Finance na startup, cestování nebo léčbu rakoviny

24. 2. 2014

Sdílet

 Autor: © Tupungato - Fotolia.com
Potřebujete peníze na nový produkt anebo službu, která by se mohla hodit i ostatním? Použijte crowdfunding, hromadné financování. Zájem o něj roste ve světě i u nás.

Vlajkovou lodí crowdfundingu ve světě je Kickstarter, kde autoři 55 tisíc projektů od roku 2009 vybrali od dárců téměř miliardu dolarů. Financovat se dá téměř vše – móda, film, hry, hudební album, technologický projekt atd. Nevýhodou je, že Kickstarter je jen pro lidi a firmy z USA a pár dalších vyspělých zemí.

Pro Čechy je dobrou globální alternativou v angličtině Indiegogo nebo GoFundMe. Mezi nejúspěšnější projekty financované přes crowdfunding v loňském roce patřily projekty 3D tisku, různé chytré hodinky (Neptune Pine) anebo malý lokalizátor v podobě přívěsku Tile, který najde ztracený kufr, klíče či psa. Projekt Tile vybral přes crowdfunding 2,6 milionu dolarů a 50 tisíc předobjednávek. To je na crowdfundingu sympatické – umožní ověřit si poptávku klidně ještě před výrobou.

Příklady portálů

Podívejme se na zajímavé specializované crowdfundingové portály. Trevolta nabízí možnost hledat finance pro cestovatelské expedice. Většina vystavených projektů jsou spíše lepší dovolené. Ale někdy se podaří slušné peníze sehnat. Dva kamarádi z JAR například vybrali šest tisíc dolarů na cestu do hor Ugandy, kde budou fotografovat gorily.

Hodně zajímavý a užitečný je crowdfundingový projekt Watsi. Ten se zaměřil na problém miliardy lidí v rozvojovém světě, kteří si nemohou dovolit zdravotní péči. Jedna z klientek, Ma Htweová z Barmy, vybrala přes Watsi za pár dní 1 500 dolarů od 21 dárců na odstranění nádoru. Příspěvky jsou možné už od pěti dolarů. Sto procent všech vybraných peněz jde klientům, protože Watsi žije z větších darů od firem. Do Watsi investoval přední americký startup akcelerátor Ycombinator.

Specializovanou crowdfundingovou platformou, kam si mají chodit pro peníze inovativní projekty ve zdravotnictví, je MedStartr.

Zvláštní kategorií, která by byla na samostatný článek, je „equity crowdfunding“, což není nic jiného než prodej akciových podílů ve startupových firmách. Equity crowdfunding zažívá v USA boom.

Platformy jako AngelList umožňují investovat do zajímavých firem společně s nejlepšími angel investory ve stejný čas jako oni. AngelList je pro firmy registrované v USA.

Dalšími equity crowdfunding platformami jsou Seeddrs, CircleUp, LendingClub. Pro společnosti registrované v Česku ale (zatím?) nic není. První vlaštovky se ale chystají.

Podle mě je equity crowdfunding revolucí v investování, kde bude šance vydělat i s relativně malým počátečním kapitálem.

Na crowdfundingové platformě Offbeatr můžete finančně podpořit „projekty pro dospělé“ – vznikající porno film podle vašeho gusta, vývoj erotické hry MonsterGirls, porno komiksy a podobné. Za příspěvek dostanete hotový produkt se slevou, pojmenují po vás herce v porno filmu anebo vaše jméno uvedou na webu v „síni slávy“. Na Offbeatru najdete například i „charitativní“ projekt Hotsiders, on­line striptýz modelek, kde jde prý až sto procent vašich peněz na charitu.

Vimeo, portál s videoobsahem a 149 miliony unikátních návštěvníků, nabídl nedávno půl milionu dolarů na marketingovou pomoc crowdfunding filmařů. Vybraní autoři dostanou podporu při tvorbě webových stránek, nastavování on­line reklamy a dalších marketingových aktivitách. Na oplátku bude chtít Vimeo filmy poskytovat na svém portálu Vimeo On Demand. Program je zaměřen především na začínající filmové tvůrce.

Kromě videa si peníze na své reportáže začínají shánět třeba i novináři. Existuje pro ně pár zajímavých crowdfundingových portálů – nejznámější je asi Spot.us, Emphas.is pro fotožurnalistiku anebo Vourno.com pro filmové dokumenty. Crowdfunding se v časech nízkých platů novinářů a propouštění stává zajímavým zdrojem příjmů pro jejich projekty.

Sbírka na divadlo

Češi jsou průkopníkem crowdfundingu. Ne, nebyl to Jára Cimrman. Prvním hromadným financováním byla u nás vlastně sbírka na české Národní divadlo. Úlohu vlasteneckého tisku, který o sbírce šířil informace, dnes plní internet a sociální sítě.

Na českém internetu vznikla v poslední době celá řada serverů, které koncept hromadného financování projektů veřejností popularizují i u nás. Asi nejvíc se zatím mluví o Hit­hit.cz.

Crowdfundingových portálů je ale víc – Nakopni.me, Startovac.cz, Kreativcisobe.cz anebo projekt pražských expatů Fondomat.cz.

Přes Hithit vydali například album skupina Tata Bojs, písničkář Xavier Baumaxa, peníze na nové projekty získali i například tvůrci počítačové hry Infinitum. Jak to na Hithit funguje? Každý zájemce si stanoví cílovou částku, kterou chce vybrat. Pokud se to v daném termínu padesáti dní nepodaří, Hithit.cz peníze vrátí zpět. Za první rok provozu pomohl vybrat šest milionů korun na celkem 80 projektů od sedmi tisíc přispěvatelů.

Jak uspět, pokud chcete sehnat peníze přes crowdfundingový portál?

Obecně platí, že základem úspěšné kampaně je dobrá prezentace na webu, ideálně s kvalitním videem, kde projekt autoři představí osobně. Nezbytné jsou průběžná propagace na sociálních sítích a rovněž dobře nastavené motivace pro přispěvatele.

ICTS24

Autor je podnikatelem a investorem v oblasti e­komerce a technologií

 

Autor článku