Podle nové analýzy agentury Gartner začínají podniky začínají používat technologie vytvořené pro sledování používání internetu na pracovišti. Do konce roku 2015 bude 60 procent podniků monitorovat, zda nedochází k úniku tajných vnitropodnikových informací pomocí sociálních sítí.
Podle zprávy vydané v úterý v současnosti sleduje používání webů jako Facebook, YouTube nebo LinkedIn s ohledem na únik informací zhruba 10 procent firem. Mnohem více jich ale sleduje chování svých zaměstnanců s ohledem na dodržování zásad korporátní identity.
Andrew Walls, viceprezident pro výzkum v agentuře Garner, ve zprávě uvedl, že nové technologie a služby umožňují zvyšovat míru monitorování zaměstnanců, podniky by se ale podle něj měly v tomto ohledu především snažit podchytávat etické a právní prohřešky svých zaměstnanců. Tento druh sledování totiž může pomoci předejít bezpečnostním rizikům spojeným například s publikováním neautorizovaného videa o aktivitách podniku. „V některých případech ale může takový monitoring způsobit vážné porušování práv, například v případě, kdy vedoucí pracovník prohlíží profil zaměstnance na Facebooku, aby zjistil politické, náboženské nebo sexuální zaměření svého podřízeného. To by totiž mohlo vést k porušení rovného přístupu ke všem zaměstnancům nebo dokonce k porušení zásad na ochranu soukromí.
Walls ve své zprávě dále upozornil na to, že monitorování aktivity zaměstnanců v sociálních sítích může vyvolávat negativní reakce zaměstnanců. „Sledování aktivit v sociálních sítí zaměstnavatelem vedlo k disciplinárním trestům zaměstnanců, které sice mají oporu v zákoně, odporují ale obecně platné zásady na svobodu projevu a ochranu soukromí ukotvené v západní civilizaci,“ napsal dále.
Podniky by měly věnovat pozornost „nevhodným“ příspěvkům svých zaměstnanců na Facebooku a v dalších sociálních sítích, řekl Paul Stephens, ředitel pro zásady a jejich ochranu ve společnosti Privacy Rights Clearinghouse. „Rozvoj sociálních sítí bezesporu vedl k posunu postojů firem pokud v oblasti bezpečnostního monitorování,“ uvedl v e-mailové zprávě. „Zaměstnanci by měli vědět, že jejich jednání mohou sledovat jejich zaměstnavatelé, i když v této oblasti je ještě potřeba ustavit nějaké pevnější meze.“ Zaměstnanci by podle měj měli naplno využívat všech prostředků, které nabízejí sociální sítě k ochraně jejich soukromí.
Gartner uvedl, že počet produktů, které sledování internetových aktivit zaměstnanců umožňují, neustále roste. Své služby rozšiřuje na oblast sociálních médií i řada společností nabízejících monitoring médií. Tyto prostředky kromě toho, že pomáhají odhalovat porušení bezpečnosti podniků, umožňují rozeznávat budoucí hrozby.
Walls na tiskové konferenci mimo jiné poukázal na fakt, že „problém je ve schopnosti těchto sledovacích nástrojů produkovat velký objem nepodstatných informací. Mimoděk může dojít i ke získání soukromých údajů zaměstnanců. Některé členy vnitropodnikového bezpečnostního týmu navíc může přístup k těmto datům podněcovat ke špehování vybraných zaměstnanců.“
Walls ve zprávě také upozornil na to, že podniky, které zvažují zavedení monitoringu, by měly splňovat zákonné normy ve všech zemích, ve kterých působí. Pokud navíc podniky budou chtít monitorovat aktivity svých zaměstnanců na jejich vlastních zařízeních připojených k podnikové síti, měly by k tomu získat souhlas zaměstnanců. O všech těchto aktivitách by měly vědět vedoucí pracovníci, kteří by také měli mít jako jediní pravomoc ke spuštění tohoto monitoringu.