Závodní hry v poslední době zažívají opětovný boom. Ne snad, že by jim někdy hrozilo vyhynutí, ovšem v minulých letech to s nimi přece jen nebylo úplně slavné. Ovšem poslední vydané tituly jako Race Driver GRID nebo Burnout Paradise hovoří o velmi pozitivním trendu.
A výhled do budoucna to jen potvrzuje. Posuďte sami: Colin McRae DIRT, Race Driver Pro, Need for Speed Shift, nová Formule 1 a samozřejmě také Fuel. Hra, o které už se mluví mnoho let a o jejímž vydání jsme už pochybovali. Jednoduše proto, že to vypadalo, že si francouzské studio Asobo s tímto projektem ukouslo příliš velké sousto.
Měla to být zase jednou ultimátní žánrová hra, ve které by bylo možné vše na ohromné ploše. Jenže, když se autoři pustili do práce, zjistili, že něco takového není vůbec jednoduché vytvořit a především pak zafinancovat. Vývoji hrozil krach. A také se několikrát od základů předělávalo. Pak si ale Fuel naštěstí všimli známí závodní mecenáši z britského Codemasters a věci se pohnuly správným směrem. A dokonce se zdá, že z původních záměrů nemuselo být ani ve velkém ustoupeno. Něco takového tu totiž skutečně ještě nebylo.
Největší devizou Fuel je jednoznačně jeho neuvěřitelná rozloha. Hra je umístěna do světa, který má 40.000 kilometrů čtverečních. Nejenže takhle velká nebyla žádná závodní hra, ale ani žádná hra z jiných hráčů. Například taková monstrozita jako Boiling Point disponoval pouhými čtyřmi stovkami kilometrů čtverečních - a už tam jsme se pořádně naběhali a najezdili. Teď si představte takovouhle pecku! Samozřejmě tu narazíte na celou škálu různých prostředí - od lesů, přes širé pláně až po zaledněná místa. Pochopitelně tu budou také nejrůznější města a vesnice. Ale stejně - dá se něco takového smysluplně zaplnit?
Autoři evidentně sází na pocit volnosti a je pravdou, že právě ten mnoho hráčů v podobných hrách vyhledává. Zkrátka si jen tak bezstarostně jezdit, občas se zúčastnit nějakého toho závodu, vydělat penízky na vylepšení vozu, případně nákup nového. Pravdou ale také je, že podobné hry poměrně brzy trpí značnou mírou stereotypnosti. Autoři Fuel tomu chtějí pochopitelně zabránit. Za jednu ze zbraní proti nudě považují masový multiplayer. Je zkrátka zábavnější, když se ve světě pohybují stovky skutečnými lidmi řízených vozidel než tisíce aut ovládaných umělou inteligencí. Obě možnosti ale budou stát vedle sebe.
Tvůrci chtějí z volnosti vytěžit co nejvíce a udělat z ní důležitý herní prvek. Některé závody tak budou opravdu dlouhé a bude dost záležet na tom, jaké vozidlo na ně zvolíte. Nejde jen o značky, ale přímo o druh. K dispozici budou sporťáky, trucky, off-roady nebo třeba motorky. Se sporťákem potom budete muset jet po silnici, zatímco s motorkou to budete moct vzít zkratkou přes lesy.
Co si vyberete? I to je součást taktiky, která by měla stát za tím, že se hra jen tak nezvrhne v nudu. Můžete se těšit i na nejrůznější turnaje a doplňování obsahu. Kdo chce, může si v obřím světě navrhnout vlastní závod. Jak celý tenhle - nebojíme se říct - experiment dopadne, se dozvíme v létě tohoto roku.