Gamifikace mění přístup zaměstnanců k sebevzdělávání

Sdílet

 Autor: Fotolia.com
Problém se zaměstnanci, kteří v pracovní době hrají rádi hry, ale už nepřikládají takový význam svému vzdělávání, řeší nový trend gamifikace, který si postupně nachází cestu i do velkých podniků.

Gamifikace je zakomponování herních prvků – například sbírání zkušeností, odznaků a úrovní, do vzdělávacích (i jiných) programů. Podle odhadů agentury Gartner bude mít v roce 2014 až 70 % z 2000 největších obchodních společností minimálně jednu gamifikovanou aplikaci.

Nasazení gamifikačních aplikací do společností zaměstnancům usnadňuje přístup k informacím a firmám šetří peníze, které by investovaly například do cestovních výdajů nebo drahých školení. „Po velkém úspěchu s motivováním zákazníků na veřejných webech jsme si uvědomili, že správně navržená gamifikace by mohla mít obrovské využití v podnikových aplikacích,“ řekl zakladatel a hlavní ředitel výkonu gamifikační společnosti Bunchball, Rajat Paharia. „Software uživatele postupně provádí přes jednotlivé výzvy, zahrnuje hierarchii odměn za účast v komunitách, a povzbuzuje znalost produktů přes klasické cvičení a kvízy, což může mít významný dopad na produktivitu a výkon.“

Zařazení gamifikace do výuky zkouší například akademie pro manažery Deloitte. Frank Farrall, hlavní partner Deloitte Digital, přirovnal gamifikační aplikace například ke známé hře Farmville a poznamenal, že se lidé stávají závislými na soutěžních aspektech výukových aplikací. „Důvod, proč se lidé učí je ten, že chtějí postupovat a vystavovat si své dovednosti,“ řekl. „Pokud pracujete na svých dovednostech a nikdo o tom neví, nemá to takový smysl.“

A proč je gamifikace natolik úspěšná? Podle Michaela Hugose, experta na gamifikaci a autora knihy „Enterprise Games: Using Game Mechanics to Build a Better Business“ podobné výukové programy vytváří lokální autority v určitých oborech, což je přínosné pro pohodu zaměstnanců. „Odznaky a body ukazují, že jste zrovna vy, ale vlastně i všichni ostatní, tou správná osobou, za kterou jít, pokud jde o předmět X,“ míní. Stát se autoritou je jiným způsobem jak být uznávaný, řekl Hugos. „Pokud počítáme s vaší znalostí, získáte objektivní záznamy o tom, co děláte a ne jen o tom, jestli vás má šéf rád.“

„Je to výzva, smyčka úspěchů. Pokaždé, když se rozhodnete něčeho dosáhnout a uspějete, váš mozek vypustí dopamin - drogu divů,“ řekl Gabe Zicherman, generální ředitel společností Gamification a Dopamine. „Výzva, dosažení cíle, úspěch a potěšení. Ve hře toho všeho dosáhnete stokrát za hodinu,“ dodal.

Farrall přiznal, že je nadšený potenciálem, který má gamifikace například při výběrových řízeních a v motivaci zaměstnanců. „Pokud můžete proces zgamifikovat, můžete ho udělat mnohem zajímavějším. Lidé si rádi hrají,“ řekl.