Ghost Recon Advanced Warfighter

15. 10. 2005

Sdílet

První díl série taktických akcí Ghost Recon od Ubisoftu uchvátil spoustu počítačových hráčů. Druhý díl se na PC nakonec neobjevil a konzolové verze nedopadly vůbec dobře. Jak to vypadá s aktuálním třetím pokračováním?

Jednotka perfektně vycvičených a po zuby ozbrojených vojáků, navlečených v hypermoderních oblecích Future Force Warrior, je zpět.



Když jsme téměř před rokem vydali natěšené preview, netušili jsme, že věci vezmou takový obrat. Na začátek letošního roku vydavatel původně naplánoval vydání PC verze pokračování skvělého takticky akčního počinu jménem Ghost Recon. Konzolové verze bez problémů vyšly v ohlášených termínech, leč pécéčkáři bohužel ostrouhali. Na fórech se pak objevila zpráva, že v Ubisoftu se rozhodli PC verzi zrušit, protože nabyli dojmu, že by nebyla schopna naplnit očekávání hráčů. Zřejmě zjistili, že konzolová verze je od té pécéčkové natolik odlišná (tzn. jednodušší a přímočařejší), že by většinu fanoušků pouhá konverze zklamala, přičemž do větších změn se očividně nikomu nechtělo. A tak se rozhodli hru nevydat a raději se vrhnout na další pokračování.
Na GC 2005 jsme už měli možnost Ghost Recon Advanced Warfighter vidět. Hra se měla původně jmenovat Ghost Recon 3, jenže na PC GR 2 nevyšel a na konzolích zase nevyšel první díl, takže všechny tyhle zmatky v Ubisoftu vyřešili šalamounským vypuštěním číslovky z názvu. Na stánku pro veřejnost, který dle informačních materiálů sliboval nabízet tísnivou atmosféru uličky mexického slumu (což v praxi vypadalo jako nehezká atrapa palmy, zcela zjevně papírový domeček, šňůra s prádlem, červený VW Brouk, z nějž se občas zakouřilo, a voják „Ghost“, který místo aby se ve své hi-tech výstroji tvářil drsně, rozdával letáčky a samolepky – to se Ubi moc nepovedlo), bylo k mání jen několik videí, my jsme si ale naštěstí domluvili prezentaci za zavřenými dveřmi, a tak jsme mohli vidět, jak hra v akci vypadá.
GR: AW se odehrává kdesi v Mexiku a zápletka se točí bude kolem únosu prezidenta, z čehož se, jak známe hry na motivy Toma Clancyho, určitě vyklube i nějaká ta mezinárodní krize. Do akce velitelé opět vyšlou speciální jednotku Ghost Recon, specializující se na neviditelné operace v týlu nepřítele. Tentokrát samozřejmě s ještě mnohem lepší výbavičkou. V praxi to znamená, že máte před okem namodralý displej, na němž se vám zobrazují veškeré informace o dění ve hře, o spojencích, nepřátelích a o cílech mise (možná i proto je grafika laděná do lehce namodralých odstínů). Sdělování informací, které nám v ostatních military akčních hrách autoři předkládají „uměle“, si zde vlastně našlo technologický podklad a působí přirozeněji.
Graficky hra vypadá velmi dobře, přesto nejde o nic, co by člověku vyrazilo dech. Jeden z producentů Ubisoftu nám například předvedl interaktivnost prostředí, ničil skleněné výplně a stříšky autobusových zastávek, ustřeloval autům kola (tady bychom si o realističnosti dovolili zapochybovat). Dále ukazoval, že lze střílet skrze auto či mu ustřelit zámek a za otevřené dveře se krýt (problém byl jen v tom, že dveře se mu zhoupnuly na pantech a hned zase zavřely, a když je chtěl dalším výstřelem otevřít, rovnou upadly). Viděli jsme také ragdoll efekty při zásahu nepřítele, který upadne ve směru běhu, nebo přískoky, které nám trochu připomínaly stařičkou FIFA, protože vojáci až příliš často při dobíhání do úkrytu používali něco, co se velmi nápadně podobalo fotbalovému skluzu. Trochu nás zklamal menší počet příkazů (jen asi pět či šest), tuto redukci ale autoři už avizovali i u nevydaného druhého dílu. Naopak 3D taktická mapa se zdá být velmi užitečným pomocníkem, který dovolí v reálném čase naplánovat i složitější manévry, jako třeba obcházení nepřátel přišpendlených krycí palbou a koordinaci společných útoků.
Přestože se mise, kterou jsme viděli, odehrávala ve městě, nebudou moci hráči (podobně jako ve Full Spectrum Warrior) vstupovat do budov, což sice nepůsobí příliš realisticky, ale hra není koneckonců zaměřena na boje v interiérech a vzhledem k rozsáhlosti misí by se vše zbytečně zkomplikovalo jak vývojářům, tak i samotným hráčům. Nový Ghost Recon vypadá na první pohled zajímavě, leč po zklamání s nevydanou dvojkou si raději zachováváme zdravou dávku skepticismu. Advanced Warfighter si prostě bude muset svoje místo na výsluní tvrdě vybojovat.



Poznámka: Tento článek vyšel v zářijovém čísle GameStaru. Mezitím bylo vydání Ghost Recon Advanced Warfighter posunuto na únor příštího roku.

Autor článku