Gartner varuje před sofistifikovanějšími kybernetickými útoky

23. 1. 2015

Sdílet

 Autor: © Yuri Arcurs - Fotolia.com
Podle Gartneru hackeři využívají čím dál lepší postupy, které jim umožňují oblestít i pokročilé bezpečnostní systémy.

Klienti Gartneru během uplynulých dvou měsíců upozornili na „značný nárůst“  snah o přihlášení se k jejich webovým službám za pomoci kradených přihlašovacích údajů, napsala na blog Gartneru analytička Avivah Litanová. Hackeři se snaží dostat do bankovních systémů, ke službám spravujícím virtuální měny (především bitcoiny) a „čemukoli dalšímu, co se dá zpeněžit“. Tento zájem hackerů není neobvyklý – útočníci však používají nové metody, díky kterým je obtížnější je odhalit.

Útoky, při kterých hackeři zkoušejí tisíce kradených přihlašovacích údajů z pouhých několika IP adres, jsou obvykle rychle zablokovány. Avšak nyní útočníci podle Gartneru zvolili jinou taktiku a útoky „rozmělnili“ na více počítačů. „U běžného útoku je jedna IP adresa nyní v průměru použita pouze v průměru 2,25x, než se útočníci přesunou k další IP adrese,“ uvedla Litanová.

Přihlašovací údaje jsou navíc útočníky testovány pouze jednou či dvakrát za hodinu v závislosti na službě, tudíž útoky trvají týdny či měsíce. Administrátoři pak mají větší problém tuto podvodnou aktivitu zachytit.

Jindy útočníci používají sítě spojené s populárními cloudovými službami, jejichž IP adresy nejsou považovány za nebezpečné a nebudou blokovány.

Hackeři, kteří mají o své oběti alespoň nějaké informace, se navíc snaží podvodně připojit k dané službě z přibližně stejného místa (či spíše země nebo regionu), v němž daná osoba žije a bezpečnostní systémy tak opět obelstit.

Přihlašovací údaje používané při útocích hackeři získávají na undergroundových burzách, kde je prodávají jiní útočníci, kteří se nabourali do systémů velkých firem. Litanová jako příklad uvedla ruský gang zvaný CyberVor, který shromáždil 1,2 miliardy přihlašovacích údajů a 500 milionů e-mailových adres z celé řady služeb.

ICTS24

Na CyberVor přišli odborníci ze společnosti Gold Security, která mimo jiné detekovala také masivní krádeže dat u společností Adobe či Target.

Jak uvádí Litanová, na trhu jsou samozřejmě bezpečnostní služby, které firmám umožní se i proti novým technikám útočníků bránit. Patří mezi ně cloudové systémy, které shromažďují metadata z IP adres a zařízení používaných legitimními uživateli pro transakce a umožňují třeba také speciálně upravit kód webové stránky firmy tak, aby bylo pro útočníky složitější najít v něm případnou díru.