Nejprve odpověď na otázku, kterou si klade každý: Poznamenala celní válka mezi USA a Čínou Lenovo?
Odpověď zní: Prakticky ne. Dotkla se ho nepřímo ovlivněním globální ekonomiky, ale přímé dopady na produkty a služby firmy prakticky nejsou. Proč? I to bylo jedním z témat našeho hovoru: Za necelých 35 let své existence (v listopadu firma oslaví narozeniny) se Lenovo stalo natolik globální firmou, že žádnou zemi nenazývá svým domovem (byť teoretickou centrálu má v Pekingu). Vyrábí a dodává všude, stejně tak řetězec dodavatelů má velmi flexibilní, takže dovozní omezení Spojených států ji nijak neomezují. Fiona to trefně nazvala „geopolitickou obranou“.
Už jen kvůli vazbě, kterou na USA má. Akvizice části IBM V roce 2005 firmu výrazně posílila, hlavně díky sérii legendárních laptopů (vážně, byly i ve vesmíru) ThinkPad. Z IBM mimochodem přešla také Fiona O’Brien, která v té době byla v americkém obrovi už 9 let, od roku 1996. Do Lenova vplula a už ho neopustila, což se ukázalo jako dobrá volba.
Pokračování v zajeté strategii
Asi největší proměnou, kterou Lenovo momentálně prochází, je změna stylu operací. Z product-centric přístupu se chce Lenovo více soustředit na své služby, obdobně jako většina globálních IT korporací. Co je ale zajímavé, a co zmínili analytici z Canalysu několikrát: Z produktů je nejen vyšší marže, ale je o ně, paradoxně, i větší zájem mezi zákazníky, a to platí i o B2B sektoru.
V souvislosti s tím chce také Lenovo posílit své aktivity v oblasti strojového učení a umělé inteligence; přestože firma tvrzení nijak více nerozváděla, půjde pravděpodobně o spolupráci s partnery v oblasti.
Kromě této proměny jsme s Fionou mluvili o superpočítačích a herní branži Lenova. Obojí zůstává pro firmu velmi důležité. V superpočítačích pokračuje v budování a dodávání produktů pro nové kusy, a to i mezi těmi úplně nejrychlejšími. V herním odvětví se chystají další změny, nové produkty (byť větší ohlášení před novým rokem určitě nebude) a pokračování stávajícího kurzu.
Fiona zde přiznala, že Lenovo dorazilo do videoherní oblasti o něco později než ostatní velcí hráči, což se na jejich strategii podepsalo. Produkty Legion se ale prodávají dobře a firma už má na trhu svou znatelnou stopu, a významná je v tomto ohledu i východní a střední Evropa.
A co se týče channelu? Nic moc nového: Lenovo pokračuje v budování vztahů s partnery a rozvíjení partnerských programů. Závratné novinky zatím ve výhledu nejsou.
Ještě jeden zajímavý názor k nám připlul: Hranice mezi klasifikací produktů budou stále méně jasné nejen pro dodavatele, ale i pro zákazníky. Tablet nebo počítač? Tablet nebo smartphone? Smartphone nebo notebook? Podobné hybridy nebudou díky výkonnějšímu hardwaru, ohebným displejům a podobně vzácné, a postupně tak budou současné klasifikace produktů výrazně změněny.
Toliko z Lenova na Canalys Channels Forum 2019.