Už vás taky štve, že pro Slavii skončil pohár UEFA už v předkole, že Sparta „slavně“ vítězí nad slaboučkými soupeři umatlaným gólem v poslední minutě a že v poslední době na fotbalu nejvíc vydělávají někteří rozhodčí? Tak si zkuste zahrát novou FIFU, určitě se pobavíte víc než při sledování českého fotbalu.
Sportovní série, jejíž nové díly jsou některými škarohlídy označované za pouhé datadisky s novými sestavami, se opět rozrostla o další kousek. Takže co nového? No samozřejmě soupisky družstev, kterých je mimochodem úctyhodný počet, jelikož kromě nároďáků a nejvyšších klubových soutěží tu najdete i hezkou řádku týmů z druhých lig. Z českých se do výběru probojovaly i tentokrát jen Sparta a Olomouc, plus samozřejmě reprezentační tým. Nikoho už asi nepřekvapí, že naše reprezentace je navzdory výsledkům posledního Eura a celosvětovému žebříčku týmů slabší nežli třeba družstva Anglie a Německa; už jsme si mohli zvyknout na to, že o síle mužstev rozhoduje nejen fotbalová skutečnost, ale také velikost trhu, na který je série FIFA (ale je to třeba i případ NHL) dodávána. Hráči mají 36 různých atributů, což se pozitivně projevuje na větších rozdílech mezi jednotlivci.
Kouč i hráč
Herní módy jsou více méně klasické – přátelák, soutěž, trénink a kariéra. Ta od minulého ročníku, kdy se v sérii poprvé objevila, doznala několika změn a vylepšení. Zahrnuje 15 sezon, během nichž máte šanci stát se prvotřídním manažerem. Kromě určování taktiky a sestavy se můžete poohlédnout po posilách na trhu hráčů nebo upgradovat realizační tým sestávající z trenérů, lékaře, skauta a dalších důležitých osob. Ředitelská kariéra je zajímavým obohacením fotbalu, nicméně samozřejmě není zdaleka tak propracovaná jako ve specializovaných titulech. Skutečný pocit fotbalového kouče si vychutnáte, až když propojíte FIFA s chystaným titulem Total Club Manager 2005. Tato možnost existovala už u minulých ročníků těchto her a výsledek vůbec nebyl špatný.
Až doposud jsme se bavili vlastně jen o všech možných „vedlejších“ věcech kolem fotbalu, takže si pojďme konečně povědět i o zápasech samotných. Hlavní princip a ovládání je shodný s FIFA 2004 či Euro 2004; kromě klasických nahrávek na tělo, do běhu či vzduchem, střel, hlaviček, sprintu, kliček a dalších běžných záležitostí na vás tedy opět čeká takzvaný Off the Ball Control, tedy možnost ovládání nabíhajících spoluhráčů. Jeho provedení se nedočkalo žádné výrazné změny, což mimo jiné znamená, že bez gamepadu ho příliš často nevyužijete, protože současné ovládání fotbalisty s míčem a jednoho kolegy navíc je dost obtížně proveditelné.
Drobné radosti života
Program samotný je o ždibec rychlejší, plynulejší a dynamičtější než v předchozím ročníku. Přispívá k tomu několik faktorů. Prvním z nich je o kousek snížený rozdíl v rychlosti hráče s balonem a bez něj. V praxi to znamená, že útočník má šanci chvíli prchat před obránci, kteří ho stíhají; a pokud se jedná o zvlášť schopného rychlíka, může leckdy dotáhnout do gólového konce i samostatný brejk. Možnost individuálního prosazení však nijak neubírá na nutnosti kombinovat a při samostatném postupu používat kličky (zde jsou opět ve výhodě gamepadisté, jelikož mají k dispozici větší škálu fintiček). K plynulosti pak přispívají také nové pohyby při zpracování balonu – hráči umějí dobře stáhnout nebo i z voleje rozehrát polovysoké nahrávky, problém jim nečiní ani přebrání míče v běhu. Rozhodně také potěší chytré zpracovávání balonu v blízkosti autové čáry. Situace, kdy záložník při zpracovávání přihrávky nešťastně vběhl do autu, se už neopakuje zdaleka tak často jako dříve. AI spoluhráčů i soupeřů je dobrá, poměrně vyváženým dojmem působí také výkon brankářů. Pár chybek bychom ale našli – gólman například někdy trochu zaspí při přízemních centrech, které by mohl v pohodě lapit.
Už několik let hovoří propagační materiály EA o neustále se zlepšující fyzice míče a jeho samostatném chování. Letos s nimi můžeme víceméně souhlasit, jelikož balon je opravdu neposedný, zvláště když se o jeho zkrocení pokouší nějaký technicky nepříliš vyspělý hráč. Díky tomu jsou na první pohled patrné rozdíly mezi výkonem špičkového klubu a slabého týmu z nějaké druhé ligy – méně kvalitním sportovcům balon po zpracování odskakuje a jejich hra vůbec působí trochu kostrbatě, což je ovšem jedině dobře. Dobrá fyzika míče je patrná též při obranných zákrocích – skluz nebo jiný defenzivní manévr může být úspěšný jen napůl, takže obránce třeba soupeřovu útočníkovi balon trochu vypíchne, ale neodebere. Dost často se také setkáte s tečovanými či zablokovanými střelami, poskakováním míče ve skrumáži nebo uvěřitelnými odrazy prudkých střel od reflexivně zasahujícího gólmana.
Plešoun na prodej
Princip standardních situací nedoznal žádných změn. U penalt není moc co vymyslet, rohové kopy opět kladou hlavní důraz na dobře načasované naběhnutí útočníka nebo kvalitní hru tělem obránce. U těchto situací vám nedostatek invence nemusí vadit, horší je to ale s přetrvávajícím problémem u přímých kopů. Počítač vám totiž dost často nedá jinou možnost, nežli zahrávat tuto standardku přímou střelou, přestože pozice přímo vybízí k rozehrávce. Potěší alespoň to, že přibylo několik schémat rozestavení při přímých kopech a rozích.
Zajímavým zpestřením může být sbírání takzvaných FIFA bodů, což je v podstatě obdoba skóre. Body dostáváte za splnění různých úkolů, jako je třeba vstřelení hattricku, udržení čistého konta a podobně. Za tyto bodíky si pak můžete zakoupit různé vychytávky, jako jsou třeba alternativní dresy některých týmů, nové hudební skladby či noční varianty stadionů. Nejdražším bonusem je pak rozhodčí Pierluigi Collina, který sice s pískáním na mezinárodní úrovni již skončil, ale přesto se stále těší velké pozornosti. Těžko říci, zda si takovou popularitu získal bezchybným výkonem na hřišti nebo svým pozoruhodným zjevem (my na to máme celkem jednoznačný názor, ale nechceme vás ovlivňovat), každopádně ve „FIFA Store“ ho najdete. Systém bodů a bonusů je trochu podobný sbírání kartiček v NHL 2002, ale nepůsobí tak dětinsky.
Silná značka
Od každého ročníku samozřejmě očekáváme novou grafiku, ale rozdíl od předešlého dílu není na první pohled téměř vůbec patrný. Až po chvíli odhalíte docela dost nových animací. Pěkně vypadají nahrávky ve skluzu, překulování brankáře po robinzonádě (nebo postiženého fotbalisty po faulu) i různorodější obranné slajdy. Jinak je to prostě... prostě FIFA. Zvukové efekty, jakož i hudba a mluvený komentář jsou již tradičně na vysoké úrovni; snad jen diváci občas zbytečně šílí při úplně normálních situacích.
FIFA 2005 se od předchozího dílu neliší nijak zásadně, ale vylepšuje spoustu detailů. Ač se nejedná o titul nabitý inovacemi, zaručí každému fandovi fotbalu výbornou zábavu. Uvidíme, s čím přijdou Konami v chystaném Pro Evolution Socceru 4.
Výrobce:EA Sports
Vydavatel: Electronic Arts
Distributor pro ČR: EA Czech
Lokalizace: manuál
Internet: http://www.fifa2005.ea.com
Multiplayer: ano
Minimum: CPU 700 MHz, 256 MB RAM, HDD 1,2 GB, 3D karta 32 MB
Doporučujeme: CPU 2,1 GHz, 512 MB RAM, HDD 1,2 GB, 3D karta 64 MB
Verdikt: Nečekejte žádné velké inovace, ale dobrou hratelnost a zábavnost při zachování slušného stupně realističnosti.
Hodnocení: 79 %