Hlavní navigace

Firmy, které využívají umělou inteligenci, riskují nedůvěru u svých zákazníků, tvrdí průzkum

6. 9. 2023

Sdílet

 Autor: Depositphotos - Photocreo
Šesté vydání studie společnosti Salesforce State of the Connected Customer odhaluje, jak se s nástupem umělé inteligence (AI) a měnící se ekonomikou změnila spolupráce zákazníků s firmami.

Podle nového průzkumu mezi více než 14 000 spotřebiteli a firemními zákazníky z 25 zemí světa by se společnosti mohly brzy potýkat s nedostatkem důvěry v umělou inteligenci. Vzhledem k tomu, že firmy stále více zavádějí umělou inteligenci, aby zvýšily efektivitu a naplnily rostoucí očekávání zákazníků, jsou téměř tři čtvrtiny jejich klientů v obavách z neetického využívání této technologie.

Využíváte už ve firmě autonomní agenty postavené na bázi umělé inteligence?

Spotřebitelé jsou v posledním roce překvapivě mnohem méně otevření používání umělé inteligence. Zatímco 73 % zákazníků a 51 % spotřebitelů je otevřeno využívání AI, tato čísla oproti průzkumu z roku 2022 výrazně klesla, a to z 82 %, resp. 65 %. Firmy mohou tento problém vyřešit zavedením etických pravidel a zajištěním lepšího přehledu o tom, jak tuto technologii vuužívají. 

Kromě nejnovějších poznatků o generativní umělé inteligenci přináší State of the Connected Customer také informace o vývoji vlivů na nákupní rozhodování a rovněž o tom, co zákazníci hledají při komunikaci s marketingem, obchodem, prodejem a službami. Podrobnější data z průzkumu přinášíme níže.

Zákazníci od firem požadují důvěryhodné a zodpovědné používání generativní AI

Výsledky průzkumu ukazují jasný rozdíl mezi celkovou důvěrou zákazníků ve společnosti a jejich vírou, že tyto společnosti budou zodpovědně využívat nové inovace v oblasti umělé inteligence. Například zatímco 76 % zákazníků důvěřuje společnostem, že o svých produktech a službách tvrdí pravdu, pouze 57 % jim věří, že umělou inteligenci využívají eticky. 

Je to překvapivé, protože 68 % zákazníků tvrdí, že díky pokroku v oblasti umělé inteligence je pro společnosti důležitější, aby byly důvěryhodné, což znamená, že s rozvojem technologií roste snaha značek získat si důvěru zákazníků.

Chcete dostávat do mailu týdenní přehled článků z Computerworldu? Objednejte si náš mailový servis a žádná důležitá informace vám neuteče. Objednat si lze také newsletter To hlavní, páteční souhrn nejdůležitějších článků ze všech našich serverů. Newslettery si můžete objednat na této stránce.

Společnosti se předhánějí v tom, aby si zajistily výhodu ve využívání generativní umělé inteligence, protože její rostoucí schopnosti transformovat marketing, obchod, prodej a zákaznický servis se dostávají do popředí zájmu. Firemní zákazníci ale vyzývají k promyšlenému přístupu v zavádění této technologie, který má být založen na bezpečnosti, etice a lidském dohledu. 

„Etika při využívání umělé inteligence je pro naše zákazníky a zákazníky našich zákazníků naléhavým problémem,“ říká Kathy Baxterová, hlavní architektka zodpovědné umělé inteligence a technologií společnosti Salesforce. „Správný přístup představuje vytváření AI, pro kterou bude důvěryhodnost v centru zájmu. To znamená shromažďovat data transparentně a se souhlasem klientů, trénovat algoritmy na různých souborech dat a nikdy neukládat informace o zákaznících nezabezpečeně.“

Sentimenty a motivace se liší podle věku, což ovlivňuje loajalitu zákazníků

Mileniálové a generace Z mají obecně lepší názor na generativní umělou inteligenci než baby boomers a generace X. To podtrhuje fakt, že značky, které nasazují generativní umělou inteligenci pro širokou zákaznickou základnu, budou muset přizpůsobit sdělení různým demografickým skupinám a připravit se na různou míru přijetí a také na odpor.

Nové technologie nejsou zdaleka jediné, co má vliv na rozdílné generační postoje. Generace Z se vyznačuje ochotou vynakládat své peníze jinde a hledat značky, které lépe odrážejí jejich priority. V uplynulém roce změnilo značku 59 % spotřebitelů z generace Z, což značně převyšuje starší generace a představuje nové výzvy při boji o zákaznickou loajalitu. U generace Z je téměř dvakrát vyšší pravděpodobnost, že změní značku, pokud to lépe odpovídá jejich osobním hodnotám (21 % oproti 11 %), což ukazuje, jak důležité je pro značky využít informací o tom, podle čeho se tato skupina rozhoduje. 

Pište pro Computerworld

 

Máte dobré nápady, máte co říct? Chcete se podělit o své znalosti se čtenáři Computerworldu?

Je tu ideální příležitost. V redakci neustále hledáme externí autory, kteří rozšíří náš záběr. Nabízíme možnost publikací zajímavých článků nejen na webu, ale také v našem tištěném magazínu.

Pokud máte zájem, ozvěte se šéfredaktorovi na e-mail: radan.dolejs@iinfo.cz

Hledání výhodnějších nabídek je samozřejmě hlavním důvodem pro změnu značky napříč všemi generacemi – což odráží i obavy z rostoucích cen životních nákladů. Je tedy nepravděpodobné, že se to brzy změní, a značky tak budou stále tlačit na zvyšování efektivity.

„Značky hledají nové způsoby, jak udržet krok s rostoucími očekáváními zákazníků, a zároveň musí brát v úvahu různé názory svých zákazníků,“ vysvětluje Michael Affronti, SVP & GM, Commerce Cloud v Salesforce. „Management s pevnými hodnotami a etické využívání nových technologií, jako je generativní umělá inteligence, bude klíčovým ukazatelem budoucího úspěchu.“

bitcoin_skoleni

Zákazníci naznačují, jak firmy mohou naplnit jejich požadavky na lepší zkušenost se značkami

Zkušenosti zákazníků zůstávají určujícím faktorem pro odlišení značky: 80 % zákazníků tvrdí, že zkušenosti, které společnost poskytuje, jsou stejně důležité jako její produkty a služby. Někdy však může být obtížné splnit požadavky zákazníků v plné míře – například 77 % zákazníků očekává, že při kontaktu s firmou budou s někým okamžitě komunikovat, a 67 % očekává, že firmy budou rozumět jejich potřebám i tomu, jak se mění v čase.

Naštěstí existuje několik způsobů, jak ve velké míře vylepšit zákaznické zkušenosti.

  • Zatímco ve složitých případech je osobní asistence klíčová, v případě jednodušších problémů zákazníci obecně dávají přednost pohodlným samoobslužným nástrojům, jako jsou často kladené dotazy a chatboty. To platí zejména pro digitálně zdatné zákazníky, tj. mileniály a generaci Z.
  • Téměř polovina zákazníků uvádí, že by byla ochotna si připlatit za lepší zákaznickou podporu. 
  • Pokud společnosti jasně vysvětlí, proč požadují osobní údaje, je pravděpodobnější, že jim je zákazníci svěří, což zvyšuje možnosti budování skvělých prodejních, obchodních, marketingových a servisních zkušeností.

 

Computerworld si můžete objednat i jako klasický časopis. Je jediným odborným měsíčníkem na českém a slovenském trhu zaměreným na profesionály v oblasti informačních a komunikačních technologií (ICT). Díky silnému zázemí přináší aktuální zpravodajství, analýzy, komentáře a přehledy nejnovejších technologií dříve a na vyšší odborné úrovni, než ostatní periodika na tuzemském trhu.

Obsah Computerworldu je určen odborníkům a manažerům z firem a institucí, kteří se podílejí na rozhodovacím procesu při nákupu ICT technologií. Jednotlivá čísla si můžete objednat i v digitální podobě.