Potvrzuje se již přede dvěma roky nastolený trend – i nadále dochází k dalšímu sbližování mezi sérií EA Sports a jejím konkurentem od Konami.
Zástupci vývojářského týmu EA jako obvykle hovoří o tom, že během dvanácti měsíců, co na novém titulu pracovali, překopali každý aspekt hry. Z oficiální „alfa preview“ verze, kterou jsme testovali, se zatím sice nezdá, že by šlo o až tak revoluční skok, každopádně řada vylepšení je zřejmá. Sami tvůrci nezastírají, že konkurence v podobě na PC expandující konzolové série Pro Evolution Soccer byla hnacím motorem pro zdokonalení ovládání i vlastní hratelnosti.
Nejmarkantnější změny jsou patrné především v útočné hře, při které je nejen s pomocí gamepadu, ale i klávesnice možné s fotbalistou provádět řadu nových pohybů a kliček. Pro ně slouží tentokrát již dvě speciální tlačítka, jež v kombinaci se směrovými šipkami umožňují provádět pohledné a hlavně účinné „koloběžky“, zasekávačky, patičky, klamání tělem, krytí míče atd. Důležitá se zdá také vylepšená možnost měnit způsob hry taktickým modifikátorem přímo během zápasu. Kromě z minulého ročníku známých narážeček na jeden dotek či předkopávání si míče FIFA 06 představuje i dvě novinky. První tlačítkem (dummy pass) lze provádět matoucí pouštění přihrávky mezi nohama (vypůjčené z PES). Druhým knoflíkem (pace control) můžete fotbalistu s míčem zpomalit a v klidu si připravit rozehrání nebo kličku na protivníka. Ke změnám došlo i při rozehrávání standardních situací. Při rohovém kopu už nebudete mít možnost vybírat si jednoho ze tří nabíhajících spoluhráčů, protože centr nasměrujete šipkou, ale roh můžete rozehrát i nakrátko. Jiný systém – určený spíš jen pro gamepady – uplatnili vývojáři rovněž v případě trestných kopů. (Ten jsme neměli příliš možnost otestovat, neboť v preview verzi ještě nefungoval trénink.) Další reorganizací je úplné vyřazení stagnujícího ovládání hráče bez míče (off the ball).
FIFA 06 se hraje s autentickými míči značky Nike, jejichž „fyzika“ se zdá být opět propracovanější. Vidíte to při odskoku míče v různých skrumážích či například při kontaktu balonu s tělem hráče ležícím na zemi. Jedna branka padla například tak, že brankář vyrazil střelu na tyč, od ní se míč odrazil zpátky směrem k padajícímu gólmanovi a ten si ho kolenem skopl za brankovou čáru. Když už jsme u koření fotbalu, tak kromě obvyklých gólů hlavičkou po centru či po střelách z vápna se nám prvně v historii série podařilo ukázkově rozvlnit síť i střelou zhruba z pětatřiceti metrů.
Herní režimy zůstávají standardní (přátelák, sezona, turnaje, trénink a multiplayer), proti minulosti má být mnohem propracovanější manažerský mód, který opět umožňuje absolvovat patnáctiletou kariéru (budete muset mít na zřeteli i morálku týmu, která zásadně ovlivňuje jeho výkon). Novinkou je režim FIFA Lounge: „domácí systém“, ve kterém lze hrát off-line až v osmi lidech (výsledky i statistiky se v něm ukládají do stejné tabulky). Větší možnosti máte i při vytváření nových hráčů či při editování těch autentických (lze měnit jejich herní schopnosti i fyziognomii).
Samozřejmostí u série FIFA jsou licence: v rámci více než dvou desítek národních soutěží může na trávník naběhnout v klubových či reprezentačních dresech asi deset tisíc autentických fotbalistů. Mezi „vyvolenými“ - Anglie, Francie, Německo, Itálie a Španělsko jsou zastoupeny i nižšími soutěžemi - ale opět chybí česká liga, zato přibyla polská. České týmy zastupuje ve „zbytku světa“ už jenom pražská Sparta. Ve hře, opentlené záznamy klíčových okamžiků z fotbalové historie, ale i retro průřezem celou sérií EA, se objevuje třináct nových stadionů, takže jejich celkový počet se rozšířil na čtyřiačtyřicet. Detailnější pozornost byla věnována i výstroji, především kopačkám, které licencovaly Adidas a Umbro. Grafika působí proti loňské verzi vybroušeněji, což je zřejmé nejen u věrohodných tváří, postav a animací fotbalistů, ale dokládá to i fanoušky vymodlená drobnost, jakou je realistické zatřepetání se míče v síti. Atmosféru fotbalového zápasu autenticky dotvářejí komentář i divácká kulisa.
Žádné zásadní nedostatky jsme ve hře nezaznamenali. Počítačem ovládaní hráči sice měli (jako v sérii PES) jisté problémy s udržením míče u postraních čar, avšak s ohledem na to, jak byla hra na pomezí elegantně vyřešena v loňské verzi FIFA, nepředpokládáme, že tato chyba ve finální verzi hry zůstane. O tom, jak bude FIFA 06 ve své konečné podobě skutečně vypadat, se dočtete již v příštím GameStaru.