I přesto, že je tak populární, má však Adobe Flash své odpůrce. Byl jím například i Steve Jobs, který ho opakovaně veřejně strhal jako nepoužitelný pro jeho iPhone. Ani kritika takové kapacity, jakou byl zakladatel Applu, však jeho oblibou nijak výrazněji neotřásla.
Není přitom tajemství, že pokud jde o zabezpečení, je Flash děravý jako cedník. Ani takové klišé přitom dostatečně neodráží závažnost problému. Stačí se podívat na čísla. Kolega Computerworldu Michael Horowitz v něm během necelých prvních pěti měsíců letošního roku napočítal 78 bugů a ne že by šlo pro Adobe o varování.
V uplynulých třech měsících vyjevil Flash dalších 86 bugů! Vynecháme-li víkendy, znamená to, že v průměru každý pracovní den je ve Flashi objeven jeden bug. Potěšující zpráva je to v případě, že jste v Adobe zaměstnáni jako programátor. Dokud budou inzerenti a webové stránky Flash používat, máte o práci postaráno...
Podle statistik marketingové společnosti Ad Age, je dnes 84 % všech reklamních bannerů vytvořeno ve Flashi, mezi hráči jsou stále populární Flashové hry a mnohé videoservery stále užívají Flash. Jeho dny – ač se tomu chce vzhledem k uvedenému těžko uvěřit – jsou však možná sečteny.
Mnohé společnosti ho už totiž začínají mít dost. Mozilla v červenci ve Firefoxu začala blokovat automatické přehrávání všech souborů z Flash Playeru. Následně Facebook připustil, že nedostatky Flashe mají vliv na jeho „schopnost generovat zisk“, což vedlo Alexe Stamose, šéfa zabezpečení Facebooku, k tomu, aby zaujal rázné stanovisko.
„Je na čase, aby Adobe oznámilo datum ukončení Flashe a požádalo webové prohlížeče, aby v ten samý den spustily potřebné killibity,“ tweetnul Stamos.
Téma ukončení Flashe pak začalo být žhavé zase 27. srpna, kdy Google oznámil, že Chrome „začne defaultně zastavovat mnohé flashové reklamy, aby zlepšil svůj výkon“. K tomu měla společnost přistoupit 1. září. To by znamenalo konec pro všechny flashové bannery, které už to – podle mnohých – mají dávno za sebou. Google bude některé z nich automaticky převádět – podobně jako YouTube – do HTML5 videí, ne však všechny.
Abyste mohli spolehlivě určit, bude-li i vaše reklama převoditelná, doporučuje Google otestovat ji v konverzním nástroji Google Swiffy. Jestli neprojde, měli byste se začít učit pracovat s HTML5. Protože pokud reklama nedokáže oslovit potenciálního zákazníka, čeká Flash v důsledku popsaných opatření nejspíš rychlý konec.
A je tak možné, že se ani nedožije svých jedenadvacátých narozenin...