FIFA 06 - první dojmy

24. 9. 2005

Sdílet

Další fotbálek ze série FIFA od EA Sports se blíží! Bude lepší než ty předchozí ročníky, nebo jej převálcuje Pro Evolution Soccer? Na co všechno se můžete těšit? Jak se nová FIFA 06 hraje?

Potvrzuje se již přede dvěma roky nastolený trend – i nadále dochází k dalšímu sbližování mezi sérií EA Sports a jejím konkurentem od Konami.



Zástupci vývojářského týmu EA jako obvykle hovoří o tom, že během dvanácti měsíců, co na novém titulu pracovali, překopali každý aspekt hry. Z oficiální „alfa preview“ verze, kterou jsme testovali, se zatím sice nezdá, že by šlo o až tak revoluční skok, každopádně řada vylepšení je zřejmá. Sami tvůrci nezastírají, že konkurence v podobě na PC expandující konzolové série Pro Evolution Soccer byla hnacím motorem pro zdokonalení ovládání i vlastní hratelnosti.

Nejmarkantnější změny jsou patrné především v útočné hře, při které je nejen s pomocí gamepadu, ale i klávesnice možné s fotbalistou provádět řadu nových pohybů a kliček. Pro ně slouží tentokrát již dvě speciální tlačítka, jež v kombinaci se směrovými šipkami umožňují provádět pohledné a hlavně účinné „koloběžky“, zasekávačky, patičky, klamání tělem, krytí míče atd. Důležitá se zdá také vylepšená možnost měnit způsob hry taktickým modifikátorem přímo během zápasu. Kromě z minulého ročníku známých narážeček na jeden dotek či předkopávání si míče FIFA 06 představuje i dvě novinky. První tlačítkem (dummy pass) lze provádět matoucí pouštění přihrávky mezi nohama (vypůjčené z PES). Druhým knoflíkem (pace control) můžete fotbalistu s míčem zpomalit a v klidu si připravit rozehrání nebo kličku na protivníka. Ke změnám došlo i při rozehrávání standardních situací. Při rohovém kopu už nebudete mít možnost vybírat si jednoho ze tří nabíhajících spoluhráčů, protože centr nasměrujete šipkou, ale roh můžete rozehrát i nakrátko. Jiný systém – určený spíš jen pro gamepady – uplatnili vývojáři rovněž v případě trestných kopů. (Ten jsme neměli příliš možnost otestovat, neboť v preview verzi ještě nefungoval trénink.) Další reorganizací je úplné vyřazení stagnujícího ovládání hráče bez míče (off the ball).

FIFA 06 se hraje s autentickými míči značky Nike, jejichž „fyzika“ se zdá být opět propracovanější. Vidíte to při odskoku míče v různých skrumážích či například při kontaktu balonu s tělem hráče ležícím na zemi. Jedna branka padla například tak, že brankář vyrazil střelu na tyč, od ní se míč odrazil zpátky směrem k padajícímu gólmanovi a ten si ho kolenem skopl za brankovou čáru. Když už jsme u koření fotbalu, tak kromě obvyklých gólů hlavičkou po centru či po střelách z vápna se nám prvně v historii série podařilo ukázkově rozvlnit síť i střelou zhruba z pětatřiceti metrů.

Herní režimy zůstávají standardní (přátelák, sezona, turnaje, trénink a multiplayer), proti minulosti má být mnohem propracovanější manažerský mód, který opět umožňuje absolvovat patnáctiletou kariéru (budete muset mít na zřeteli i morálku týmu, která zásadně ovlivňuje jeho výkon). Novinkou je režim FIFA Lounge: „domácí systém“, ve kterém lze hrát off-line až v osmi lidech (výsledky i statistiky se v něm ukládají do stejné tabulky). Větší možnosti máte i při vytváření nových hráčů či při editování těch autentických (lze měnit jejich herní schopnosti i fyziognomii).

Samozřejmostí u série FIFA jsou licence: v rámci více než dvou desítek národních soutěží může na trávník naběhnout v klubových či reprezentačních dresech asi deset tisíc autentických fotbalistů. Mezi „vyvolenými“ - Anglie, Francie, Německo, Itálie a Španělsko jsou zastoupeny i nižšími soutěžemi - ale opět chybí česká liga, zato přibyla polská. České týmy zastupuje ve „zbytku světa“ už jenom pražská Sparta. Ve hře, opentlené záznamy klíčových okamžiků z fotbalové historie, ale i retro průřezem celou sérií EA, se objevuje třináct nových stadionů, takže jejich celkový počet se rozšířil na čtyřiačtyřicet. Detailnější pozornost byla věnována i výstroji, především kopačkám, které licencovaly Adidas a Umbro. Grafika působí proti loňské verzi vybroušeněji, což je zřejmé nejen u věrohodných tváří, postav a animací fotbalistů, ale dokládá to i fanoušky vymodlená drobnost, jakou je realistické zatřepetání se míče v síti. Atmosféru fotbalového zápasu autenticky dotvářejí komentář i divácká kulisa.

Žádné zásadní nedostatky jsme ve hře nezaznamenali. Počítačem ovládaní hráči sice měli (jako v sérii PES) jisté problémy s udržením míče u postraních čar, avšak s ohledem na to, jak byla hra na pomezí elegantně vyřešena v loňské verzi FIFA, nepředpokládáme, že tato chyba ve finální verzi hry zůstane. O tom, jak bude FIFA 06 ve své konečné podobě skutečně vypadat, se dočtete již v příštím GameStaru.

Autor článku