Společnost GfK na základě svého průzkumu uvádí, že během první poloviny roku 2018 bylo v Německu, Velké Británii a Francii prodáno přes 16 milionů zařízení pro inteligentní domácnosti. Tržby na těchto třech trzích dosáhly 5,4 miliardy eur, což představuje mezroční nárůst o 11 %.
Tato hodnota ani růst nemusí působit zrovna oslnivě. Podle GfK však může segment inteligentních domácností brzy začít nabízet mnohem větší obchodní příležitostí. Vděčit za to podle analytiků budou domácím hlasovým asistentům, jako jsou Amazon Echo nebo Google Home.
Výzkum GfK ukazuje, že u mnoha chytrých produktových kategorií dochází k viditelnému růstu, například u žárovek, inteligentních kamer, velkých i malých domácích spotřebičů, robotických vysavačů a dalších zařízení.
Tyto chytré produkty nabízejí přidanou hodnotu samy o sobě, ale skutečný potenciál chytrých domácností dokáže „odemknout“ až nějaké zastřešující řešení, které dokáže jednotlivá zařízení propojit do uceleného ekosystému.
Umělá inteligence otevře dveře většímu byznysu
Podle GfK se jím mohou stát právě hlasoví asistenti, resp. umělá inteligence, která se v nich skrývá. Ta totiž společně s analýzou velkých dat přináší nejen možnost poznat a zapamatovat si preference uživatelů, ale také propojit dosud nepropojené.
„Jednou z překážek na cestě ke skutečně inteligentním domovům byla roztříštěnost uživatelského rozhraní. Každé chytré zařízení bylo kompatibilní s jiným chytrým zařízením v rámci dedikované aplikace určitého výrobce,“ uvádí expert GfK Norbert Herzog.
Herzog se však domnívá, že asistenti na bázi umělé inteligence mají potenciál fungovat jako srdce inteligentního domova a sloučit všechna chytrá zařízení do jedné platformy. Vytvořením sady domácích aplikací na této bázi se pak má otevřít mnohem širší trh.
„Jakmile bude systém uspořádán takto, umělá inteligence dokáže vytvořit společný jazyk pro komunikaci mezi těmito zařízeními, aniž by jej omezovaly síťové standardy, protokoly nebo proprietární systémy,“ dodává Herzog.
Zdroj: GfK