Hlavní navigace

Gartner: Zájem o mininotebooky prudce poroste!

17. 8. 2008

Sdílet

Společnost Gartner publikovala odhad vývoje na světovém trhu s mininotebooky – zvanými také netbooky. Prodej těchto mobilních zařízení v nejbližších letech prudce poroste a už v letošním roce překročí počet prodaných mininotebooků 5 milionů kusů.


Společnost Gartner publikovala odhad vývoje na světovém trhu s mininotebooky – zvanými také netbooky. Prodej těchto mobilních zařízení v nejbližších letech prudce poroste a už v letošním roce překročí počet prodaných mininotebooků 5 milionů kusů.

V příštím roce by podle analytiků mělo být prodáno celkem 8 milionů kusů mininotebooků, pro rok 2012 Gartner odhaduje nárůst celkového prodeje až na 50 milionů!

Jako mininotebooky jsou označována zařízení, určená primárně pro práci na internetu s displejem o velikosti mezi 5“ až 10“, na nichž je možné provozovat plnohodnotný operační systém – buď Windows XP nebo Linux. Tato kategorie nezahrnuje kapesní mobilní přístroje (Mobile Internet Devices – zkráceně MIDs), které jsou podle Gartneru samostatnou produktovou kategorií a vyznačují se úhlopříčkou displeje mezi 3“ až 5“.

Poptávka po mininoteboocích je dána několika faktory, říká George Shiffler, vedoucí výzkumu ve společnosti Gartner. Jsou jimi malá velikost, nízká váha, přijatelná cena, snadnost použití a dostačující funkcionalita. Díky tomu jsou podle Shifflera atraktivní pro řadu uživatelů pro nejrůznější úkoly a i když se nejprve objevily jako levné přístroje pro podporu vzdělávání, výrazně se rozšířily pro činnosti jako je např. konzumace internetového obsahu, psaní e-mailů, instant messaging či ukládání a sdílení fotografií s přáteli.

Gartner říká, že největší příležitost pro mininotebooky je v kategorii uživatelských přístrojů, protože pro firemní použití až tak vhodné většinou nejsou a první zmíněný segment zahrne zhruba 70 % prodaných přístrojů tohoto typu. Netbooky umožňují oslovit jak zcela nové uživatele, kteří dosud žádný počítač nevlastnili, tak i přilákat lidi, kteří již nějaký počítač mají a koupí si toto zařízení navíc. To platí obecně pro všechny regiony.

Dvěma důležitými faktory, na které by si výrobci netbooků měli dát pozor je design přístrojů a snadnost jejich použití, dodává Shiffler. Gartner zatím v letech 2008 a 2009 nečeká, že by zájem o netbooky zapříčinil pokles prodeje běžných notebooků, protože se jedná o odlišné segmenty s jinou funkcionalitou a také výrazným výkonnostním rozdílem. Ovšem od roku 2010 by se situace mohla začít měnit a mininotebooky by mohly začít konkurovat nejlevnějším notebookům.
Nenechte si ujít:
Gartner opět varuje před zpomalením v sektoru elektroniky

Výrobci PC před sebou mají těžké časy, tvrdí analytici

Polovina letos prodaných počítačů budou notebooky, předpovídá Intel

Vývoj IT trhu nevypadá příznivě, Forrester je stále pesimističtější

Shiffler dodává, že výrobci počítačů již mají realizovat své plány v oblasti netbooků, ale nesoustředit se pouze na tento trh, i když dodává, že je v něm řada nových příležitostí pro úspěch, obzvlášť v následujících 12 až 14 měsících.