Recenze: Fujifilm FinePix S8100fd - extrémně silný optický zoom

25. 1. 2009

Podívali jsme se podrobně na zajímavý EVF ultrazoom Fujifilm FinePix S8100fd, který nabízí extra silné optické přiblížení: model disponuje až osmnáctinásobným optickým přiblížením a patří do desetimegapixelové kategorie.

Model Fujifilm FinePix S8100fd se při fotografování dobře drží v ruce díky výraznému a dostatečně velkému gripu, bez problému se ovládá také jen pravou rukou. Ovšem při komponování snímku se budete muset spokojit pouze s relativně malou, jen 2,5palcovou LCD obrazovkou, která poskytuje zrnitý a málo kontrastní obraz. Naštěstí lze využít také služeb elektronického hledáčku, který rychle překresluje obraz. Samotné ovládání je jednoduché, realizované pomocí základního otočného kolečka na horní straně zařízení a několika tlačítek na zadní straně fotoaparátu.

Fujifilm FinePix S8100fdJako zdroj energie slouží čtveřice AA baterií. Na čerstvě nabité NiMH akumulátory s kapacitou 2700mAh lze fotografovat (s bleskem a se zapnutým LCD displejem) přes dvacet pět hodin v kuse – v praxi tedy několik dnů bez nutnosti nabití akumulátorů nebo výměny baterií. Za velmi praktické považujeme také to, že je model vybaven duálním slotem pro paměťové karty Secure Digital (případně velkokapacitní SDHC karty) a xD-Picture Card. Navíc má fotoaparát zabudovanou vnitřní paměť o velké kapacitě – celkem 58 MB.

Širokoúhlé záběry

Objektiv Fujifilmu FinePix S8100fd poskytuje osmnáctinásobné optické přiblížení při rozsahu ohnisek 27 - 486 milimetrů (v přepočtu na kinofilm). S modelem tedy pořídíte širokoúhlé fotografie, což oceníte například při snímání architektury nebo rodinných oslav, zejména pokud probíhají v nějakém relativně malém interiéru. Využít můžete i služeb mechanického stabilizátoru obrazu, který funguje na principu posuvu CCD snímače. K dispozici i elektronická stabilizace obrazu, která ovšem již není tolik účinná. Makro režim umožňuje zaostřit na objekty již z jednoho centimetru. Autofocus byl velmi svižný, a to i při zhoršených světelných podmínkách.

Maximální velikost fotografie činí 3648 x 2432 bodů, přičemž citlivost snímače  lze nastavit až na hodnotu ISO 6400 (pouze v pětimegapixelovém rozlišení). V plném rozlišení si Fujifilm FinePix S8100fd troufne pouze na ISO 1600. Možná je to škoda, vzhledem k produkovanému nízkému šumu na fotografiích.

Fujifilm FinePix S8100fdRychlé sekvence

Model Fujifilm FinePix S8100fd je vybaven všemi expozičními režimy. Nechybí ani sada přednastavených scén (třináct režimů) pro méně zkušené uživatele. Kromě manuální kalibrace teploty bílé umí model například ostřit přesně na několik obličejů v záběru. Model má velmi kvalitní zabudovaný blesk, jež při širokoúhlém snímání nabízí dosah až 8,8 metru, což je na snímání v interiéru zcela dostatečné. Propracovaný je kontinuální režim, v tom nejrychlejším programu zvládá model snímat rychlostí až 13,5 snímků za sekundu (v třímegapixelovém rozlišení). V praxi jsme sice naměřili jen dvanáct snímků za sekundu, přesto je tato kadence na fotoaparát této třídy velmi vysoká.

Fotografie

Pořízené snímky byly jenom minimálně zašuměné, a to i při vyšším rozlišení snímků a vyšší hodnotě ISO (ještě při ISO 800 byla zrnitost na minimální úrovni). Na fotografiích jsme ovšem pozorovali relativně silné soudkovité zkreslení a a při snímání na nejdelší ohnisko i mírnou poduškovitost. Snímky byly jinak velmi dobře barevně vyvážené a ve většině případů ostré a jasné.

Hodnocení: 80%

Klady: extrémně velký rozsah zoomu, stabilizace obrazu, sekvenční režimy, funkční výbava, nízký šum,

makro režim