Firefox se zbaví zastaralých pluginů NPAPI do konce roku 2016

12. 10. 2015

Sdílet

 Autor: Computerworld.com
Mozilla oznámila, že půjde ve šlépějích Googlu a do konce příštího roku se zbaví téměř všech svých zastaralých pluginů ve svém prohlížeči Firefox, které využívají téměř deset let staré technologie.

„Mozilla plánuje ukončit podporu naprosté většiny pluginů NPAPI do konce roku 2016,“ napsal jeden z hlavních manažerů Mozilly Benjamin Smedberg na firemním blogu. Hlavní výjimkou v této snaze bude Adobe Flash, který se budě těšit podpoře Firefoxu i nadále.

Pluginy NPAPI (Netscape Plug-in Application Programming Interface) se datují až k prohlížeči Netscape z 90. let minulého století, který Microsoft pohřbil. NPAPI byl dlouhou dobu nejpopulárnější platoformou pro pluginy a kromě Mozilly Firefox jej podporovaly také Safari od Applu nebo Opera.

Google ve svém prohlížeči Chrome ukončil podporu pluginů NPAPI přibližně před měsícem. Podle společnosti ze Silicon Valley byly hlavním důvodem zrušení NPAPI nedostatečné zabezpečení a nestabilita.

Smedber uznal kroky Googlu a Microsoftu, který pluginy NPAPI ve svém novém prohlížeči Edge již také nevyužívá. „Toto rozhodnutí odráží akce ostatních moderních prohlížečů jako Google Chrome a Microsoft Edge, které již podporu těchto zastaralých pluginů ukončily.“

Rozhodnutí Mozilly je dalším krokem ke sjednocení s Chromem a do menší míry také s Edgem. V srpnu oznámila Mozilla změny ve svém modelu addonů, které usnadní převádění rozšíření prohlížeče z Chromu na Firefox.

ICTS24

Pokud Mozilla dodrží svůj rozvrh a každých šest týdnů zveřejní update ukončující podporu některých NPAPI pluginů, budou tyto pluginy z Firefoxu definitivně pryč ve verzi Firefox 52. Ta má být zveřejněna 27. prosince 2016. Firefox nyní běží na verzi 42, příští update má vyjít 3. listopadu.

Podle analýzy organizace Net Applications ovládá Firefox pouze 11,5 procent na trhu internetových prohlížečů. To je nejnižší podíl od srpna 2006. Pokud se nic nezmění, může Firefox do dubna příštího roku spadnout pod 10 procent, zatímco Chrome získá až 35 procentní podíl na trhu.