„To je ale jen špička ledovce velkých změn ve finančním sektoru, které přináší nové technologie,“ říká Markéta Brabcová, výkonná ředitelka České FinTech asociace (ČEFTAS).
V oblasti FinTech se v ČR točí vyšší desítky až stovky miliard korun ročně. Významná část z toho připadá na online nákupy zboží a služeb. Nejvíc peněz proteče přes velké banky, ale každá čtvrtá transakce jde přes českou pobočku globální společnosti PayU. Jen přes ni loni Češi zaplatili za zboží a služby 8,4 miliardy korun, což je o 20 % více než v roce 2015. Podobně rostl i počet transakcí, kterých loni bylo přes 6 300 000. Jeden průměrný online nákup tedy přesáhl výši 1 300 korun.
V oblasti online plateb získávají stále silnější pozici i další FinTech hráči, například společnost Twisto. Ta umožňuje nakupovat a platbu odložit na později. Společnost Twisto v loňském roce zdvojnásobila počet klientů ze 75 000 na 150 000 a v současné době již překonala hranici 200 000 klientů. Výrazně se zvyšuje i její obrat u největších e-shopů. Mezi její inovace patří například v loňském roce představená služba Twisto Snap, která nabízí platbu faktur a složenek fotografií nebo přeposláním e-mailu. Ještě v letošním roce poté Twisto představí vlastní platební kartu.
Růst zaznamenává také společnost Spendee, která pomáhá lidem šetřit tím, že si snadno a velmi intuitivně udržují přehled o tom, za co utrácejí. Před pár dny navíc aplikace Spendee vyhrála podporu pro startupy od společnosti Google. Za rok 2015 si uživatelé ve Spendee zaevidovali kolem 10 milionu svých finančních transakcí, loni to bylo již přes 21,5 milionu, tedy nárůst více než o 100 %. Počet platících uživatelů aplikace se loni dokonce ztrojnásobil. V letošním roce Spendee umožnilo propojení aplikace přímo s bankovním účtem uživatelů, díky čemuž je možné řadu transakcí sledovat zcela automaticky.
FinTech však není doménou pouze nových, rychle rostoucích společností. Do tohoto odvětví vstupují i tradiční velké firmy. Příkladem je společnost O2, jejíž působení se zdaleka neomezuje pouze na telekomunikace. Prostřednictvím svého startupového akcelerátoru BOLT v loňském roce zahájila spolupráci s firmou Dateio, která umožnuje zákazníkům oslovit klienty bank s cílenými marketingovými nabídkami, nebo společností iCORD působící s produktem Mluvii v oblasti online komunikace.
Další službou z oblasti FinTech, kterou O2 nabízí, je pojištění. Konkrétně se jedná o pojištění telefonů a tabletů a také Chytré cestovní pojištění v mobilu, které se automaticky aktivuje pokaždé, když se telefon přihlásí do zahraniční sítě. V dubnu se operátorovi podařilo překročit hranici 200 tisíc uzavřených pojistek.
FinTech mění i konzervativní obor účetnictví. Účetní startup Trivi automatizuje zpracování účetnictví a daní tím, že vyvíjí vlastní technologie, které doklady strojově přečtou, vyhodnotí a zaúčtují. Účetní se tak věnují práci s klientem a analýze jeho výsledků, ne administrativním úkonům.
Přehled o finančním stavu firmy je díky tomu kdykoliv dostupný, což výrazně usnadňuje rozhodování. Za první čtyři měsíce letošního roku už společnost Trivi zúčtovala přes 16 tisíc dokladů v hodnotě přes 160 milionů korun, což je podobný objem jako za celý loňský rok.
„V České FinTech asociaci pozorujeme výrazné meziroční nárůsty celého FinTech odvětví. Je znát, že na českém trhu je zájem o nové služby a produkty, které nabízí jednoduchost, vyšší efektivitu a uživatelskou přívětivost v oblasti práce s financemi,“ shrnuje vývoj Markéta Brabcová, výkonná ředitelka České FinTech asociace.
„V budoucnu očekáváme, že se může tempo růstu ještě zvýšit, zejména v souvislosti s revidovanou směrnicí PSD2 o platebních službách na vnitřním trhu Evropské unie, která v roce 2018 ukončí monopol bank na platební služby a informace o účtech klientů,“ dodává Brabcová.