Na tomto světě jsou dva druhy lidí ti, kteří dělají novoroční předsevzetí, a
ti, kteří je nedělají. Já patřím mezi ty první. Každý rok si svědomitě sestavím
seznam věcí, jež budu dělat jinak líp, chytřeji a efektivněji. Ale jako většině
lidí se mi ani s těmi nejlepšími úmysly nepodařilo všechny plány splnit.
Tento rok však připravuji jiný typ seznamu takový, který nemá nic do činění s
tím, že budu víc cvičit, jíst zdravější jídla nebo začínat úkoly rozumnou dobu
před jejich konečnou lhůtou. Tento rok můj seznam obsahuje položky, které ze mě
udělají chytřejšího počítačového uživatele s větší rozlišovací schopností. Když
je bereme jednu za druhou, žádná není tak náročná jako každodenní práce v
dolech nebo to, že budeme jíst čerstvou zeleninu namísto oblíbených pochoutek.
Ale každé předsevzetí přispěje k tomu, že mnohé hodiny strávené u počítače
budou produktivnější, radostnější a také zdravější.
1.Budu nakupovat pouze na zákaznicky příjemných webových stránkách. Mám ráda
pohodlí on-linového nakupování a líbí se mi, že nemusím platit clo ze zboží,
jež nakupuji přes Internet. Tento rok však už nebudu nakupovat u webových
obchodníků, kteří zapomínají dávat své zákazníky na první místo, ať už jsou
jejich nabídky jakkoliv lákavé. Abych u on-linových obchodníků nakoupila,
musejí nabízet následující: zabezpečený server, snadno vyhledatelné zásady
týkající se soukromí, které potvrzují závazek, že všechny osobní informace o
zákazníkovi budou zachovány v tajnosti, možnost zboží vrátit bez zbytečných
sporů, telefonní číslo firmy (přednost má volání zdarma) a fyzickou adresu.
2.Před nákupem si pečlivě pročtu záruky. Záruky na hardware nejsou ničím, co
bych nazvala vzrušujícím čtením. Ale v moři právnických slov se ukrývají
důležité detaily o našich právech a dostupné pomoci, když se objeví nějaká
obávaná hardwarová chyba. Většina počítačových společností dává své reklamační
řády k dispozici i potencionálním zákazníkům. Podobně obchody pro koncové
zákazníky jsou povinny dávat nakupujícím kopie záruk produktů, které prodávají.
Mělo by stačit, když si o ni řeknete.
3.Budu sledovat slevy a dárkové akce. Téměř všechen software a hardware, jejž
jsem minulý rok nakoupila, obsahoval nějakou nabídku zdarma. Modem a počítačové
reproduktory přišly se slevou, k novému softwaru (kalendář a kartotéka) dali
přídavkem CD-ROM klipartů jako odměnu za obyčejné zaregistrování. Ačkoliv bych
nedoporučovala koupit nějaký výrobek jenom na základě přídavků, určitě nejsem
proti slevám a dárkům přicházejícím s produkty, které bych si tak jako tak
koupila. Problém je v tom, že mám ve zvyku tyto nabídky využívat jen málokdy.
Ale odteďka jsem pevně rozhodnutá to změnit: budu vyplňovat formuláře na slevy,
zasílat potvrzení za zaplacení a využívat speciálních nabídek. A protože vím,
že to jen zřídka proběhne hladce, budu si dělat kopie ode všeho, co někam
posílám, pro případ, že bych to později při jednání s nějakou firmou nebo
prodejcem potřebovala.
4.Budu více střežit své soukromí. Dnes téměř každá webová stránka, která nabízí
něco zajímavého nebo užitečného, požaduje, abychom na sebe vyzradili některé
důležité informace, a teprve potom nám umožní přístup ke svým službám. Sdílení
je prima, ale jen tehdy, když člověk ví, co se s těmi informacemi stane. Budou
použity pro to, aby se webová stránka uzpůsobila našim potřebám, anebo je
majitel stránky prodá první firmě zabývající se přímým marketingem, která se
naskytne? Jednoznačná a podrobná prohlášení o zachování soukromí přispějí k
zodpovězení těchto otázek.
5. Vystopuji původ otravných e-mailerů. Abych zredukovala množství spamu přímo
u zdroje, hodlám něco udělat s těmi otravnými e-maily, než je smažu: jednu
kopii postoupím svému poskytovateli Internetu (ISP Internet service provider) a
jednu FTC (uce @ftc.gov), pak si budu stěžovat providerovi zasilatele, a to s
pomocí on-line návodu nazvaného How to Complain to the Spammer\s provider
(spam.abuse.net/ howtocomplain.HTML).
6. Při psaní budu dělat pravidelné přestávky. Před několika lety jsem měla
pěkné bolesti v rukou i v pažích od jednotvárné práce na klávesnici. Po
dlouhých hodinách terapií a procedur nějaký čas pracuji bez bolesti a to
vlastně tak dlouho, že často zapomínám na krátké a pravidelné přestávky. V
novém roce však místo toho, abych psala nepřetržitě celé hodiny, se každou
půlhodinu zastavím a vyřídím telefon nebo se projdu (informace o opakovaných
bolestech ze psaní na klávesnici podává www.tifaq.com, nejúplnější on-linový
zdroj na toto téma).
7.Budu posílat stížnosti i pochvaly počítačovým výrobcům. Většina firem věnuje
silnou pozornost zpětné vazbě od zákazníků. I když to tak je, úmysl, že pošlu
společnostem dopisy, ať už oslavné nebo stížnosti, se vždycky dostane mezi
úkoly až na poslední místo. Díky e-mailu je však pohodlnější než kdykoliv
předtím dát výrobcům vědět, co si myslíme o jejich výrobcích a službách. Takže
teď, namísto abych si jen stěžovala příteli na mizernou technickou podporu,
vypálím na takovou firmu cílený e-mail. A když šek se slevou přijde o dva týdny
dříve (mohu si zasnít nebo ne?), udělám si čas, abych firmě poblahopřála.
9 0022/DĚD