců, předpokládané datum vydání je až podzim 2008. Uvidíme, jaké nakonec nové dobrodružství ve zničeném světě bude. Těšíte se? My ano.

Jiří Sládek (autor je manažerem magazínů portálu Centrum.cz)

Žánr: postapokalyptické RPG
Výrobce: Bethesda Softworks
Vydavatel: Bethesda Softworks
Datum vydání: podzim 2008
Internet: fallout.bethsoft.com