Hlavní navigace

Gears of War

1. 12. 2008

Sdílet

Objeví se konzolový hit i na PC? Konzola Xbox 360 už útočí na peněženky hráčů i v Česku a jejím silným spoj...


Objeví se konzolový hit i na PC?

Konzola Xbox 360 už útočí na peněženky hráčů i v Česku a jejím silným spojencem je i několik velice kvalitních her. Asi největší rozruch panuje kolem střílečky Gears of War, která je zejména po vizuální stránce opravdu špičkovým titulem. Jde o střílečku s chytlavým singleplayerovým příběhem i zábavným režimem pro více hráčů, syrovou a brutální atmosférou i skvěle navrženými mapami.
Příběh začíná čtrnáct let poté, co podivná humanoidní rasa Locust v podstatě vyvraždila téměř celé lidstvo. Hlavní hrdina se stane členem zbytků hnutí odporu, pokoušejícího se o zničení mohutného podzemního komplexu, který je domovem nepřátel. Samozřejmostí je různé futuristické vybavení, včetně brnění ve stylu Fallout, rozmanitých hi-tech zbraní či třeba malého robota, schopného hackovat počítače.
Gears of War, jak již bylo naznačeno, zatím existuje jen ve verzi pro Xbox 360, ale v médiích se objevilo několik náznaků, že by se tento titul mohl objevit i na PC. Podobný osud konec konců postihl třeba i slavnou akci Halo, vlajkovou loď prvního Xboxu. V době uzávěrky tohoto čísla bohužel nebylo k dispozici oficiální vyjádření Microsoftu, ale náš subjektivní názor je, že se Gears of War dříve či později na PC objeví.
Více informací ze světa počítačových her naleznete na www.gamestar.cz

Kolekce klasiky

Levné hry od Cenegy

Zlevněné edice kvalitních starších her jsou už několik let spolehlivým prodejním artiklem a své nové želízko v ohni má i distribuční společnost Cenega Czech. Nová edice Kolekce klasiky stojí 249 Kč, respektive 299 Sk, a obsahuje několik let staré, vesměs "áčkové" tituly, jako je například Operace Flashpoint či Mafia. Nechybí ani celé série (ovšem prodávané za výše zmíněnou cenu jako jeden produkt), kupříkladu Syberia 1+2, Deus Ex Anthology, Hitman Anthology, Thief Anthology či Commandos Anthology. Aniž bychom chtěli dělat edici reklamu, musíme říci, že pořídit za necelých "dvěstěpade" třeba trojici stealth-akcí Hitman: Codename 47, Hitman: Silent Assassin a Hitman: Contracts se vám obvykle nepoštěstí ani v bazaru...

Colin McRae: DIRT

Něco pro fandy rallye

Závodní série Colin McRae od společnosti Codemasters se již brzy dočká dalšího přírůstku. Nový kousek s podtitulem DIRT je vyvíjen pro PC konzoly nové generace (Xbox 360 a PlayStation 3) a poběží na speciálním novém, stále ještě vyvíjeném enginu Neon. Podle slov vývojářů se díky tomuto enginu bude hra moci pochlubit podrobnými modely aut, rozpohybovaným prostředím plným nejrůznějších efektů, dokonalým ovládáním vozu a promyšlenými částicovými efekty (kouř, déšť), které by měly brát v úvahu směr a sílu větru. Fanoušky by měl potěšit rovněž model poškození, počítající s rozbitelnými okny, zohýbanými plechy a další změnami, které auto při neopatrné jízdě a kolizích prodělá. Fajnšmekry jistě potěší, že po mnoha různých tratích v rozmanitém prostředí budou moci prohnat kolem čtyř desítek licencovaných vozů.

Ratatouille

Virtuální hlodavec od Disneyho

Kreslené postavičky známé z kin a televizních obrazovek se na monitorech počítačů objevují stále častěji. Dalším přírůstkem do této početné rodinky bude mlsný a věčně hladový krysák od Disneyho. Animovaný film Ratatouille, na němž se v tuto chvíli pracuje ve studiích vyhlášeného Pixaru, vypráví o francouzském hlodavci jménem Remy, který si na rozdíl od ostatních krys libuje ve vybraných pochoutkách. Restauratéři ho pochopitelně ve svých podnicích nevidí rádi, jenže touha po dobrém jídle je natolik silná, že překoná i strach ze záhuby, a tak se Remy vydává vstříc nebezpečí do spižíren luxusních pařížských restaurací. Film by měl být uveden do kin během léta roku 2007, podobně jako stejnojmenná hra.
Ta momentálně vzniká díky vydavatelům z THQ a bude se samozřejmě točit kolem úplně stejné zápletky. Žánrově půjde o akční adventuru plnou různých miniher (jako je například příprava jídel), podobně jako v relativně nedávno vydané gamesce Garfield 2. Hra by měla být k dispozici pro PC i většinu herních konzol.

Immortal Throne

Pokračování RPG řežby Titan Quest

Akční RPG Titan Quest, označované jako "Diablo v antickém prostředí", sklidilo u hráčů i v herních magazínech velmi dobré hodnocení a není tedy divu, že se jeho autoři rozhodli zapracovat na jeho pokračování. Datadisk s názvem Immortal Throne by měl vyjít počátkem roku 2007 a jeho hlavní těžiště bude zasazeno do podsvětí, do temné říše, které vládne bůh Hádes. Všichni fanoušci původní hry se mohou těšit na spoustu nových zbraní, dovedností, kouzel a samozřejmě i nepřátel. Výrazným obohacením pak budou nové specializace, které rozšíří řadu možných profesí o dalších osm tříd.
Destination:

Treasure Island

Slavný Ostrov pokladů ve virtuální podobě

Dobrodružný román Ostrov pokladů sice už dnes není mezi dospívající generací takovým hitem, ale dříve narození tento příběh od Roberta Louise Stevensona znají jistě dobře. Knižní předloha se dočkala několika filmových a televizních adaptací, nyní francouzští Kheops Studios pilně pracují i na jejím převedení do světa nul a jedniček.
Hra Destination: Treasure Island by měla být klasickou adventurou s různými rébusy a logickými hádankami, podobně jako třeba slavná série Atlantis. Děj není pouhým přepsáním románu, ale spíše jeho doplněním a rozvinutím. Zápletka se točí kolem pokladu na Smaragdovém ostrově, o kterém se mladý Jim Hawkins dozví díky vzkazu od samotného Johna Silvera...
Autoři slibují bohaté exotické prostředí tropického ostrova, interaktivní inventář, spoustu zajímavých rébusů a také postavy dobře známé z knižní předlohy: kromě Jima Hawkinse se totiž můžete těšit třeba i na kapitána Flinta a další provařené postavy.

Seznam výherců soutěží z čísla 12

Soutěž BENQ 4

19" LCD monitor BenQ FP93G

Ivana Růžičková, Pražská 2254, 269 01 Rakovník

Fotoaparát BenQ DC C530

Miroslav Hopjan, Tišnovská 32, 613 00 Brno

Balíček médií BenQ

Stanislav Sušinka, Sofijská 21, 04013 Košice, SR

Soutěž LOGITECH 4 Harmony 525

Jan Přibyl, Lidická 72, 252 68 Středokluky

G7 Cordless Laser Mouse

Lenka Dvořáková, Sládkova 439/II, 377 01 Jindřichův Hradec

Wireless Headphones for PC

Zuzana Kovácsová, Belanská 575/18, 033 01 Liptovský Hrádok, SR

Carnage

Brutální závody blízké budoucnosti

Carnage titul chystaný britskou společností NiceTech představuje brutální destrukční závody, připomínající mix mezi Destruction Derby, Carmageddonem a podobnými. Jde o zábavu, kterou se budou v nedaleké budoucnosti bavit lidé z celého světa, o zábavu, která bude přenášena televizníma kamerami, a hlavně o zábavu, kolem níž se točí velké peníze. Nejde vlastně o závody v pravém slova smyslu, spíše o vražednou střílečku, v níž jsou ozbrojená auta pouze prostředkem k likvidaci soupeřů.
Vývojáři kladou důraz na multiplayer, ovšem kupodivu ne pouze na instantní boje několika jednotlivců, ale o komplexnější zábavu ve stylu masivně multiplayerové hry Auto Assault. Hra by měla obsahovat různé herní režimy včetně těch týmových/kooperativních, a rovněž různé turnaje, žebříčky a podobné vylomeniny.

The White Council

Další hra na motivy Pána prstenů

Společnost Electronic Arts vlastní licenci na knižního i filmového Pána prstenů a není vůbec divu, že z ní chce vyždímat maximum. Vždyť se jedná o jeden z nejpopulárnějších příběhů posledních let a navíc o námět, který lze zpracovat na mnoho způsobů. Akčních a strategických titulů jsme si užili dost, nyní se chystá titul z žánru, který je pravděpodobně všem fanouškům fantasy nejbližší RPG.
Jde o titul The Lord of The Rings: The White Council, tedy Pán prstenů: Bílá rada. Hra byla sice ohlášena již v létě, nicméně více informací se objevilo poměrně nedávno. Titul by měl být inspirovaný Pánem prstenů spíše volně. Nebude tedy nijak přímo navazovat či kopírovat známé události, ale spíše vychází z Tolkienova světa jako takového. Děj se tedy samozřejmě bude odehrávat ve Středozemi, ale sto let před Válkou o prsten, tedy před filmovými (knižními) událostmi. Jádro příběhu bude spjato s Bílou radou, v níž zasedají mimo jiné i Gandalf či (tehdy ještě nezkažený) Saruman, nicméně mělo by se jednat o hru plnou volnosti, podobně jako u série The Elder Scrolls či Gothic, ve které by hráčům nemělo nic bránit v prozkoumávání světa na vlastní pěst, plnění nepovinných úkolů či prolézání zatuchlých kobek plných nestvůr, ale i pokladů.
Díky slušné míře nespoutanosti si hráči budou moci i hlavního hrdinu vypiplat k obrazu svému. Nejen, že si na začátku vyberou mezi několika rasami (člověk, elf, trpaslík a hobit), ale na jejich výběru bude záviset i vzhled hlavního hrdiny a hlavně jeho profese či specializace. Navíc jak je dnes již ve většině propracovaných RPG dobrým zvykem dojde i na nebojové činnosti, jako je třeba výroba různých předmětů či míchání lektvarů. Během dobrodružství zavítáme do různých více či méně známých koutů Středozemě a samozřejmě budeme mít co do činění s legendárními tvory a příšerami, třeba s enty nebo trolly. Hra by měla vyjít koncem roku 2007, a to nejen pro osobní počítače, ale i pro next-gen konzoly Xbox 360 a PlayStation 3.

Stranglehold

John Woo je ikonou akční zábavy a pokud svým jménem zaštítí nějaký projekt, obvykle se dostaví solidní komerční úspěch.
Pánové z firmy Midway to dobře vědí, a tak se jménem tohoto slavného chlapíka v souvislosti s chystaným titulem Stranglehold ohánějí, seč jim síly stačí. A co víc: John Woo nebude jedinou slavnou persónou, spjatou s touto akční hrou. Ještě ve větší míře propůjčí Strangleholdu svojí tvář herec Chow Yun Fat (a neříkejte, že ho neznáte jde mimo jiné o hlavního protagonistu populárního a oceňovaného filmu Tygr a drak). A to doslova Chow Yun Fat, respektive jeho virtuální dvojník totiž bude hlavním hrdinou zmiňovaného akčního titulu. A půjde přímo o ztvárnění hlavní postavy z dalšího poměrně úspěšného akčního snímku, titulu Hard Boiled z roku 1992, na který děj hry nepřímo navazuje.
Znalci akčních snímků tedy už tuší, že hlavním hrdinou ztvárněným právě Chow Yun Fatem bude inspektor Tequila. Příběh začíná v Asii, konkrétně v Hongkongu, kde se Tequila připlete do války triád, a to tak, že mu neřádi z jednoho z těchto gangů unesou dceru. Pátrání a hlavně krvavá cesta za záchranou milované ratolesti zavede Tequilu i do Ameriky a je jasné, že jeho cesta nebude lemována rozkvetlými jabloněmi, ale mrtvolami těch, kteří se mu postaví do cesty.
Autoři se snaží přenést do hry co nejvíce filmové atmosféry. Nejde přitom jen o speciální efekty a již zmíněného "licencovaného" hrdinu, takřka filmový zážitek by měl být umocněn například velmi úsporným enginem, kdy by na monitoru mělo být poměrně málo "rušivých" elementů, a také jednoduchým a intuitivním ovládáním. To by mělo být minimalizováno na pohybové klávesy a dvě akční tlačítka, přesto autoři slibují vysokou interaktivitu prostředí a přirozené jednání hlavního hrdiny. Je tedy otázka, jak bude v tomto ohledu hra nakonec vypadat je dost dobře možné, že mezi několika málo ovládacími klávesami bude prostě univerzální tlačítko, které bude na předem připravených místech nabízet spuštění různých akcí. Uvidíme.
Každopádně už nyní víme, že hlavní protagonista za sebou bude nechávat pořádnou spoušť. Interaktivita prostředí totiž v akčních hrách znamená zejména jeho zničitelnost: rozstřílená okna, omlácená zeď, díry po kulkách v podlaze i ve stropě... to vše by mělo dodat hře pořádně vyšponovanou atmosféru. O uvěřitelnou fyziku se postará Havok, v současné době asi jeden z nejlepších fyzikálních enginů, základem hry pak bude engine Unreal 3, což by měla být další záruka kvality.
Stejně jako v dnes již legendárním titulu Max Payne, i zde bude možné využít variaci na "bullet time", tedy zpomalení času a proměnu tohoto "rozvláčného" režimu ve střelnici. Kromě toho se bude Tequila postupně učit různé speciální pohyby, které si v ničem nezadají s akrobatickými kousky třeba v Matrixu; různé otočky a střelba z krkolomných pozic se budou ovšem velice hodit, jelikož nepřátelé obvykle budou mít mnohonásobnou přesilu. Mrtvoly nešťastníků, které svými zbraněmi přemístíte do věčných lovišť, pak budou "vybaveny" vychytaným rag-doll efektem, což znamená, že se budou kácet k zemi podle toho, jak a kam je zasáhnete. Společně s již zmiňovanou zničitelností prostředí by mohly tyto speciality zajistit opravdu veselou akční atmosféru.
Kromě singleplayerového příběhu autoři myslí i na ty hráče, kteří nejraději střílí po svých kamarádech. Alespoň virtuálně. Připraven je proto režim až pro osm hráčů, přičemž by to mělo být opravdu "maso".
Na český trh hru uvede distributor Electronic Arts, a to (snad) již během prvního čtvrtletí roku 2007. K dispozici by měly být verze jak pro PC, tak pro next-gen konzoly Xbox 360 a PlayStation 3.
Různé otočky a střelba z krkolomných pozic se budou velice hodit, jelikož nepřátelé obvykle budou mít mnohonásobnou přesilu.
Třetího listopadu se nová konzola od Microsoftu, Xbox 360, oficiálně objevila také v našich skromných luzích a hájích. A to, stejně jako ve zbytku světa, ve dvou různých verzích.

Xbox 360 v Česku

Za 8 999 Kč dostanete základní balení, tzv. Core systém, za 11 990 Kč pak verzi Premium (mimo jiné) s důležitým 20GB harddiskem. Ten slouží jako úložný prostor třeba pro ukládání vašeho postupu v hrách, navíc si díky němu máte kam stahovat další nejen herní obsah, přístupný přes pokrokovou a stále se zlepšující službu Xbox Live.
Xbox Live nabízí například možnost stahování demoverzí her na vyzkoušení zdarma, trailerů, ale také filmových a hudebních klipů, přičemž tato nabídka se má výhledově rozrůst o exkluzivní obsah v podobě televizních seriálů či filmů v rozlišení HD (high definition). V rámci on-line dispozic konzoly Xbox 360 se pamatovalo na různé formy komunikace mezi hráči, ať již textové či verbální. Xbox Live slouží i pro hraní vybraných titulů on-line, ale v tomto případě už musíte sáhnout pro nějaké drobné do kasičky.
Xbox 360 v současné chvíli registruje k sedmi milionům prodaných kusů hardwaru a Microsoft odhaduje, že ke konci roku 2006 by toto číslo mělo narůst až na 10 milionů. Svůj dílčí podíl na něm může mít i Česká republika, kde Microsoft hodlá konzolu podpořit lokalizačními aktivitami. Kromě manuálů se mluví i o připravovaných hrách s českými titulky (za všechny lze uvést originální dětskou hříčku s názvem Viva Piňata) či o Xbox 360 magazínu. Sluší se předeslat, že pro maximální zhodnocení výkonnostních kvalit Xbox 360 potřebujete adekvátní televizi (HDTV, resp. HD ready), podporující vyšší grafické standardy této konzoly. Teprve pak lze totiž docenit vizuální zpracování her jako je taktická akce Ghost Recon Advanced Warfighter, epické RPG The Elder Scrolls IV: Oblivion či aktuálního akčního hitu Gears of War.
Žánrový výběr na Xbox 360 je sice bohatý, ale první pohled naznačuje, že se vesměs jedná o multiplatformové tituly. Tedy hry, které najdete jak na jiných konzolách (jako je nejrozšířenější PlayStation 2), tak na PC. Pomineme-li skutečnost, že např. výše zmíněný Ghost Recon Advanced Warfighter je zdaleka nejlepší právě ve verzi pro Xbox 360 a že se této rovnici přibližuje stále více her (jako je NHL 07 od EA), pro tento i příští rok tu je k vidění rozhodně zajímavá nabídka exkluzivních hitů. Máme zde komiksový Crackdown, žánrově zařaditelný do stejné kategorie jako populární Grand Theft Auto. Dále pak kultovní Sonic the Hedgehog nebo oddychový beachvolejbal s pohledem na lepé dívčí křivky v Dead or Alive: Xtreme 2. Na rok 2007 je nachystaná závodní simulace ve Forza Motorsport 2, konkurence pro Gran Turismo, mrazivě akční Lost Planet nebo mnohoslibné RPG od mágů z Bioware Mass Effect. A v neposlední řadě pokračování kultovní FPS Halo s pořadovým číslem tři. Titulů, na které by bylo vhodné upozornit, je samozřejmě mnohem více. Berte tento rychlý průřez jako upoutávku naznačující, že Xbox 360 je konzola pro starší a zkušenější hráče, kteří se však mohou odreagovat i u herní klasiky.
V rámci Xbox Live tu je totiž k vidění, resp. ke stažení kupa jednoduchých herních hříček, vedle nichž se dobře vyjímají také některé retro kusy z herní minulosti jako Street Fighter, Mortal Kombat nebo klasická 2D střílečka Contra od Konami. Všechny tituly nabízené pod visačkou Xbox Live Arcade si můžete v jakési testovací verzi stáhnout zdarma a po vyzkoušení za malý poplatek odemknout. Tato knihovna se přitom pravidelně rozšiřuje a kdo ví, kdy se v ní objeví váš oblíbený titul z časů herního mládí.

Splinter Cell: Double Agent

Sam Fisher je známý drsňák, který problémy řeší nejen svaly, ale i rozumem a různými technickými vymoženostmi. Tenhle chlapík je zpátky a s ním přichází... ani ne tak zákon, jako spíše další povedený špionážní thriller.
Řada Splinter Cell je synonymem špičkových stealth-akcí a nový v pořadí již čtvrtý díl na tomto faktu rozhodně nic nemění. Hlavním hrdinou je opět Sam Fisher, v prvním díle strojový agent, později s náznaky lidskosti a charakteru, nyní chladnější než kdy jindy. Sam, poznamenaný životní tragédií, konkrétně smrtí milované dcery, přijímá od své agentury téměř sebevražednou misi. Jako dvojitý agent proniká do teroristické organizace John Browns Army, aby zlikvidoval její vedení a překazil ďábelské plány.
Samotné příběhové kampani předchází výuková mise, ve které se hráči Splinter Cellem dosud nepoznamenaní seznámí se všemi fígly a triky, ostřílení špióni si pak osahají pár nových pohybů, které Double Agent přináší. Infiltrace do Armády Johna Browna začíná fingovaným uvězněním a poté společným útěkem, při kterém je Samovým společníkem jistý Washington, jeden z členů zmíněné teroristické organizace.
Jednotlivé mise, které pro vás autoři připravili, jsou poměrně rozmanité, ale (opět) bohužel do značné míry lineární. Tedy alespoň co se designu týče. Replayabilita je však zajištěna asi největší vychytávku čtvrtého dílu představuje stupeň náklonnosti JBA a vašeho skutečného zaměstnavatele. Jasně, postřílet nevinné civilisty může teroristům imponovat, ale tajná agentura, za niž ve skutečnosti kopete, z vás radost mít nebude... Každopádně pokud své chování příliš polarizujete na jednu či druhou stranu, hra končí. Musíte tedy udržovat vratkou rovnováhu, snažit se plnit vedlejší úkoly pro tu či onu stranu a neustále balancovat na ostří nože.
Další novinkou je občasná přítomnost parťáka do nepohody. Nejlépe ho využijete jen ve skriptovaných okamžicích (kdy vám třeba pomůže vyšvihnout se na vysokou zeď), v běžných situacích je lepší jeho křemíkový mozek příliš nezatěžovat. To však rozhodně neznamená, že by umělá inteligence vašeho parťáka byla špatná, to ne jen je prostě nejlépe použitelná na předem připravených místech ke společné akci. Samozřejmě, úplně jinou úroveň dostává kooperace v multiplayerových režimech, kde spolu mohou spolupracovat živí hráči.
Dost často si samozřejmě budete muset poradit sami. Sam je přece jen vlk samotář a i v Double Agent se obvykle musí spoléhat na sebe. Agent pochopitelně disponuje celou škálou akrobatických triků, leckdy hraničících s nemožností, nápomocné jsou mu i různé technické hračičky (i když ty jsou k dispozici možná méně často než v předchozích dílech). Jak už bylo řečeno, většina lokací je značně lineární, nicméně obvykle nechává na hráči, jak si poradí třeba se strážemi můžete se kolem nich proplížit ve stínu, sejmout je, nebo třeba vyhodit pojistky a v nastalé tmě proklouznout dál. Samozřejmě, vaším největším kamarádem je tma, takže osvětlených scén si příliš neužijete. Je to škoda, jelikož grafika je opravdu povedená, ale hráči většinou na své okolí stejně budou hledět přes speciální Samovu optiku, nabízející termovizi a další módy. I tak si ale vychutnáte skvělou hru světla a stínu, povedené částicové efekty a další libůstky.
Kromě PC hry jsou k dispozici i další verze, vlastně pro všechny "velké" konzoly současnosti, tedy pro Xbox, Xbox 360, PlayStation 2, Wii a GameCube. I když se hry pro jednotlivé platformy od sebe liší technickým zpracováním a mírně i hratelností, můžeme bez skrupulí říci, že Splinter Cell: Double Agent je vynikající hrou, patřící ke špičce mezi stealth-akcemi a zároveň k nejpovedenějším hrám roku 2006.
Musíte udržovat vratkou rovnováhu, snažit se plnit vedlejší úkoly pro tu či onu stranu a neustále balancovat na ostří nože.

Gothic, Gothic II, Night of the Raven...

to jsou skvělá RPG z oblíbené série, určené spíše náročnějším hráčům.

Gothic 3

Otevřený svět, různé frakce a zájmové skupiny, bitky v reálném čase, zajímavý vývoj postavy a spousta dovedností nejen bojových to jsou některé důvody úspěchu výše zmíněných her. Gothic 3 byl proto velice očekávaným titulem a už předem byl pasován do role vyzyvatele geniálního TES IV: Oblivion o post nejlepšího RPG roku 2007.
I když děj třetího dílu nepřímo na předchozí události navazuje, nebudou ani hráči série doposud neznalí ztraceni; jde totiž o pokračování nepřímé. Hlavní hrdina a jeho přátelé připlouvají po minulých dobrodružství k domovským břehům Myrtany, hlavního kontinentu celé říše. "Home, sweet home," chtělo by se říci... ovšem není tomu tak. Myrtana úpí pod nadvládou orků, kteří většinu území kromě severského domova Nordmarů a pouštní země obývané Hashishiny momentálně ovládají.
V království rozvráceném válkou však stále existují ostrůvky svobody, místa rebelského odporu proti dobyvatelům. Na první pohled se zdá, že hlavní hrdina musí být tím dobrodějem, který povstalcům pomůže a Myrtanu osvobodí... jenže nebyl by to Gothic, aby vám nenabídl možnost volby. Nemusíte se přidat "k té správné" straně, ale můžete chaotickou situaci využít ke svému prospěchu nebo se dokonce dát do služeb orků. Orkové zde totiž nejsou nemyslící bestie, vraždící vše živé jde sice o výbojné a drsné, ale relativně civilizované kmeny, kteří vyznávají kromě jiného i bojovnickou čest.
Není to jen taková omáčka kolem, ale má to přímý vliv i na vaše možnosti. Chcete třeba osvobodit lidského otroka, který dře na farmě ovládané orky. Můžete samozřejmě zkusit jeho věznitele porubat, ale mají přesilu... co třeba pohovořit s jejich vůdcem a vyzvat ho na souboj? Pokud ho porazíte, otroka vyhrajete. V soubojích proti lidem či orkům si navíc můžete vybrat, zda poraženého nepřítele necháte po nějaké době zase vstát, nebo ho dorazíte. Je přitom jasné, jaký dopad bude mít tato volba na vaše vztahy s danou frakcí.
Volnost, volnost, volnost to je hlavní zaklínadlo této hry. Každý se asi pustí do plnění úkolů a bude postupně stoupat po žebříčku důležitosti u rebelů či orků, ale můžete se také jen tak flákat krajinou, lovit zvěř na maso a kůži, sbírat byliny, řezat bandity... Postupem času si samozřejmě vylepšujete své dovednosti, kdy kromě rozličných bojových stylů a technik můžete také vyrábět různé předměty nebo míchat magické lektvary.
Pocit skutečného života ve fantastickém světě ještě umocňuje chování jeho obyvatel. Většina z nich má svůj denní rytmus ráno vstane a došourá se třeba do svého obchůdku, přes den stojí za pultem a příležitostně něco sní, večer zajde do hospody. Bohužel ale existují i výjimky: některé postavy jsou prostě "zaseknuté" na nějakém místě a AI neoslní ani v případě postav, které vás občas někam doprovázejí jejich výběr trasy bývá minimálně zvláštní. Dost podivný je i neskutečně malý počet ženských postav, děti snad v celé hře neuvidíte vůbec. Na druhou stranu, pokud se přes tyto neduhy přenesete, čeká vás opravdu strhující dobrodružství.
Samozřejmě vás čeká nejen spousta rozhovorů a prozkoumávání krajiny, ale také bojů. Bitky jsou vyřešeny v reálném čase, přičemž použijete levé i pravé tlačítko myši a navíc můžete kombinovat i různě silné údery. Boje jsou tak poměrně akční, někdy však jejich výsledek neodpovídá kvalitě hlavní postavy a soupeře...
Technické zpracování je hodně povedené, i když zároveň je nutné dodat, že hra je dosti náročná na hardware potřebujete ještě silnější mašinu než třeba v případě konkurenčního Oblivionu. Potěší ale hlavně uvěřitelný design světa, propracované modely postav a pěkné textury. Zamrzí různé drobné chybičky ve hře, ale naštěstí nejsou až tak zásadní, aby vás odradily od hry. Takže vzhůru do Myrtany!
Nemusíte se přidat "k té správné" straně, ale můžete chaotickou situaci využít ke svému prospěchu nebo se dokonce dát do služeb orků.
Hodnocení 8.5
Výrobce: Piranha Bytes
Vydavatel: JoWood
Distributor v ČR: SeVeNM
Lokalizace: titulky
Cena: 999 Kč
Multiplayer: ne

Need for Speed: Carbon

Zajímavou novinkou je management týmu. Hráč může s rostoucí prestiží najímat různé parťáky, kteří mu mohou pomoci v závodech i mimo ně.
Sérii Need for Speed zná snad každý, kdo někdy alespoň zběžně slyšel něco o počítačových hrách. Arkádová závodní řada od společnosti Electronic Arts získala během posledních dílů silně "tuningovou" fazónu a aktuální díl v tomto trendu pokračuje.
Letošní kousky ze stáje EA se bohužel vesměs nesou v opakování již použitých nápadů a výjimkou není ani Need for Speed: Carbon. Do značné míry se tu opakují prvky použité v posledních dvou hrách této řady tedy v titulech Underground 2 a Most Wanted. Hlavní hrdina přichází do města Palmont City a jeho hlavním cílem je ovládnout město; ne jako starosta či král podsvětí, ale jako nejuznávanější a nejvlivnější závodník.
Nelegální závody probíhají bohužel jen v nočních hodinách, přičemž postupné zdolávání soupeřů přináší peníze a hlavně zvyšující se prestiž. Vítězstvím nad šéfy konkurenčních gangů si pak postupně podmaňujete město, přičemž v ovládaných čtvrtích je snazší třeba pořídit nové díly do svých plechových miláčků. Vozů je opravdu požehnaně, kolem padesáti typů, a jsou rozděleny do tří kategorií Muscle, Exotic a Tuner. Ať už dáte přednost jakékoliv, budete si moci při jejich "vytunění" vychutnat zajímavou novinku. Tou je funkce Autoscuplt, která umožňuje v reálném čase měnit jednotlivé části vozu a vymodelovat si své káry přesně podle svých představ. Což je fajn.
I když spoustu času strávíte v garáži a obchodech, hlavní náplní hry je samozřejmě jízda jako taková. Samozřejmě můžete volně jezdit po slušně, i když nijak vyloženě převratně navrženém městě, ale hlavně se určitě co nevidět pustíte do jednotlivých závodů. Jejich variabilita bohužel není nijak převratná, skoro bychom až řekli, že v tomto směru se jedná o krok zpět. Na rozdíl od dřívějších dílů zde totiž nenajdete třeba oblíbený režim Drag, čili jízdu na relativně rovné trati, kdy hráč ovlivňuje jen přejíždění z pruhu do pruhu a koncentruje se zejména na co nejrychlejší start a plynulé řazení. Naopak další netradiční mód Drift zůstal zachován, i když doznal některých změn. Jde o jízdu smykem po vybrané trati, respektive okruhu, kdy dostává hráč body za počet a délku smyků. Jeho cílem je samozřejmě získat vyšší skóre než jeho soupeři. Princip zůstal zachován, nicméně ovládání se trochu změnilo a správné smyky je potřeba znovu natrénovat. Základní závodní režimy, jako je třeba Sprint nebo časovka, samozřejmě ve hře najdeme.
Přírůstkem mezi režimy závodů je Duel, který je spojen s dalším proklamovaným lákadlem jízdou v kaňonech obklopujících město. Ve dvoukolovém duelu proti sobě stojí dva závodníci, přičemž jeden z nich má na startu menší náskok a druhý se ho snaží co nejtěsněji držet. Ve druhém kole se role otočí a na konci závodů se bodově ohodnotí, kdo byl lepším stíhačem. Vzhledem k tomu, že se závodí na poměrně úzkých serpentinách, to není žádná legrace; navíc v dřívějších dílech série Need for Speed nerozbitná svodidla, o které se dalo v duchu arkádového závodění vesele odrážet, v tomto režimu tak pevná nejsou a neopatrná jízda může lehce skončit vyhlídkovým letem na dno kaňonu. Nechybí samozřejmě ani honičky s policií.
Zajímavou novinkou je management týmu. Hráč může s rostoucí prestiží najímat různé parťáky, kteří mu mohou pomoci v závodech i mimo ně. Při samotné jízdě může využít služeb skauta, který poradí nejkratší cestu nebo se snaží znepříjemnit život vašim soupeřům, a tahouna, který pro vás zase vytvoří vzduchovou kapsu a může vás tak chvíli "táhnout". Kromě toho mohou někteří členové vašeho týmu pomoci třeba k levnějším náhradním dílům v obchodech.
Grafické zpracování je rozhodně nadprůměrné, nicméně ani v této oblasti se nejedná o vyloženou revoluci. Při pohledu na Carbon se nám opět spíše vybavují starší díly. Celkově lze o hře říci, že se znovu jedná o příjemné arkádové závodění, které ovšem kromě možnosti vytvoření závodnické party a "promakaného" modelování vozu nepřináší až tolik nových nápadů, jak bychom si přáli.
Hodnocení 7.6
Výrobce: EA Black Box
Vydavatel: Electronic Art
Distributor v ČR: EA Czech
Lokalizace: titulky
Cena: 1 499 Kč
Multiplayer: ano

Život je samé dilema. Volíte Losnu, nebo Mažňáka? Topolánka, nebo Paroubka? Fandíte Spartě, nebo Slavii? A máte raději sérii FIFA, nebo Pro Evolution Soccer?

Pro Evolution Soccer 6

Řada Pro Evolution Soccer žoviálně zvaná PES je tradičně zaměřená na trochu náročnější a zkušenější hráče než její konkurence z dílen Electronic Arts. A toto zásadní odlišení zůstává zachováno i letos, i přes určité přibližování dvou velkých rivalů.
Pro Evolution Soccer se oproti loňskému ročníku dočkal mírného zrychlení a "zakčnění", ale stále zůstává realistickým simulátorem nejpopulárnější kolektivní hry na světě. Hráči samozřejmě disponují celou řadou pohybů, kliček, nahrávek a střel některé z nich vám opravdu přejdou do krve až po pár odehraných zápasech. Pouze praxí (ve hře je mimochodem velice pěkně zpracován tréninkový mód) získáte ten správný grif, který je potřeba k poražení velmi dobře hrajícího počítačového protivníka.
Šestý ročník přináší několik změn například účinnější skluzy nebo benevolentnější rozhodčí a celkově lze říci, že většina z nich představuje krok kupředu. Nalezneme zde ale i pár chyb, třeba dost nešťastné vyrážení balónů brankářem. Zcela nepochopitelné je pak krkolomné nastavování ovládacích prvků, kdy se autoři vůbec neobtěžují přizpůsobit tuto proceduru hráčům na PC. Dobře známá a často diskutovaná je i absence licencí na skutečná jména a vzhled jednotlivých hráčů. Alespoň, že většina národních týmů odpovídá skutečnosti, s klubovými týmy je to pak horší. Můžeme však očekávat, že se brzy objeví fanouškovské modifikace, které tento nedostatek napraví.
Grafika je opět hezčí a podrobnější nežli loni, potěší hlavně velké množství rozmanitých animací, kdy i v podobných situacích uvidíte stále nové a neokoukané pohyby hráčů. Autoři mysleli samozřejmě i na příznivce multiplayeru, i když je pravda, že oficiální servery nejsou příliš stabilní. I tak se ale jedná o jednu z nejlepších fotbalových her, která se kdy objevila na trhu.
Hodnocení 8.7
Výrobce: Konami
Vydavatel: Konami
Distributor v ČR: CD Projekt
Lokalizace: manuál
Cena: 1 299 Kč
Multiplayer: ano

Neverwinter Nights 2

Oblíbené stolní RPG Dungeons and Dragons se již nějakou dobu na počítačové scéně neobjevilo. Až nyní se snaží o nápravu nový fantasy titul Neverwinter Nights 2 od ostřílených hochů z Obsidian Entertainment.
Neverwinter Nights 2 je čistokrevnou fantasy záležitostí, v níž se hlavní hrdina či hrdinka vydává za tajemstvím magického artefaktu, po němž pasou temné síly. A určitě ne proto, aby si ho vystavili doma ve vitríně... Výprava má zpočátku zjistit, o co vlastně jde, časem se ovšem vcelku předvídatelně změní v boj proti zlu, které hrozí zahubit celou říši.
V úvodu hry je potřeba vytvořit svého virtuálního avatara. Pravidla D&D jsou v tomto směru do hry implementována skutečně výborně: můžete si tak vybrat mezi několika fantasy rasami, od malého hobita až po mohutného půlorka, dokonce včetně některých subdruhů: třeba při výběru elfa si můžete vybrat temného elfa, neboli drowa. Následuje volba povolání, kterých je skutečně požehnaně. Kromě klasických bojovníků, zlodějů, kněží či třeba kouzelníků jsou k dispozici i profese ze třetí edice D&D, tedy mnich, čaroděj a barbar, nově i "Warlock", tedy černokněžník.
Po těchto základních volbách již hráče čeká rozdělování bodíků mezi vlastnosti, dovednosti a speciální schopnosti. A rovněž volba vzhledu postavy. RPG nadšenci si jistě tvorbu postavy náležitě vychutnají, méně zkušení hráči mohou použít funkci "Recommended", která provede výběr za ně.
Příběh začíná v nenápadné vesnici a je relativně klasický, na druhou stranu je zpestřen mnoha vedlejšími nepovinnými úkoly, z nichž mnohé mají více řešení. Dočkáte se i značně nelineárních (alespoň na první pohled) rozhovorů, ve kterých uplatníte některé vyjednávací dovednosti postavy pokud bude váš hrdina vybaven vysokou mírou diplomacie, ukecáte třeba za splnění nějakého úkolu vyšší odměnu.
Postupem času se k vám do party přidají různí další hrdinové, třeba nabručený trpasličí válečník, tajemná elfí druidka či čarodějka, vykázaná z magické akademie. Všechny své hrdiny můžete přímo ovládat, hrabat se v jejich inventářích či třeba zvolit, jaká budou používat kouzla. Větší parta se bude zatraceně hodit, jelikož vaše dobrodružství rozhodně nebude procházkou růžovým sadem. Nebezpečí číhá všude a o boj nebude nouze. Nepřátel na vás čeká dost a dost, ať už půjde o otravné bandity, o nemrtvé, šourající se po starobylých kobkách, či o různé fantaskní nestvůry.
Bitvy jsou řešeny výborně, stejně jako v předchozím díle Neverwinter Nights nebo třeba v dnes již legendárním RPG Baldur‘s Gate. Řež sice probíhá v reálném čase, ale hráč může boj kdykoliv pohodlně mezerníkem pozastavit, rozmyslet si situaci a rozdat svým svěřencům příkazy. Bojovníka například pošlete přímo proti nepřátelům, zlodějka bude protivníky ostřelovat lukem, kouzelníkovi zadáte, jakými kouzly má soupeři zatopit a druidka se postará o léčení spolubojovníků... Boje jsou celkově velmi kvalitní součástí hry; jsou nejen samy o sobě zábavné a vyžadují určitou dávku taktiky, ale jsou i dobře dávkované. Nevalí se na vás tisíce tupých nepřátel jako v hrách typu Diablo, ale ani se nestane, že byste se dlouho nudili a nenamočili své meče v krvi nestvůr.
Ve hře najdete celou řadu předmětů a kouzel; postupem času se hrdinové vylepšují, osvojují si nové schopnosti a z počátečních zelenáčů se stávají ostřílení veteráni. Čeká na ně spousta bitek, ale i truhlic s poklady, nebezpečných pastí, postav, které jsou ochotny obchodovat nebo se podělit o informace či zadat úkol... A také celá řada vychytávek, jako je třeba výroba vlastních lektvarů či artefaktů, vybírání kapes spořádaným spoluobčanům a mnoho dalšího. Grafické zpracování je pěkné, ale přeci jen nedosahuje kvalit titulů Oblivion a Gothic 3. Konec konců stejné je to i při hodnocení hry jako celku.
Nepřátel na vás čeká dost a dost, ať už půjde o otravné bandity, o nemrtvé, šourající se po starobylých kobkách, či o fantaskní nestvůry.
Hodnocení 8.2
Výrobce: Obsidian Entertainment
Vydavatel: Atari
Distributor v ČR: SeVeN M
Lokalizace: manuál
Cena: 1 199 Kč
Multiplayer: ano

Sid Meier’s Railroads!

Doba jde nezadržitelně kupředu a s ní i odklon od "hardcore" pojetí počítačových her a jejich postupné otevírání širokým masám. Titul Railroads! to jen dokazuje. Sice myšlenkově navazuje na perly typu Railroad Tycoon, ale stavění železnic a řízení obchodních i provozních záležitostí souvisejících s dopravním impériem nabízí ve zjednodušeném a stravitelném kabátku.
Railroads! je samozřejmě hlavně o budování tratí a nádraží, o kupování lokomotiv a zřizování co nejvýhodnějších obchodních cest, které vám zajistí pěkný přísun virtuálních peněz. Svět, respektive jeho části, které jsou pro vás připraveny v několika scénářích, se postupně vyvíjí, města rostou, potřeby obyvatel se mění... a vy samozřejmě musíte pružně reagovat na poptávku a produkci jednotlivých sídel. Nemá asi smysl dovážet do provinčního městečka automobily, ale ve velkoměstě vám utrhají ruce. Hra pokrývá poměrně široký časový úsek, a tak se vyblbnete s prvními parními lokomotivami i se současnými hi-tech stroji. Během hraní se postupně objevují nové a nové technologie a je na vás, abyste vhodně investovali do jejich nákupu. Ovládání je jednoduché, navíc se všemu lze naučit ve výukovém režimu. Pro fanoušky budovatelských strategií je možná "přístupnost masám" až na škodu, běžný hráč si ale skutečně užije.
Trojrozměrná grafika je opravdu krásná, ale také poměrně náročná na výpočetní výkon stroje. Vše je animované a roztomilé, jen mraky zakrývající krajinu při nejvyšším oddálení kamery jsou trochu otravné. Railroads! vcelku nepřináší nic nového, ale pro hráče, kteří si nepotrpí na podrobné statistiky a nepřeberné strategické možnosti, je velmi příjemnou budovatelskou hrou. A samozřejmě i pro všechny vláčkaře.
Kdo ze skalních hráčů by neznal ikonu počítačové zábavy, Sida Meiera, tvůrce (mimo jiné) geniální Civilizace. Tenhle chlapík je pořád ve formě a aktuálně se podílel na budovatelské strategii z oblíbeného "vláčkařského" prostředí.
Hodnocení 7.0
Výrobce: Fixaris
Vydavatel: Take 2
Distributor v ČR: Cenega Czech
Lokalizace: manuál
Cena: 999 Kč
Multiplayer: ne

ArmA: Armed Assault

Dnes již poměrně letitá Operace Flashpoint je bezesporu jednou z nejslavnějších českých her a perlou mezi vojenskými simulacemi vůbec. Po dlouhém čekání se její příznivci konečně dočkali nepřímého pokračování. ArmA: Armed Assault je konečně na pultech obchodů.
Příběhová kampaň, hlavní náplň hry, vás zavede jako více méně obyčejného amerického vojáka na ostrov Sahrani, který má úctyhodných 400 kilometrů čtverečních. Kampaň nabízí povinné i vedlejší mise, přičemž v rámci jednotlivých kapitol si lze někdy vybrat, jaké úkoly budete plnit. Velká volnost je charakteristická stejně jako v Operaci Flashpoint i v samotných misích. Žádné ohraničené území, žádné předem připravené koridory, prostě vymodelovaná krajina, waypointy, úkoly... a postup je na vás.
Z OF si konec konců ArmA bere i mnoho dalších principů. Třeba postupné povyšování z řadového vojáka na velitele družstva takže zatímco zpočátku vám vaši nadřízení svými rozkazy "radí", později si užijete i týmové taktizování a rozdávání rozkazů svým spolubojovníkům. A že je souhra opravdu důležitá ArmA opravdu není střílečka, ve které byste vydrželi několik dávek z kulometu, ale velmi realistická simulace, v níž obvykle platí rovnice "jedna rána a s pánem bohem". Umělá inteligence spolubojovníků i nepřátel je docela slušná, ale nikoliv dokonalá, chybičky se prostě najdou. Samozřejmě, že kromě běhání po svých budete moci zasednout i do jednoho z mnoha vojenských strojů, i když jejich ovládání není příliš povedené.
Graficky je hra docela fajn, ovšem jen pokud máte opravdu hodně rychlý počítač. V opačném případě si budete připadat jako v několik let staré hře. OF engine je tu sice inovovaný, ale jeho jádro přece jen už něco pamatuje. ArmA pochopitelně myslí i na multiplayer a hlavně na fanouškovskou komunitu, která se nejspíš podobně jako v případě OF postará díky přiloženému editoru o mnoho add-onů, modifikací a přídavků. ArmA není špatná hra, ale je určená hlavně ostřílenějším hráčům, začátečníky příliš neosloví.
Hodnocení 7.4
Výrobce: Bohemia Interactive
Vydavatel: Idea Games Distributor
Distributor v ČR: Idea Games
Lokalizace: kompletní
Cena: 999 Kč
Multiplayer: ano

MMORPG Guild Wars má jednu obrovskou výhodu, která ji odlišuje od 99 % her tohoto žánru. Na rozdíl od World of Warcraft, Star Wars Galaxies, Everquest II a dalších titulů totiž hráči žijící v tomto virtuálním světě nemusí platit měsíční poplatky. A to je skvělé! Není to skvělé?

Guild Wars: Nightfall

Provozovatelé serverů samozřejmě z něčeho žít musí; kromě údržby železa a celého zázemí totiž směřují své úsilí i na postupné vydávání menších či větších patchů a přídavků. Proto zatím razí politiku "každý půlrok nový datadisk", tedy v podstatě novou hru, z jejíchž prodejů opět naplní své kapsy. Šest měsíců je pryč a po asijsky laděném přídavku Factions tu máme Nightfall, inspirovaný arabským a africkým světem.
Nightfall je opět snad-alone datadisk. To znamená, že i ti, kteří nemají předchozí díly, si jej mohou nainstalovat a spustit. Pokud již ale váš elektronický miláček na svém disku skrývá Guild Wars nebo Factions, budete moci všechny světy propojit a se svými hrdiny procestovat a prozkoumat všechny doposud vytvořené říše.
První viditelné novinky si všimnete již při tvorbě postavy: ano, opět tu máme dvě nová povolání, obě pochopitelně v mužském i ženském provedení. Dervish sice na první pohled připomíná mírumilovného kněze oděn pouze v roucho či lehké brnění třímá v ruce egyptskou mytologií zavánějící zbraň podobnou kose nicméně na svaté řeči si příliš nepotrpí. Jde totiž o nelítostného bijce, který svojí strašlivou zbraní vesele kosí nepřátele jak obilí. Samozřejmě ovládá různé speciální údery, ale také modlitby Země a Vzduchu, které mu umožní třeba regenerovat zdraví nebo zranit kolem stojící protivníky. Druhou novou profesí je Paragon. Nejde ani o mistra děsícího své nepřátele pokladními doklady, ani o výsadkáře, jak by se snad podle názvu mohlo zdát, ale o jakousi obdobu klasického fantasy paladina. Jedná se o vůdce, který je vhodnější spíše do party než do samostatného boje umí totiž své spolubojovníky podpořit různými bojovými pokřiky a podobnými kejklemi. Navíc dokáže protivníky správně popíchnout svým vrhacím kopím.
Hlavním lákadlem je pochopitelně celý nový svět Elona, inspirovaný jak už bylo naznačeno výše africkou a arabskou kulturou; jde o určitou variaci na Pohádky tisíce a jedné noci. Tento svět samozřejmě skrývá nový příběh, při jehož naplnění se hráči budou prokousávat mnoha úkoly a dvaceti velkými příběhovými misemi. Na ty je samozřejmě dobré vyrážet v partě s dalšími hráči, případně s najatými žoldáky "henchmany". Nightfall však v tomto ohledu přináší další možnost, která hru posouvá trochu blíže k singleplayerovým RPG, v nichž hráč ovládá celou partu dobrodruhů. S postupným plněním některých úkolů se totiž k hlavní postavě budou přidávat další hrdinové, které lze brát na nebezpečné výpravy s sebou.
Tito hrdinové se přitom od běžných anonymních NPC henchmanů zásadně liší postupně je totiž vychováváte. Získávají totiž (stejně jako hlavní postava) zkušenosti a postupují na vyšší úrovně, přičemž jim můžete zvyšovat základní atributy a také vybírat, jaké dovednosti budou v bojích používat. Také jim můžete vylepšovat vybavení: vkládat do brnění runy (to se jim ovšem jinak vylepšuje automaticky s postupem na vyšší levely) a vyzbrojit lepšími nástroji pro odeslání nepřátel do věčných lovišť.
Hra samozřejmě obsahuje celou řadu dalších novinek. Samozřejmostí jsou nové dovednosti, neokoukané předměty i dříve nevidění zvířecí společníci pro rangery. Dost času jistě strávíte i zvyšováním přízně jednotlivých komunit (obdoba sbírání bodů u Kurzicků nebo Luxonů ve Factions), proměnou prošly i některé herní mechanizmy, například přehlednější "rozebírání" předmětů na jednotlivé magické komponenty či suroviny. Grafické zpracování je stále skvělé a líbivé, přičemž stupeň optimalizace je velmi slušný. Už teď jsme zvědavi, čím nás vývojáři překvapí v dalším datadisku.
S postupným plněním některých úkolů se k hlavní postavě budou přidávat další hrdinové, které lze brát na nebezpečné výpravy s sebou.
Hodnocení 8.5
Výrobce: ArenaNet
Vydavatel: NCSoft
Distributor v ČR: CD Projekt
Lokalizace: manuál
Cena: 999 Kč
Multiplayer: pouze multiplayer

Caesar IV

Caesar je nejen profláknutá historická postava, která má k senátu snad ještě negativnější vztah než většina Čechů, ale také oblíbená série budovatelských strategií.
Konkrétně strategií, zasazených světe, div se do prostředí starověkého Říma. Po opravdu dlouhé odmlce jsme se konečně dočkali čtvrtého dílu. Základní herní princip je pochopitelně stejný, to není žádné překvapení. Hráč se vžije do role vládce provincie nejprve zapadákova, kde dávají lišky dobrou noc, postupem času důležitějších a významnějších měst a musí dbát o její rozkvět, blaho obyvatel a v neposlední řadě i o plnění požadavků Říma.
Pro vybudování fungující metropole a přilákání a udržení spokojených lidiček musíte dbát o dostatek obytných domů, o zajištění vody, práce, jídla, kultury, svatostánků... Prostě klasika. Obyvatelé vaší malé říše jsou nově rozděleni do tří sociálních skupin, přičemž každá třída má jiné požadavky a nároky. S lidičkami si vůbec užijete více než v minulých dílech, to i díky vylepšené umělé inteligenci anebo třeba tomu, že můžete jednotlivé občany sledovat a zjišťovat jejich nálady.
Důležitý je i obchod, jelikož některé komodity prostě nevyprodukujete, ani kdybyste se rozkrájeli. Trochu hloupé ovšem je, že pro každou obchodní cestu je nutné postavit samostatnou budovu. Tento fakt zamrzí o to více, že hrací plocha je ve většině provincií poměrně malá a každá budova navíc zabírá drahocenný prostor. Čas od času vás budou obtěžovat barbaři nebo jiní nesnášenliví sousedé, ale boj (naštěstí) není hlavní náplní hry. Nájezdníky lze navíc uplatit, což je zajímavá varianta zejména pro pacifisty. Caesar IV je jako první v rámci série zpracován ve 3D. U některých her může být přechod od 2D ke třem rozměrům na škodu, ale u Caesara se celkem podařil. Grafika sice vyloženě neoslní, ale je velmi slušná. A to vlastně platí o celé hře. Potěší kompletní lokalizace do češtiny.
Hodnocení 7.5
Výrobce: Centauri Production
Vydavatel: Idea Games
Distributor v ČR: Cenega Czech
Lokalizace: kompletní
Cena: 559 Kč
Multiplayer: ne

Ro(c)k podvraťáků

Počítačové hry na motivy Pána prstenů, Jamese Bonda, Matrixu či jiných provařených filmů a knih nejsou ničím zvláštním; licencované tituly se již staly neodmyslitelnou součástí zábavního průmyslu. Ale česká hra vytvořená podle českého snímku, to je docela rarita.
Abychom byli přesní, Ro(c)k podvraťáků je dokonce úplně první počítačovou hrou podle českého filmu. Stejnojmenný snímek, který se na sklonku podzimu dostal do kin, je třetím (a údajně posledním) společným projektem režiséra Karla Janáka a idolů teenagerů Vojty Kotka a Jirky Mádla. Po Snowboarďácích a Rafťácích se kamery ostříleného týmu zaměřily na členy amatérské hudební kapely, kteří si na novou aparaturu chtějí vydělat únosem psa jistého bohatého mafiána...
Snímek sklízí rozporuplné kritiky a počítačová hra rozhodně není lepší než filmová předloha. Jde o jakýsi mix střílečky a automobilových závodů; ve třech různých režimech hráči závodí a případně ničí různými zbraněmi namontovanými na svých vozech soupeře. I když se budete prohánět v několika různých prostředích, poměrně brzy zjistíte, že hra se vlastně pořád opakuje. Její náplň zkrátka začne být po pár jízdách docela stereotypní. A nezachrání to ani jakýsi tuning automobilů, díky kterému si své káry můžete vylepšovat o různé kousky: kromě "seriózních" zbraní se najdou i lehce úchylné věcičky, jako třeba vrhač tenisových míčků.
Grafika nijak neoslní, i když vyloženě ošklivá není. Pro fandy snímku je určitě příjemný fakt, že hlavní postavy jsou dabovány příslušnými herci, potěší je jistě i zařazení některých filmových scén jako pojítko mezi jednotlivými částmi hry. V této souvislosti musíme upozornit na to, že celá hra je prošpikována nepříliš slušnými výrazy, které se sice k atmosféře Podvraťáků hodí, nicméně určitě hru posouvají do skupiny titulů nevhodných pro malé děti.
Hodnocení 5.0
Výrobce: Centauri Production
Vydavatel: Idea Games
Distributor v ČR: Cenega Czech
Lokalizace: kompletní
Cena: 559 Kč
Multiplayer: ne

Série Battlefield už má za sebou ledacos. Vyzkoušeli jsme si boje za druhé světové války i v konfliktech současnosti, nyní se podíváme do neradostné budoucnosti.

Battlefield 2142

Neradostné proto, že hra popisuje novou dobu ledovou, dobu, kdy po celosvětové apokalypse zbytky lidstva soupeří o drahocenné zdroje i území s relativně snesitelnými podmínkami. Proti sobě stojí Evropská unie a Panasijská koalice, přičemž rozložení sil trochu připomíná nevraživost "Západu" a "Východu" v období studené války... jen s tím rozdílem, že zde k otevřenému přímému konfliktu skutečně dojde.
BF 2142 je samozřejmě stejně jako jeho předchůdci určen hlavně pro multiplayerová klání týmů. Výstroj a výzbroj je pochopitelně futuristická, i když v podstatě stále platí podobná účinnost zbraní, ale v realističtějších kulisách; jen zbraně i pancíře jsou prostě silnější, ale pravidla a logika hry jako taková zůstává zachována. O poznání více "hi-tech" působí různé dopravní a bojové prostředky, v čele s obřím robotem á la Mechwarriors.
Kromě různých novinek v oblasti vybavení a bojových vehiklů potěší i zbrusu nový herní režim. Nese jméno Titan a úkolem znepřátelených stran je zničit stejnojmennou obří loď. Kromě klasického boje ve stylu režimů Conquest tak vojáky čeká i průnik do samotných útrob lodi a přestřelky v úzkých interiérech.
Battlefield 2142 je spíše akce než věrná simulace, což vůbec není na škodu. Hra má rychlý spád a je ještě o něco přístupnější než předchozí díly; mimo jiné i proto, že přináší intuitivnější ovládání dopravních prostředků. Dalším krokem vpřed je propracovanější systém bonusů a vývoje postavy. Graficky se jedná o velmi dobrý titul, i když při nejvyšších nastaveních je k plynulému chodu potřeba opravdu kvalitní herní stroj.
Hodnocení 8.0
Výrobce: Dice Stockholm
Vydavatel: EA Games
Distributor v ČR: Electronic Arts ČR
Lokalizace: manuál
Cena: 1 499 Kč
Multiplayer: ano

Football Manager 2007

Fotbalové manažery jsou příjemným zpestřením her se sportovní tematikou. Zvláště v posledních letech máme v této oblasti počítačové zábavy velmi slušný výběr.
Titul od partičky Sports Interactive patří k těm nejlepším a ani letošní ročník není výjimkou. Jejich tradičně velmi silnou stránkou je obrovské množství týmů a hráčů: v titulu Football Manager 2007 najdeme téměř sto dvacet fotbalových soutěží, včetně první a druhé české fotbalové ligy! A jistě sami víte, že to hned tak nějaký titul nenabízí. Výběr týmu, pro který budete jako trenér a manažer dýchat, je tedy opravdu široký. Na vaší volbě přitom do značné míry závisí i herní styl, respektive starosti a cíle, kterými se budete zabývat. Předposlední mančaft ze třetí anglické ligy se bude snažit udržet někde v polovině tabulky a vystačí si s malinkým rozpočtem, pokud se ale chopíte vedení barcelonského velkoklubu, nebudou po vás jeho akcionáři požadovat nic menšího než postup do finále Ligy mistrů a domácí titul...
Samozřejmě, že čím větší klub, tím štědřejší rozpočet a vyšší příjmy sponzorů můžete očekávat. V takovém Liverpoolu si prostě můžete dovolit i nákup těch největších hvězd... Kvalitní hráči ale sami o sobě mužstvo nespasí. Musíte taktizovat co se sestavy i rozestavení týče, vymýšlet taktiku, zadávat individuální pokyny podle příštího soupeře a tak dále. Taktická část je opět velmi propracovaná, ale přesto vás čeká ještě mnohem víc práce. Musíte se starat o tréninkové zatížení, komunikovat s hráči, odpovídat na otázky novinářů...
Grafické zpracování je jednoduché a úsporné, ale plně funkční. Zápasy jsou znázorněny spíše schematicky, ale naprosto přehledně. Football Manager 2007 je opět vynikající titul, jedinou výtkou by snad mohl být malý počet vylepšení oproti předchozímu ročníku.
Titul od partičky Sports Interactive patří k těm nejlepším a ani letošní ročník není výjimkou. Jejich tradičně velmi silnou stránkou je obrovské množství týmů a hráčů: v titulu Football Manager 2007 najdeme téměř sto dvacet fotbalových soutěží, včetně první a druhé české fotbalové ligy! A jistě sami víte, že to hned tak nějaký titul nenabízí. Výběr týmu, pro který budete jako trenér a manažer dýchat, je tedy opravdu široký. Na vaší volbě přitom do značné míry závisí i herní styl, respektive starosti a cíle, kterými se budete zabývat. Předposlední mančaft ze třetí anglické ligy se bude snažit udržet někde v polovině tabulky a vystačí si s malinkým rozpočtem, pokud se ale chopíte vedení barcelonského velkoklubu, nebudou po vás jeho akcionáři požadovat nic menšího než postup do finále Ligy mistrů a domácí titul...
Samozřejmě, že čím větší klub, tím štědřejší rozpočet a vyšší příjmy sponzorů můžete očekávat. V takovém Liverpoolu si prostě můžete dovolit i nákup těch největších hvězd... Kvalitní hráči ale sami o sobě mužstvo nespasí. Musíte taktizovat co se sestavy i rozestavení týče, vymýšlet taktiku, zadávat individuální pokyny podle příštího soupeře a tak dále. Taktická část je opět velmi propracovaná, ale přesto vás čeká ještě mnohem víc práce. Musíte se starat o tréninkové zatížení, komunikovat s hráči, odpovídat na otázky novinářů...
Grafické zpracování je jednoduché a úsporné, ale plně funkční. Zápasy jsou znázorněny spíše schematicky, ale naprosto přehledně. Football Manager 2007 je opět vynikající titul, jedinou výtkou by snad mohl být malý počet vylepšení oproti předchozímu ročníku.