„Většina lidí stráví bez problémů pět hodin hraním Angry Birds, ale už si nenajdou tři minuty na to, aby se naučili, jak funguje jejich nová firemní aplikace,“ říká Rajat Paharia ze společnosti Bunchball s tím, že jeden jeho známý CIO téměř odpískal používání velmi drahého softwaru jen proto, že nedokázal své zaměstnance donutit k jeho efektivnějšímu používání. Paharia tak poukazuje na velký problém dnešních CIO: jak zapojit uživatele do každodenního využívání jejich nového firemního softwaru. Změnit by to měla nová filosofie, podle které budou do firemních aplikací integrovány prvky z her.
Společnosti jako Bunchball, Badgeville, Gamify a další nyní spolupracují s velkými společnosti na implementaci behaviorální analýzy, soutěžních prvků a sociálních funkcí do aplikací, jež zaměstnanci každodenně využívají. „Představte si, že byste otevřeli FarmVille a měli tam jen hlínu. Takovou hru by nikdo nikdy nehrál,“ dodává Paharia. Společnost M2 Research předpokládá, že na konci roku 2012 se v novém byznysu, ve kterém jsou do firemních aplikací přidávány zábavné prvky, ještě do konce roku protočí 242 milionů dolarů, což je meziroční nárůst o téměř 100 %. V roce 2016 by to mělo být už 2,8 miliardy dolarů.
Cílem nové filosofie je vzbudit v zaměstnancích v rámci firemní aplikace „touhu vyhrát“, ať už individuálně nebo jako tým. K dosažení toho jsou použity prvky jako soutěžení, stavy, zveřejňování úspěchů dalších zaměstnanců, statistiky, peněžní a nepeněžní odměny za dosažené výkony a další. Společnosti, jež se přidáváním těchto prvků do firemních aplikací zabývají, nejprve ve firmách stráví nějaký čas a zjistí, jak uživatelé aplikace používají, aby následně mohly analyzovat cíle svého klienta a navrhnout řešení. Pokud chce firma například docílit toho, aby zaměstnanci začali používat nějaký její nástroj, přidá Bunchball do programu na tři desítky misí, které jsou dále rozděleny do úrovní. Jednotliví zaměstnanci se pak mohou dívat na to, jak si vedou jejich spolupracovníci či celá oddělení, a žádat je o pomoc při plnění úkolů.
Analytická společnost Gartner předpovídá, že v roce 2014 bude více než 70 % velkých mezinárodních firem využívat takto upravené programy. Analytici však upozorňují na to, že herní prvky musejí být do aplikací integrovány velmi opatrně a společnosti si na to musejí vyhradit nemalou část svých rozpočtů. Podle Paharie si taková úprava aplikace vyžádá od 10 % do 20 % z ceny původní aplikace. „Pokud například budeme herní prvky integrovat do aplikace pro call centrum, měli by zaměstnanci být odměňováni za to, kolik hovorů uskuteční nebo za to, kolik minut stráví jedním telefonátem?“ ptá se Baharia. „Je třeba mít vždy na paměti, čeho chce firma dosáhnout.“