Hlavní navigace

FoxConn již nechce sázet jen na Apple a spol.

29. 5. 2013

Sdílet

 Autor: © IDGNS Boston
Hon Hai Precision Industry, společnost známá také jako FoxConn Technology Group, reaguje na snižování zájmu o produkty Apple a plánuje prodej výrobků pod vlastní značkou.

Tchajwanský FoxConn během posledních let zbohatl na sestavování iPadů a IPhonů, ale tak jak roste konkurence pro produkty Applu, oslabuje se pozice i jeho subdodavatelů. FoxConn či Hon Hai tedy musí hledat způsoby, jak diverzifikovat a snížit svou závislost na jediném odběrateli. Současně má větší ambice, než být pouze dodavatelem jiných.

Hon Hai provozuje své továrny především v Číně (výrobní závody má i v České republice). Nezveřejňuje sice detailnější informace o svých smlouvách s jednotlivými klienty, ale analytici odhadují, že výroba produktů Apple mu přináší přibližně polovinu jeho zisků, které za minulý rok celkem dosáhly 130 miliard dolarů (mimochodem, odhaduje se, že to představuje nárůst o 13 procent proti roku 2011). Řada společností by s podobným výsledkem byla nepochybně spokojena. Nicméně pro FoxConn to představovalo markantní zpomalení proti předchozímu meziročnímu nárůstu o 53 procent, kterého dosáhl především díky premiéře tabletů iPad v roce 2010.

Podle posledních zpráv ale za první čtvrtletí jeho zisk klesl o 19 procent a kopíruje tak pokles zisku firmy Apple. FoxConn spolupracuje s řadou dalších známých jmen, například sestavuje PC pro Hewlett-Packard, PlayStation pro Sony a mobilní telefony pro Nokii. Bohužel i tyto značky mají poslední dobou značné potíže, zatímco ty rostoucí, jako například Samsung či Lenovo, služeb FoxConnu nevyužívají. FoxConnu příliš nepomohla ani kritika podmínek v jeho továrnách, které se projevily nepokoji, stávkami a dokonce sérií sebevražd mezi zaměstnanci.

V reakci na situaci se společnost snaží navázat spolupráci s dalšími velkými klienty. Docela se jí to daří a začíná například sestavovat televizory LCD pro čínského televizního operátora LeTV.com nebo telefony pro Huawei Technologies. Oprášila i své dřívější plány na vlastní značku elektronického příslušenství, na které by mohla dosáhnout větší ziskovosti (uvádí se, že sestavením jednoho telefonu Apple získává pouhých 8 dolarů). Podle informovaných zdrojů by mělo jít o datové kabely, sluchátka a klávesnice prodávané pod značkou FoxConn.

Hlavním cílem FoxConnu je ale dodávat obsah pro zařízení, která sestavuje. Hodlá investovat do médií a do vývoje souvisejícího softwaru. Představitelé společnosti odmítají své plány a velikosti investic komentovat, ale do jejího tchajwanského centra se přestěhovalo značné množství vývojářů se specializací na mobilní aplikace, cloudové technologie a aplikace pro chytré hodinky a podobná zařízení.

zdroj: wsj.com