Internet pro firmy, jakými jsou například Amazon, Facebook nebo Google představuje obrovské bitevní pole generující ještě větší zisky. Například zmíněná společnost provozující nejrozšířenější vyhledávač na světě díky ziskům z cílené reklamy ve Francii vydělá okolo dvou miliard eur. To se má ale již brzy změnit. „Chtěli bychom dát jasně najevo, že Evropa nechce být daňovým rájem pro internetové společnosti,“ uvedla například ministryně Fleur Pellerin, která má v kabinetu premiéra Jeana-Marca Ayraulta na povel resort malých a středních podniků, inovace a digitální ekonomie.
Francouzské finanční instituce by na daních a penále od Googlu rády zpětně vybraly až 1,7 miliardy eur.
Běh na dlouhou trať
Zavedení samotné „internet tax on the collection of personal data“ se zdá být spíše během na dlouhou trať. Vláda přiznává, že podklady k novému daňovému opatření připraví nejdříve koncem letošního roku. Navíc tento akt vyžaduje vysokou míru mezinárodní spolupráce.
Celkem podobný princip jakési daně z internetu se pokusil zavést už předchůdce současného prezidenta Francoise Hollanda, Nicolas Sarkozy. Jeho vize spočívala ve zdanění internetové reklamy, ale tento koncept zanikl dříve, než se stačil dostat do pokročilejší fáze, protože by poškodil lokální společnosti.
(Skoro) všude dobře, doma nejlíp
Francie ovšem není jediným státem, který by rád internetové giganty postavil do daňové latě. Podobné úvahy totiž zaznívají například z Irska.
V České republice kromě běžné DPH v rámci poskytování telekomunikačních služeb žádná daň z internetu neplatí. V roce 2010 se ministerstvo průmyslu a obchodu naopak snažilo DPH na vysokorychlostním internetu přeřadit z vyšší do nižší sazby, ovšem snaha nebyla opětována ze strany ministerstva financí.