Hlavní navigace

Fištrónova předsevzetí - Sedm kroků pro vaši ochranu, on-line i off-line, po celý rok

1. 3. 1999

Sdílet

Na tomto světě jsou dva druhy lidí ti, kteří dělají novoroční předsevzetí, ati, kteří je nedělají. Já patřím mezi ty první. Každý rok si svědomitě sestavím seznam věcí, je
Na tomto světě jsou dva druhy lidí ti, kteří dělají novoroční předsevzetí, a
ti, kteří je nedělají. Já patřím mezi ty první. Každý rok si svědomitě sestavím
seznam věcí, jež budu dělat jinak líp, chytřeji a efektivněji. Ale jako většině
lidí se mi ani s těmi nejlepšími úmysly nepodařilo všechny plány splnit.
Tento rok však připravuji jiný typ seznamu takový, který nemá nic do činění s
tím, že budu víc cvičit, jíst zdravější jídla nebo začínat úkoly rozumnou dobu
před jejich konečnou lhůtou. Tento rok můj seznam obsahuje položky, které ze mě
udělají chytřejšího počítačového uživatele s větší rozlišovací schopností. Když
je bereme jednu za druhou, žádná není tak náročná jako každodenní práce v
dolech nebo to, že budeme jíst čerstvou zeleninu namísto oblíbených pochoutek.
Ale každé předsevzetí přispěje k tomu, že mnohé hodiny strávené u počítače
budou produktivnější, radostnější a také zdravější.

1.Budu nakupovat pouze na zákaznicky příjemných webových stránkách. Mám ráda
pohodlí on-linového nakupování a líbí se mi, že nemusím platit clo ze zboží,
jež nakupuji přes Internet. Tento rok však už nebudu nakupovat u webových
obchodníků, kteří zapomínají dávat své zákazníky na první místo, ať už jsou
jejich nabídky jakkoliv lákavé. Abych u on-linových obchodníků nakoupila,
musejí nabízet následující: zabezpečený server, snadno vyhledatelné zásady
týkající se soukromí, které potvrzují závazek, že všechny osobní informace o
zákazníkovi budou zachovány v tajnosti, možnost zboží vrátit bez zbytečných
sporů, telefonní číslo firmy (přednost má volání zdarma) a fyzickou adresu.

2.Před nákupem si pečlivě pročtu záruky. Záruky na hardware nejsou ničím, co
bych nazvala vzrušujícím čtením. Ale v moři právnických slov se ukrývají
důležité detaily o našich právech a dostupné pomoci, když se objeví nějaká
obávaná hardwarová chyba. Většina počítačových společností dává své reklamační
řády k dispozici i potencionálním zákazníkům. Podobně obchody pro koncové
zákazníky jsou povinny dávat nakupujícím kopie záruk produktů, které prodávají.
Mělo by stačit, když si o ni řeknete.

3.Budu sledovat slevy a dárkové akce. Téměř všechen software a hardware, jejž
jsem minulý rok nakoupila, obsahoval nějakou nabídku zdarma. Modem a počítačové
reproduktory přišly se slevou, k novému softwaru (kalendář a kartotéka) dali
přídavkem CD-ROM klipartů jako odměnu za obyčejné zaregistrování. Ačkoliv bych
nedoporučovala koupit nějaký výrobek jenom na základě přídavků, určitě nejsem
proti slevám a dárkům přicházejícím s produkty, které bych si tak jako tak
koupila. Problém je v tom, že mám ve zvyku tyto nabídky využívat jen málokdy.
Ale odteďka jsem pevně rozhodnutá to změnit: budu vyplňovat formuláře na slevy,
zasílat potvrzení za zaplacení a využívat speciálních nabídek. A protože vím,
že to jen zřídka proběhne hladce, budu si dělat kopie ode všeho, co někam
posílám, pro případ, že bych to později při jednání s nějakou firmou nebo
prodejcem potřebovala.

4.Budu více střežit své soukromí. Dnes téměř každá webová stránka, která nabízí
něco zajímavého nebo užitečného, požaduje, abychom na sebe vyzradili některé
důležité informace, a teprve potom nám umožní přístup ke svým službám. Sdílení
je prima, ale jen tehdy, když člověk ví, co se s těmi informacemi stane. Budou
použity pro to, aby se webová stránka uzpůsobila našim potřebám, anebo je
majitel stránky prodá první firmě zabývající se přímým marketingem, která se
naskytne? Jednoznačná a podrobná prohlášení o zachování soukromí přispějí k
zodpovězení těchto otázek.

5. Vystopuji původ otravných e-mailerů. Abych zredukovala množství spamu přímo
u zdroje, hodlám něco udělat s těmi otravnými e-maily, než je smažu: jednu
kopii postoupím svému poskytovateli Internetu (ISP Internet service provider) a
jednu FTC (uce @ftc.gov), pak si budu stěžovat providerovi zasilatele, a to s
pomocí on-line návodu nazvaného How to Complain to the Spammer\s provider
(spam.abuse.net/ howtocomplain.HTML).

6. Při psaní budu dělat pravidelné přestávky. Před několika lety jsem měla
pěkné bolesti v rukou i v pažích od jednotvárné práce na klávesnici. Po
dlouhých hodinách terapií a procedur nějaký čas pracuji bez bolesti a to
vlastně tak dlouho, že často zapomínám na krátké a pravidelné přestávky. V
novém roce však místo toho, abych psala nepřetržitě celé hodiny, se každou
půlhodinu zastavím a vyřídím telefon nebo se projdu (informace o opakovaných
bolestech ze psaní na klávesnici podává www.tifaq.com, nejúplnější on-linový
zdroj na toto téma).

7.Budu posílat stížnosti i pochvaly počítačovým výrobcům. Většina firem věnuje
silnou pozornost zpětné vazbě od zákazníků. I když to tak je, úmysl, že pošlu
společnostem dopisy, ať už oslavné nebo stížnosti, se vždycky dostane mezi
úkoly až na poslední místo. Díky e-mailu je však pohodlnější než kdykoliv
předtím dát výrobcům vědět, co si myslíme o jejich výrobcích a službách. Takže
teď, namísto abych si jen stěžovala příteli na mizernou technickou podporu,
vypálím na takovou firmu cílený e-mail. A když šek se slevou přijde o dva týdny
dříve (mohu si zasnít nebo ne?), udělám si čas, abych firmě poblahopřála.

9 0022/DĚD